Jump to content
Wednesday 20 October 2021
FM75

Båtval?

Recommended Posts

Hade egentligen planerat för segelbåt men när nu en riktigt bra båtplats (geografiskt sett) dök upp så visade det sig 

att den är för grund för segelbåt.

Har inte sagt nej än till platsen men då får det ju bli motorbåt istället. Med tanke på vad vi i familjen ska ha båten till skulle det nog fungera minst lika bra.

 

Frågan är då vad man ska titta på? Samma krav som på segelbåt innefattar vettiga övernattningsmöjligheter, någon form av pentry, toa och

möjligheten för familjen att dinera tillsammans (gärna ute och/elller inne om möjligheten finns).

Efter en del surfande inser jag att budgeten behöver utökas en del jämfört med motsvarande seglare.

 

Har fastnat lite för Nimbus 2600-3003, ev 310, Saga 2x HT.  En mindre Viknes kanske är inom ekonomiskt räckhåll.

 

Finns det några andra bra alternativ inom samma ekonomiska spann givet ovan förutsättningar o krav?

Har ingen riktigt koll på hur kvalitet o pris korrelerar på motorbåtar.

 

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Med erfarenheter av Nimbus 2600 och 2700, berättar jag detta:

2600 och 2700 är i princip är likadana båtar för om midskepps, men akterom har 2600 akterruff, som innebär att man får två bra kojplatser till barn eller vuxna, men då blir sittbrunnen väldigt trång, det funkar för en familj om fyra, om alla sitter still...

2700 som kan hända är litet ovanligare, saknar akterruffen och har istället en rymlig U-soffa längst akterut, här ryms det sex vuxna om kapellet är nedfällt, eftersom takhöjden annars begränsas längst bak. Under sittbrunnsdurken bakom motorn finns det ett väl tilltaget stuvutrymme, eftersom akterruff saknas.

 

Både 2600 och 2700 har en lång och rymlig stickkoj på bb-sida som sträcker sig bakåt under sittbrunnen vid förarplatsen där kylskåp och diskhon finns. På andra sidan framför passagerarsoffan finns en rymlig toalett. Förut en traditionell U-formad koj, där ett bord kan sänkas ned i mitten och öka bäddytan.

2700 finns i en variant utan doghousetak, då blir det en himla massa kapell och det kan vara en nackdel.

 

Det är vanligt att dessa båtar har vv-beredare samt spis med ugn. En dieseldriven värmare från Volvo-Flygmotor satt i från början, dessa bör vara utbytta då dom inte ens när dom var nya var någon hit.

Likväl är det vanligt med eftermonterade bogpropellrar och ankarspel.
 

Dessa båtar är byggda i början av 1980-talet och framåt i en del år, motorerna kan vara VP TMD30, TAMD31 eller liknande, Yanmar förekommer också. Alltså om motorn inte är utbytt en eller två gånger sedan båten byggdes är ju det ett klart observandum.

 

Dom går hyfsat bra i sjön, men fördäcket sköljs ofta över efter passage redan i moderata svallvågor.

Båtarna har rak axel och traditionellt roder, men uppför sig ändå väl i låga farter i hamn då kölen har två ”pucklar” som förhindrar allt för stor avdrift.

 

Det kan förekomma läckage från rutornas aluminiumramar, men annars tror jag inte att dessa välbyggda båtar bjuder på några negativa överrakningar om man betänker dess ålder.

 

Om du är allvarlig spekulant på 2600 eller 2700 skall du prioritera exemplar som har fått motorn utbytt under senare år. Och motoreffekten bör vara omkring 150Hk, då kan man ha en marchfart som inte är ansträngd på 10-12 knop, om det går fortare blir gångegenskaperna och motorljudet båda besvärande.

 

Nimbus 3003 är en samtida storasyster till 2600-2700, planlösningen och utrustningen är ungefär densamma, men båten är längre och bredare, men bättre plats för en familj och gäster.

 

Så du får väl även ta med bredden och längden på din båtplats, inte bara vattendjupet, för att se vad som passar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Winga 87/Princess är kanske ett alternativ då de sticker 1,28 el ngt sånt. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Överlägset viktigaste vid köp av beg motorbåt är motorn, tokdyrt att renovera eller byta så leta upp en med nyare motor. Ha inte bråttom när du kollar på en båt, precis vartenda skrymsle och vrå ska noga kikas igenom, en gammal båt kan bjuda på många överraskningar. 

 

Köp inte båt för hela budgeten, oavsett hur bra den verkar så dyker det alltid upp nåt som måste fixas. 

En båt med fast axel bara måste ha bogpropeller för att bli vettigt manöverduglig i trånga hamnar, ankarspel i aktern ett stort plus. 

Kapell är dyrt så även det en viktig detalj, ja vad är eg inte dyrt på en båt... 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-07-17 vid 13:58 skrev Georg_Ohm:

Hej!

Med erfarenheter av Nimbus 2600 och 2700, berättar jag detta:

2600 och 2700 är i princip är likadana båtar för om midskepps, men akterom har 2600 akterruff, som innebär att man får två bra kojplatser till barn eller vuxna, men då blir sittbrunnen väldigt trång, det funkar för en familj om fyra, om alla sitter still...

2700 som kan hända är litet ovanligare, saknar akterruffen och har istället en rymlig U-soffa längst akterut, här ryms det sex vuxna om kapellet är nedfällt, eftersom takhöjden annars begränsas längst bak. Under sittbrunnsdurken bakom motorn finns det ett väl tilltaget stuvutrymme, eftersom akterruff saknas.

 

Både 2600 och 2700 har en lång och rymlig stickkoj på bb-sida som sträcker sig bakåt under sittbrunnen vid förarplatsen där kylskåp och diskhon finns. På andra sidan framför passagerarsoffan finns en rymlig toalett. Förut en traditionell U-formad koj, där ett bord kan sänkas ned i mitten och öka bäddytan.

2700 finns i en variant utan doghousetak, då blir det en himla massa kapell och det kan vara en nackdel.

 

Det är vanligt att dessa båtar har vv-beredare samt spis med ugn. En dieseldriven värmare från Volvo-Flygmotor satt i från början, dessa bör vara utbytta då dom inte ens när dom var nya var någon hit.

Likväl är det vanligt med eftermonterade bogpropellrar och ankarspel.
 

Dessa båtar är byggda i början av 1980-talet och framåt i en del år, motorerna kan vara VP TMD30, TAMD31 eller liknande, Yanmar förekommer också. Alltså om motorn inte är utbytt en eller två gånger sedan båten byggdes är ju det ett klart observandum.

 

Dom går hyfsat bra i sjön, men fördäcket sköljs ofta över efter passage redan i moderata svallvågor.

Båtarna har rak axel och traditionellt roder, men uppför sig ändå väl i låga farter i hamn då kölen har två ”pucklar” som förhindrar allt för stor avdrift.

 

Det kan förekomma läckage från rutornas aluminiumramar, men annars tror jag inte att dessa välbyggda båtar bjuder på några negativa överrakningar om man betänker dess ålder.

 

Om du är allvarlig spekulant på 2600 eller 2700 skall du prioritera exemplar som har fått motorn utbytt under senare år. Och motoreffekten bör vara omkring 150Hk, då kan man ha en marchfart som inte är ansträngd på 10-12 knop, om det går fortare blir gångegenskaperna och motorljudet båda besvärande.

 

Nimbus 3003 är en samtida storasyster till 2600-2700, planlösningen och utrustningen är ungefär densamma, men båten är längre och bredare, men bättre plats för en familj och gäster.

 

Så du får väl även ta med bredden och längden på din båtplats, inte bara vattendjupet, för att se vad som passar.

Tack för ett utmärkt svar!

Båtplatsen i fråga är 3,5 m bred. Borde väl innebära lite max drygt 3 m i bredd på båten?

 

 

2021-07-17 vid 14:40 skrev Viapea:

Överlägset viktigaste vid köp av beg motorbåt är motorn, tokdyrt att renovera eller byta så leta upp en med nyare motor. Ha inte bråttom när du kollar på en båt, precis vartenda skrymsle och vrå ska noga kikas igenom, en gammal båt kan bjuda på många överraskningar. 

 

Köp inte båt för hela budgeten, oavsett hur bra den verkar så dyker det alltid upp nåt som måste fixas. 

En båt med fast axel bara måste ha bogpropeller för att bli vettigt manöverduglig i trånga hamnar, ankarspel i aktern ett stort plus. 

Kapell är dyrt så även det en viktig detalj, ja vad är eg inte dyrt på en båt... 

Tack för kommentarerna.

Hur mycket är lämpligt för buffert för mer eller mindre oförutsedda utgifter?

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

10-15 % är väl en förnuftig buffert för oförutsedda utgifter om allt verkar ok vid köp kan jag tycka. På en segelbåt är det ju oftast segel som blir den springande punkten som drar iväg, på en motorbåt är det ju oxå en motor som kan kosta.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vill bara tillägga att en "gammal" motor kan fungera alldeles perfekt oxå. Så länge den är välskött och väl omhändertagen av tidigare ägare så 😀

 

Sedan kan det vara bra att ha med sig kostnader för servicen som skall göras varje år. Här är det helt klart billigare med en rak axel kontra drev. 

 

Sedan den viktigaste kostnaden av dom alla... TID! För som båtägare investerar man mycket av sin tid (om man nu inte lejer ut all sevice och dylikt)

 

Ja bogproppeller är en trevlig bekvämlighet när man har båt med roder och rak axel. Visst går det att lära sig att manövrera i trånga utrymmen utan... men oj vad skönt det är att ha! 

 

Stort lycka till med ditt båtköp!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 timmar sedan skrev FM75:

Tack för ett utmärkt svar!

Båtplatsen i fråga är 3,5 m bred. Borde väl innebära lite max drygt 3 m i bredd på båten?

 

 

Tack för kommentarerna.

Hur mycket är lämpligt för buffert för mer eller mindre oförutsedda utgifter?

 

 

 

 

 

 

Ang bredden, ja, men du kan litet bredare båt, 3,25 kanske, men det skall ju gå att fendra av. Var det Y-bommar eller stolpar?

Jag har en plats som skall vara 3,25 m, båten är 3,10., stolpar för akterförtöjning, det går inte att komma in på platsen med fendrarna uthängda, så det är onödigt trångt.

 

Pengar... klart bra att ha en buffert, svårt att ge råd, vi har en gemensam sådan buffertkassa för bil, båt och hus. Man skall nu kunna ha råd med en dyr motorreparation, kanske båtkylskåpet ger upp, ett sådant kan kosta 10.000. Ett kapell kanske på sikt behöver bytas ut, kan lätt springa iväg uppåt 10-15.000 eller mer. Sedan beror det ju på vad försäkringen täcker, exempelvis vid en grundstötning.

Mellan tummen och pekfingret, omkring 50.000 kr tycker jag känns rimligt, eller är det för stor summa? Eller ju större desto bättre. Förr kunde man ju ha sådana pengar på något bra sparkonto med bra ränta, men det var ju då det.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-07-21 vid 12:45 skrev Georg_Ohm:

Ang bredden, ja, men du kan litet bredare båt, 3,25 kanske, men det skall ju gå att fendra av. Var det Y-bommar eller stolpar?

Jag har en plats som skall vara 3,25 m, båten är 3,10., stolpar för akterförtöjning, det går inte att komma in på platsen med fendrarna uthängda, så det är onödigt trångt.

 

Pengar... klart bra att ha en buffert, svårt att ge råd, vi har en gemensam sådan buffertkassa för bil, båt och hus. Man skall nu kunna ha råd med en dyr motorreparation, kanske båtkylskåpet ger upp, ett sådant kan kosta 10.000. Ett kapell kanske på sikt behöver bytas ut, kan lätt springa iväg uppåt 10-15.000 eller mer. Sedan beror det ju på vad försäkringen täcker, exempelvis vid en grundstötning.

Mellan tummen och pekfingret, omkring 50.000 kr tycker jag känns rimligt, eller är det för stor summa? Eller ju större desto bättre. Förr kunde man ju ha sådana pengar på något bra sparkonto med bra ränta, men det var ju då det.

 

Det är Y-bommar.

Lite svårt att få fram uppgifter om båtbredd i vattenlinjen för olika modeller (har inte mätt hur högt bommarna går heller) så det blir lite av en gissningslek.

Har tänkt en buffert på mellan 50-100 ksek oavsett om det blir motor eller segel.

 

Försökt läsa in mig på fler modeller som skulle kunna passa och en modell som inte känns överprisad är Storebro 31. Bredden på 3.2 m skulle väl kunna fungera också.

 

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy