Jump to content
Wednesday 27 October 2021

Pear4Life

Medlemmar
  • Content Count

    43
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

5 Neutral

About Pear4Life

  • Rank
    Fänrik

Profile Information

  • Location
    Västkusten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Nimbus 27 Familia

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. VP TAMD 31B Filtret sitter på sidan (horisontellt) Alltså jag har gjort det flera år... men så satt jag och funderade på det nu och kom inte på vilken ordning jag brukar göra det på. Börjar bli gammal.... haha!
  2. En ganska knasig fråga... men ska man byta filtret eller oljan först? Alltså... Om man tömmer ur oljan, töms även filtret då? Eller tömmer man oljan och sedan byter filtret innan man fyller på ny olja? Hahaha! Tankevurpa allan! Det kanske är helt oväsentligt i vilken ordning man gör det... ??
  3. Pear4Life

    Båtval?

    Jag vill bara tillägga att en "gammal" motor kan fungera alldeles perfekt oxå. Så länge den är välskött och väl omhändertagen av tidigare ägare så 😀 Sedan kan det vara bra att ha med sig kostnader för servicen som skall göras varje år. Här är det helt klart billigare med en rak axel kontra drev. Sedan den viktigaste kostnaden av dom alla... TID! För som båtägare investerar man mycket av sin tid (om man nu inte lejer ut all sevice och dylikt) Ja bogproppeller är en trevlig bekvämlighet när man har båt med roder och rak axel. Visst går det att lära sig att manövrera i trånga utrymmen utan... men oj vad skönt det är att ha! Stort lycka till med ditt båtköp!
  4. Har kanske inte så mkt att komma med av erfarenheter gällande er nya båt... men tänker följa denna tråden ändå då detta är vår "nästa" båt tror jag Så dela gärna med dig av allt mellan himmel och jord beträffande era intryck. Så puttrar jag vidare i vår N27:a tills vidare... Och stort grattis!
  5. Jo men precis. Känns ju som att startbatteriet helt riktigt skall ge upp innan förbrukningsbatterierna då (inga solceller på starten, men på förbrukningen) Då känns ju 7 år som inom spannet för byte så att säga.
  6. Köpte precis ett Tudor i butik... frågade då hur man kunde fylla på... Man knäpper mkt riktigt av delen med etiketten på och fyller på med destillerat vatten. Detta ska dock inte behövas enligt butiken då dessa batterier är just underhållsfria... Någon som har koll på hur ofta man "brukar" byta sina batterier? Bytte mitt startbatteri precis... det var 7år gammalt. Det var av denna anledning jag frågade butiken hur man fyllde på.. tänkte att det kanske va det som behövdes... men köpte ett nytt istället.
  7. @Olleman82 Hur gick det? Kom ni fram lugnt och tryggt?
  8. Fick ju höra att jag e i 40-års åldern häromdagen... så jag fick sätta upp den med en gång för att kunna ta mig upp ur sängen 🤣
  9. Precis som jag hade hoppats på fanns det en lucka bakom tavlan Något knixigt att få ned den dock, även andra gången när jag visste hur den funkade. Sitter en liten fjädrande spärr på de nedre fästet som funkar sådär.. Men nu blev det en baggis att byta ut cigguttaget.
  10. Jag skall kolla imorgon när det e dags att ge sig ut igen... skall återkoppla med hur det går Men jag hoppas fortfarande på en väg in bakom tavlan.. hoppas hoppas!
  11. Tack för tipsen Anledningen till varför jag skall byta är att alla "USB-PLUGGAR" jag testat med åker ut efter ett tag (x antal minuter) och glappar. Jag har oxå läst att vissa USB-uttag skall ligga och dra ytterst lite ström även när dom inte används - så jag tänkte koppla en brytare till USB-uttaget med (skall se om det finns någon på instrumentpanelen som kanske inte används och använda den). Min tavelram är av aluminium så inget är pluggat.. men det kanske e som någon sa att den sitter i någon skena.. detta måste undersökas. Tänkte att jag skulle slippa att skruva loss ”Volvo-Penta panelen” (och i värsta fall ratten).. men det kanske är den vägen man få gå tillslut ändå 😕
  12. Hej på er Jag har för avsikt att byta ut cigguttaget (som sitter precis under instrumentpanelen) mot ett dubbelt usb-uttag. Funderar på hur man enklast kan komma åt baksidan av instrumentpanelen? Ovanför stickkojen i (nere i salongen, i förpiken) sitter en tavla. Denna tavla sitter precis bakom instrumentpanelen.. Kan det vara så enkelt att man kan komma åt baksidan av instrumentpanelen denna väg? Jag har känt på tavlan och den sitter tämligen stabilt fast och jag ser inga skruvhuvuden... kan det vara så smart att det finns en "lucka" här bakom? Känns ju som att det hade varit det mest praktiska och logiska för att enkelt komma åt. Har vi någon som har koll på detta här i forumet? Så att jag inte börjar lossa en massa saker i onödan OBS! Bilderna är inte från min båt, men ser likvärdigt ut, dock har min tavelram inga synliga skruvhuvuden.
  13. Pear4Life

    TAMD 31 anod

    Jag öppnade bulten under värmeväxlaren och tömde ut ca 8l... Hur luftar man det systemet? Läst att man skall hälla på och sedan vänta nån timme för att sedan fylla på mer (Det skall tydligen rinna undan lite i skrymslen och vrår) Är det nån pump och en "luftningsskruv" som det är till bränslesystemet? Jo manualer här vi allt Brukar även kika på sprängskisser när jag skall lära mig nåt.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy