Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Tessin

Kemisk metall för att laga gänga i blocket?

Rekommendera Poster

Hej!

Har fått ett akut problem. En gänga i blocket på min Mercruiser har pajat. Det gör att jag inte kan dra åt en av de två bultarna som fäster termostathuset uppe på blocket. Har löst det hela temporärt genom att ha en massa brickor på bulten då gängen fungerar hyfsat högre upp i hålet. Men i botttenläget går den bara runt.

 

Gängan har lagats en gång tidigare med Helicoil.

 

Ska jag försöka med kemisk metall i botten på hålet, eller ny helicoil? Om det senare, måste jag borra upp till större storlek? Kan man svetsa i hålet och borra det på nytt?

 

Alla kloka tankar mottages tacksamt - hela båtsäsongen känns osäker just nu. 

😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kemisk metall har inte bra draghållfasthet och kommer spricka/släppa när du drar åt.

Ny helicoil är nog det enda, ev. måste du borra upp eftersom den gamla släppt (om jag fattar det rätt).

 

Svetsa igen hålet och borra upp på nytt är ett sätt, men är det gjutgods krävs en duktig svetsare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pinnbult som lyckas ta någon gängad och limmad med kraftig gänglås , sen går ju huset  eller om den har packning runt själva termostatet att limma med vanlig blå loctite.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns ju lösa gängor som en hylsa man skruvar i. Ungefär som helicoil, kanske det kan vara något. Tyvärr vet jag inte vad de kallas eller ens om det ens är möjligt framgång men kolla upp det kanske?

 

Något liknade detta tänker jag på.

https://www.wiberger.se/templates/wn9058a2-ganginsats.htm

Redigerad av M__G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack gör svar - jag ska prova att sätta i nya gungor. 😊

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört med JB Weld till mycket. Det är starkt men om det är tillräckligt för dig vet jag inte men jag har limmat diverse på min gräsklippare och det håller än. 

 

https://navx.se/jb-weld/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu satt i 2 hydrocoil. Sitter som berget. 😊

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...