Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
donsimon

Parsun 60 hk - bajs eller jordgubbar?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Hittar förvånansvärt lite aktuell information om Parsun här så jag startar en ny tråd. :) 

 

Jag är ute och letar igen efter några år "mellan båtar". Har hittat en perfekt begagnad båt med en Parsun 60 hk utombordare. Jag är inte särskilt duktig på motorer och inte heller särskilt sugen på att ligga och guppa ute på öppet hav med familjen, så frågan är om det är ett oklokt val med denna lågbudgetmotor? Skulle jag välja fritt skulle jag kanske välja en kändare märke, men nu är det ju den som sitter på båten. Och dessutom är det ju märkbart billigare, det går inte att komma ifrån.

 

Tidigare trådar har mest bjudit på spekulationer om huruvida Parsun är en kopia av Yamaha blandat med fördomar om kinesisk teknik. Nu har det gått några år så jag undrar vad ni har för erfarenheter av märket, egna eller från andra.

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej. Har tyvärr själv ingen Parsun, däremot en Yamaha F60. Hoppas såklart att någon med en Parsun kan ge dig en bättre bild.

 

Hursomhelst, försökt Googla fram lite och också förstått, att Parsun 50 & 60 använder sig av Yamahas ritningar. Mercury gjorde det förut, till viss del med motorblocket.

 

Enligt kommentarsfältet verkar Parsunen ha problem med bränsleslang som läcker och bränslepumpen som behövdes bytas ut. https://www.youtube.com/watch?v=lMyW8ZGm6NI Att tyda på motorkomponenterna, så ser t.ex fuel rail systemet att inte var så redigt och det känns lite ihoplockat. Även kollat upp reservdelarna på Parsun och tycker det var rätt dyrt. Så om motorn går sönder, så är det nog inte billigare att reparera, än de etablerade tillverkarna. Sen därtill andrahandsvärdet för en Parsun.

 

Sen det här med metallurgin. Yamaha har generellt sett högre precision och bättre aluminium. Kan tänka mig att Parsun har ojämnare kvalitét (fler antal måndagsexemplar och fredagsexemplar). Men om motorn har gått ett par timmar och fortfarande har hög kompression kan nog motorblocket vara bra. 

 

Men om du planerar att åka utomskärs, skulle jag definitivt avråda dig från att köpa denna motor, eftersom den lär vara mindre driftsäker än de etablerade märkena. Det är inte så roligt att få motorstopp. Man känner sig utelämnad. Har varit med om det, även om det bara varade i 3 minuter och det var inte roligt, väldigt traumatiserande. (troligtvis batteripolerna som var lite rostiga). 

 

Det finns en dimension till, hör gärna med försäkringsbolaget vad som händer om motorn (Parsun) strular eller går sönder. Då kanske det i alla fall inte spelar så större roll i slutändan att man köper en Parsun till motor, då försäkringen eventuellt täcker en del av inköpet av en ny motor.

 

Men personligen skulle jag avstå ifrån en Parsun.

 

Redigerad av Busteri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack @Busteri för dina tankar! 😀

 

Synd att inte fler har erfarenheter att dela, men tills vidare avvaktar jag nog. Känns lite jobbigt att leva med osäkerheten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på rubriken…
De flesta saker är väl lite både ock? 😁

84A67AE6-9D63-4D31-BDA8-6B79AF704AE7.jpeg

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bekant till mig köpte en Parson med runt sex hk för fem år sedan.

Den har alla redan börjat rosta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker mig känna igen detta resonemang. På 70-talet då det brukade dyka upp bilar, motorcyklar, utombordsmotorer från Japan. Då visste alla besserwissrar att dessa produkter var skit. I synnerhet från det lilla självgoda landet i norr kallat Sverige. Idag vet vi bättre .Japanska produkter  är bland de främsta. Det inkluderar båtmotorer. Nu är det ”kina motorer” som är skit i svensklandet.

Det bär här då fram hållas att kina är en av världens främsta länder när det gäller vetenskap och teknologi. Det gäller även utombordsmotorer. Parsun tillverkar 80 000 motorer varje år. Och även de

gamla amerikanska märkerna tillverkas i Kina.  Har själv en Parsun som funkar perfekt. Och ”rostar”

inte mer än en Evinrude. I den mån nu alminium rostar? Så vad är poängen? Parsun tillverkar tillverkar motorer i teknologins framkant. Och jag tvekar inte alls att köpa en större motor (60 hk)

som ersättning för min gamla stinkande tvåtakts Johnson. Så fimpa fördomarna mot produkter från kina. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla i fall det finns reservdelar. I så fall kan det vara ok. Jag har en Evinrude -73 (samt en VP MD2B och AQ 130) och det finns (vissa) reservdelar till den fortfarande. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...