Jump to content
Saturday 19 June 2021
Bigfarmer12

Utombordare driver inte vid gaspådrag

Recommended Posts

Hej! Är ny på båtar och motorer över lag men har satt mig in i att ganska helhjärtat. Har en johnson 10 hästar gt från 1989. 

Problemet är nu att den startar och går kanonfint upp till 5 knop. När jag sen gasar så varvar den bara upp. Har bytt propeller till en splirrans ny men det hjälpte inte. 

För ca 1 månad sen gick den kanon även med full gas, problemet uppstod plötsligt och det första vi gjorde då var att byta propeller.

Tacksam för tips!

Share this post


Link to post
Share on other sites

det är inte någon brytpinne som gott av då? när började detta fenomen? har ni kört på något?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-06-05 vid 19:11 skrev Bigfarmer12:

Hej! Är ny på båtar och motorer över lag men har satt mig in i att ganska helhjärtat. Har en johnson 10 hästar gt från 1989. 

Problemet är nu att den startar och går kanonfint upp till 5 knop. När jag sen gasar så varvar den bara upp. Har bytt propeller till en splirrans ny men det hjälpte inte. 

För ca 1 månad sen gick den kanon även med full gas, problemet uppstod plötsligt och det första vi gjorde då var att byta propeller.

Tacksam för tips!

 

17 minuter sedan skrev RillE:

det är inte någon brytpinne som gott av då? när började detta fenomen? har ni kört på något?

Samma fråga har varit uppe på detta forum tidigare, då har det varit propellrar med en fastvulkad gummibussning mellan navet och själva propellern. Gummibussningan har blivit sliten eller så har vulkningen släppt efter en grundstötning (vilket den skall göra) och så går det bra att köra i lägre hastigheter, men när belastningen ökas slirar propellern på sitt nav eller i gummibussningen.

Jag vet inte riktigt vid vilken motorstorlek som brytpinnarna ersätts av den andra propellertypen, man kan tänka mig att det är runt 10hk...?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Inte grundstött, 110% säker på det. 

Propellern är med vulkat nav ingen brytpinne. Köpte en ny propeller för att kolla om det var problemet då den gamla propellern såg sliten ut, men det hjälpte inte alls.

 

Edited by Bigfarmer12

Share this post


Link to post
Share on other sites
52 minuter sedan skrev Bigfarmer12:

Inte grundstött, 110% säker på det. 

Propellern är med vulkat nav ingen brytpinne. Köpte en ny propeller för att kolla om det var problemet då den gamla propellern såg sliten ut, men det hjälpte inte alls.

 

Och propellern får arbeta ostört i vattnet, jag menar; är motorn justerad riktigt så att inte propellern hamnat för högt upp?

Annars kan man ju dessvärre misstänka att något slirar inne i riggen eller i växelhuset.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Och propellern får arbeta ostört i vattnet, jag menar; är motorn justerad riktigt så att inte propellern hamnat för högt upp?

Annars kan man ju dessvärre misstänka att något slirar inne i riggen eller i växelhuset.

Har tiltat ner den till lägsta hålet. Innan satt det näst längst ner. 

Kan tillägga att när den börjar varva upp så räcker det med att släppa lite på gasen så den går ner till 5 knop och så går den kanon i 5 knop. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Kan du göra ett filmklipp så vi ser vad som händer ?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev touchwood:

 

Kan du göra ett filmklipp så vi ser vad som händer ?

 

Kan fixa det ikväll

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Det låter ju klart osannolikt att en ny propeller släpper i vulkningen, men gör ändå så att du ritar med en fet tuschpenna tvärs över hela navet och kör sedan en stund snabbt, så kan du se på propellern flyttat sig relativt till navet, isåfall slirar den ju.

 

Annars kan man ju tänka sig att de koniska kugghjulen som utgör växel och backslag inte sitter fast på sina axlar, men jag vet inte hur sådana är konstruerade, så jag vet inte om det ens är möjligt på en utombordare.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Bigfarmer12:

Har tiltat ner den till lägsta hålet. Innan satt det näst längst ner. 

Kan tillägga att när den börjar varva upp så räcker det med att släppa lite på gasen så den går ner till 5 knop och så går den kanon i 5 knop. 

Nu har jag bytt till en elsnurra, men för några år sedan hade jag en 2,5 hk bensinmotor på min gummibåt, det hände rätt ofta att motorn varvade upp samtidigt som den tappade i hastighet särskilt som jag placerat mig i mitten av båten. Det berodde på att hela båten kom i någon slags självsvängning, och propellern arbetade då i någon slags blandning av luft och vatten. Det var bara att flytta sig litet bakåt så kom propellern djupare och kunde arbeta ostört igen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kom annat i mellan i onsdags men lyckades komma ut idag! 

Nu var jag helt själv i båten och då gick det som en klocka! Inga problem alls, märkte att den tappade lite i skarpa svänger men det är normalt har jag förstått. 

Kan mitt problem då ha varit viktfördelningen i båten? Vi brukar bara vara 2 stycken som åker. Jag där bak och en i mitten av båten. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan det vara så enkelt som att det är en motor med kort rigg på en båt avsedd för lång rigg?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev excel319:

Kan det vara så enkelt som att det är en motor med kort rigg på en båt avsedd för lång rigg?

Jag vet faktiskt inte, fenorna på sidan vid växelhuset strax under kölen. Båten är en crescent 405 från 80 talet 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Bigfarmer12:

Kom annat i mellan i onsdags men lyckades komma ut idag! 

Nu var jag helt själv i båten och då gick det som en klocka! Inga problem alls, märkte att den tappade lite i skarpa svänger men det är normalt har jag förstått. 

Kan mitt problem då ha varit viktfördelningen i båten? Vi brukar bara vara 2 stycken som åker. Jag där bak och en i mitten av båten. 

Ja säkerligen kan det vara så!

Om du inte kan sänka motorn längre ned på akterspegeln kan du prova med olika riggvinklar.

Sedan kanske det kan fungera med sådana där trimfenor man skruvar fast på kavitationsplattan.

Som är visserligen för att snabbare få upp båten i planing, men ser ju även till att propellern får arbeta i ostört vatten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja säkerligen kan det vara så!

Om du inte kan sänka motorn längre ned på akterspegeln kan du prova med olika riggvinklar.

Sedan kanske det kan fungera med sådana där trimfenor man skruvar fast på kavitationsplattan.

Som är visserligen för att snabbare få upp båten i planing, men ser ju även till att propellern får arbeta i ostört vatten.

Ska testa att köra med motorn vinklad som den var när vi köpte den (näst längst in) och omfördela vikten i båten lite. Återkommer med resultat

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har nu testat och det får bli motorn intiltad max. Omfördela vikten lite och den gick bra förutom att när vi körde ut så betedde den sig som innan (bifogar en video) men det hjälpte att stänga av den och starta den igen, sen gick den bra! Likadant på vägen hem efter ett besök på en ö. Några idéer vad det kan bero på?  

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-06-11 vid 22:26 skrev Georg_Ohm:

Ja säkerligen kan det vara så!

Om du inte kan sänka motorn längre ned på akterspegeln kan du prova med olika riggvinklar.

Sedan kanske det kan fungera med sådana där trimfenor man skruvar fast på kavitationsplattan.

Som är visserligen för att snabbare få upp båten i planing, men ser ju även till att propellern får arbeta i ostört vatten.

Dum fråga kanske men kan mycket tång och sjögräs i vattnet påverka? Var väldigt mycket idag  

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Bigfarmer12:

Dum fråga kanske men kan mycket tång och sjögräs i vattnet påverka? Var väldigt mycket idag  

Ja men bara om det fastnar i propellern.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja men bara om det fastnar i propellern.

Lite svårt att se kanske men blir ju inte klok på motorn så försöker hitta alla möjliga anledningar

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Bigfarmer12:

Lite svårt att se kanske men blir ju inte klok på motorn så försöker hitta alla möjliga anledningar

Har su konstaterat att propeller inte slirar på,axeln, genom att markera med tuschpenna?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Har su konstaterat att propeller inte slirar på,axeln, genom att markera med tuschpenna?

Nej det har jag faktiskt inte, men eftersom den gick bra efter jag stängde av den och startade på nytt så känns det konstigt att det skulle vara det. Körde runt med full gas i kanske 15 minuter idag utan att tappa drivkraft. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy