Jump to content
Wednesday 22 January 2020

Pear4Life

Medlemmar
  • Content Count

    20
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Pear4Life

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Japp! Hade jag läst detta i morses så hade jag sluppit å köpa alla storlekarna i butiken Som tur va så va en av dom just en 3/8" nyckel. Nu är oljan bytt
  2. Hej. Jag ska byta olja i backslaget (MS4B) på en VP TAMD31B. Blev tokig när jag kom ned för att upptäcka att Insex 8mm va för liten och Insex 10mm va för stor... Är det 9mm som gäller? Känns som en udda storlek... eller är det tummått? Har gått igenom alla manualer men det står inget om storlek 😕 Någon som vet?
  3. Hej igen. Jag lusläste tråden och där finns ju en del steg man kan göra... har dock inte den möjligheten just nu (ute på havet)... men jag började fundera lite... precis som du skrev så hade ju dom hängt upp sig på strömmen. Jag fastna framför allt för det partiet att kompressorn "läser av strömmen" precis i startögonblicket. Hmm... kan det ha blivit något knas när jag satte på huvudbrytaren? (Har testat att slå på och av själva kylen ett par gånger).. Skadar ju inte att testa... HAHA! Nu funkar kylen som den ska igen. Troligtvis är det ju kanske nåt fel ändå... men nu rör jag INGET tills jag e hemma igen... så tar vi tag i det då
  4. Hej och tack för svar! Jag har typ varvat nätet de senaste timmarna utan resultat Jag är inte helt 100 på vad du menar med värmeflänsarna? Det är typ helt rent på kompressorn (Den svarta burken)... Ska se om jag kan ta ett kort... nytt inlägg kommer
  5. Hej på er alla båtkunniga människor. Ligger just nu i Hamburgsund och kliar mig i håret... det e nåt knasigt fel på min kyl. Kompressorn bara går och går... va tvungen å åka in å ladda batterierna nu. Läser i manualen då skåpet ibland indikerar fel med 3 blinkningar: "Motorn startar inte" - "Rotorn har fastnat. För högt differenstryck i kylsystemet" Vad är det för rotor? Vidare läser jag Störning: "Kompressorn är i gång för länge/oavbrutet" - - Omgivningstemperaturen är för hög - Otillräcklig luftning/ventilation - Kondensorn nedsmutsad - Fläkt defekt ... Idag är det INTE så varmt ute.. så det känns ju inte som det kan påverka. Kylskåpet har alltid stått där det står och har alltid funkat innan. Vad är det på Kondensorn som kan va nedsmutsad? Som det skulle kunna vara? Fläkten fungerar. Kylskåpet blir kallt... Hur kallt kan jag inte svara på, har ingen termometer i det. Men det står oftast på mellan 3 och 4. I natt ställde jag det på 2an... då slog det av sig (termostaten klicka till) och starta inte igen förrän jag drog upp det till 4an... laxen i frysboxen va tinad... Så... någon som e duktig på kylskåp?
  6. 1. Det har alltid känts likadant. 2. Ja det tycker jag allt. 3. Nej det känns precis som det alltid ha gjort. 4. Vet inte vad det skulle vara i så fall... Sitter å dividerar med frugan här och vi inser att vi kör lite olika. Hon upplever inte samma problem riktigt... Hon gasar upp nästan max för att sedan dra tillbaka reglaget och då kan det lägga sig fast i typ 14 knop. Jag däremot gasar jämt upp till 14 knop och när jag släpper reglaget så fjädrar det tillbaka lite å hon lägger sig i typ 11 knop. När vi gasar upp i max så vill alltid reglaget fjädra tillbaka... så vill man ligga där å köra får man hålla i reglaget. Vet inte om denna info kan belysa ämnet något?
  7. Man tackar för tipsen. Detta ska kollas i helgen Kommer detta att göra att reglaget känns trögare allmänt i användandet? Bra att veta... så att man inte tror att det är något fel efter att man justerat skruven...
  8. Hej alla kära medlemmar Jag har en liten fråga som jag hoppas att någon skall kunna hjälpa mig med. Vi har en Nimbus 27 Familia med en VP TAMD31b i. Till detta ett VP gasreglage (osäker på modell just nu) När vi gasar upp med båten så vill inte gasreglaget stanna kvar i "läge" vid hastigheter över 11-12 knop... Då får man änna hålla emot i spaken... Vi har även trimplan som vi använder för att få ned stäven (halvplanande båt) Något som man kan korrigera kanske? Kanske någon skruv på vajern vid motorn eller i reglaget? Håller fortfarande på att lära mig då vi bara haft båten i 3 år Känns som att detta kan vara ny kunskap som jag behöver lära mig. Tacksam för all kunskap ni kan dela med er utav .
  9. Intressant fråga... Här kommer mina inputs: Vi har en Nimbus 27 Familia. Räknas ju kanske inte till en stor båt men förfarandet bör vara detsamma. Vi valde en HT för att kunna vara ute mer i vårt svenska väder (Endast kapell längst bak) Packa på alla frugans grejer - 5 minuter. Larma av, öppna ventiler, slå på strömmen, ta bort vindruteskyddet och solskydden - 5 minuter. Fylla på vatten (om det behövs), kolla motorrummet och fälla ned kapellet - 5 minuter Totalt ca 15min från ombordstigning till avgång. Vi är ute en natt varje helg från mitten på April till slutet av September samt 2-3v på sommaren. Friheten att kunna åka ut i sämre väder med en HT är i min mening underbart! Bör tilläggas att jag aldrig har bråttom till havs då detta är min lediga tid å då ska det f-n inte stressas
  10. Haha! Trodde det bara var jag som körde ett eget "lager" med impellers i påse Skönt å veta att man inte e ensam
  11. Jag är helt med dig. Jag låter det vara osagt om jag handlar VP eller BT. Mina impellers som tas ut efter säsongen återfår sin ursprungliga form inom 15minuter... lägger dom i smörj i en påse bara för att se hur dom ser ut till våren... Varken ser eller känner någon skillnad på den använda och den nya. Men byter ändå. Det känns helt enkelt bra för mig själv vare sig det är "rätt" eller "fel"
  12. Läst igenom hela denna tråden med ett härligt leende Tänker inte kasta in en pinne till i brasan men har en fundering... Jag byter impeller varje år trots att den ser ut som ny... känns som en liten kostnad med tanke på hur pass viktig den ändå är för en problemfri båtsäsong... Är jag helt ute å cyklar här eller?
  13. Jag och min dam gick ifrån en Ryds 528 (styrpulpet) till en Nimbus 27 Familia för 3 år sedan. Vi kör alltid typ 50% vardera när vi är ute (dels för att vi båda gillar att köra samt att vi tycker att båda skall kunna hantera båten) Båten kändes som kryssare de första veckorna men oj va fort man vänjer sig. Det gäller bara att ta det lugnt i början (alltid) och ge varandra tid att lära känna sin båt. Vi valde en båt med rak axel av ekonomiska skäl samt att vi ville kunna serva den själva relativt enkelt (vilket vi idag gör) Vidare ville vi ha en båt med tak då vi ändå bor i Sverige Detta var ett bra steg upp för oss som kom ifrån en liten badbåt och vi är jättenöjda! Kan tillägga att vi har både bogproppeller och "akterbog" vilket är helt magiskt Lycka till med båtköpet!
  14. Då kan jag glädjeligen meddela att offeranoden på propellern fram är bytt (med polygrip och lite vickning) Beträffande häckpropellern så visade det sig att det inte var en SIDEPOWER. (efter samtal med tidigare ägare) Offeranoden satt bakom propellern. Så tack för tipsen! 2 veckor kvar till sjösättning Längtar utav bara h-te!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy