Jump to content
Sunday 12 July 2020

Pear4Life

Medlemmar
  • Content Count

    35
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Pear4Life

  • Rank
    Fänrik

Profile Information

  • Location
    Västkusten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Nimbus 27 Familia

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Fick ju höra att jag e i 40-års åldern häromdagen... så jag fick sätta upp den med en gång för att kunna ta mig upp ur sängen 🤣
  2. Precis som jag hade hoppats på fanns det en lucka bakom tavlan Något knixigt att få ned den dock, även andra gången när jag visste hur den funkade. Sitter en liten fjädrande spärr på de nedre fästet som funkar sådär.. Men nu blev det en baggis att byta ut cigguttaget.
  3. Jag skall kolla imorgon när det e dags att ge sig ut igen... skall återkoppla med hur det går Men jag hoppas fortfarande på en väg in bakom tavlan.. hoppas hoppas!
  4. Tack för tipsen Anledningen till varför jag skall byta är att alla "USB-PLUGGAR" jag testat med åker ut efter ett tag (x antal minuter) och glappar. Jag har oxå läst att vissa USB-uttag skall ligga och dra ytterst lite ström även när dom inte används - så jag tänkte koppla en brytare till USB-uttaget med (skall se om det finns någon på instrumentpanelen som kanske inte används och använda den). Min tavelram är av aluminium så inget är pluggat.. men det kanske e som någon sa att den sitter i någon skena.. detta måste undersökas. Tänkte att jag skulle slippa att skruva loss ”Volvo-Penta panelen” (och i värsta fall ratten).. men det kanske är den vägen man få gå tillslut ändå 😕
  5. Hej på er Jag har för avsikt att byta ut cigguttaget (som sitter precis under instrumentpanelen) mot ett dubbelt usb-uttag. Funderar på hur man enklast kan komma åt baksidan av instrumentpanelen? Ovanför stickkojen i (nere i salongen, i förpiken) sitter en tavla. Denna tavla sitter precis bakom instrumentpanelen.. Kan det vara så enkelt att man kan komma åt baksidan av instrumentpanelen denna väg? Jag har känt på tavlan och den sitter tämligen stabilt fast och jag ser inga skruvhuvuden... kan det vara så smart att det finns en "lucka" här bakom? Känns ju som att det hade varit det mest praktiska och logiska för att enkelt komma åt. Har vi någon som har koll på detta här i forumet? Så att jag inte börjar lossa en massa saker i onödan OBS! Bilderna är inte från min båt, men ser likvärdigt ut, dock har min tavelram inga synliga skruvhuvuden.
  6. Pear4Life

    TAMD 31 anod

    Jag öppnade bulten under värmeväxlaren och tömde ut ca 8l... Hur luftar man det systemet? Läst att man skall hälla på och sedan vänta nån timme för att sedan fylla på mer (Det skall tydligen rinna undan lite i skrymslen och vrår) Är det nån pump och en "luftningsskruv" som det är till bränslesystemet? Jo manualer här vi allt Brukar även kika på sprängskisser när jag skall lära mig nåt.
  7. Pear4Life

    TAMD 31 anod

    Helt rätt Man lär sig mycket om sin båt när saker och ting strular. Jag tömde ut allt glykolvatten med för att vara på den säkra sidan. Nu har jag lärt mig att det bara är saltvatten där
  8. Pear4Life

    TAMD 31 anod

    Då fick man ned en kille som jobbar med svetsning som kikade på det. Det skulle kunna gå att svetsa med silverlod, men det var trångt med plats att komma åt. Så det får bli när vi tar ned den för rengöring till hösten. Blev tipsad om keramisk metall... Sagt å gjort... blev till att slipa till kontaktytorna samt vingen. Satte tillbaka vingen i "spåret" mellan hålen och applicerade den kemiska metallen... Nu sitter den som tusan! Nu skall bara locket å slangarna tillbaka samt fylla på systemet igen. Men det fick bli en annan dag... gungade rejält i hamnen nu. Är det någon som vet vilken metall värmeväxlaren är i... det ser ut som koppar eller mässing. Vingarna är ju i rostfritt i alla fall.
  9. Pear4Life

    TAMD 31 anod

    @sanktanna Typiskt nog så hade en av skiljeväggarna i värmeväxlaren gett sig (den satt dock på plats, men hade släppt i punktsvetsningen) Nu väntar jag på att få hjälp med svetsning... Under tiden så har jag en fråga Vad har väggarna för funktion? Har det något med motståndet (flödet) i växlaren att göra? Kan man köra utan den väggen ändå? (Se bild på den som e loss, den jag pekar på) Hade varit kul å lära sig mer om sin båt... För varje gång något strular så lär man ju sig alltid nåt!
  10. Pear4Life

    TAMD 31 anod

    Tack Ingemar Det va därför jag inte fick ihop det... Ska göra som du säger
  11. Pear4Life

    TAMD 31 anod

    Så då har man fått hem grejerna... känner mig aningens dum just nu... Jag får inte ihop hur O-ringen skall installeras som skall sitta vid pluggen? (till anoden) Vad är det jag missar???
  12. Pear4Life

    TAMD 31 anod

    @sanktanna @Jorgen01 @LonelyBird Tack för alla tips... Dock så rubbade jag inte pluggen *¤%&&%¤%&/()* Det blir att beställa ett nytt lock med alla packningar och slangar å allt... Lika bra å byta rubbet när man ändå ska ned å gräva i det "stora" motorrummet 🤣 Hur jag än gick tillväga så snurrade hela locket... Men men... det hade ju kunnat va värre! Nu ska man bara invänta leveransen... Tror ni att det e lugnt om man låter båten ligga i plurret typ en vecka med (förmodligen) en helt slut anod i värmeväxlaren? Funderar på om jag skall tömma den (via pluggen i botten) efter att jag kört den till hemmahamn (efter sjösättningen på tordag).. då står den ju utan saltvatten i sig i alla fall... Vad säger ni?
  13. Pear4Life

    TAMD 31 anod

    Tack för tipset Du menar alltså att jag först skall dra åt pluggen ordentlig (medsols) - Sedan "knacka" loss den genom att slå med en hammare på skiftnyckeln (motsols) Du pratar om en nyare plugg? Är detta en orginalreservdel som kan handlas hos en vp-återförsäljare? Återigen stort tack för tipset! Återkopplar när jag testat.
  14. Pear4Life

    TAMD 31 anod

    BUMPAR den här gamla tråden då jag har exakt samma problem. Har inte varit några bekymmer tidigare år, men nu sitter skruven till anodhållaren i värmeväxlaren helt fast. Locket på värmeväxlaren börjar rotera när jag försöker släppa anodhållaren. Tips mottages å det vänligaste Kanske ska man prova när det e lite kallare ute, eller spraya lite kylspray på bulten?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy