Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
glimma-48

Trimlägebesvär

Rekommendera Poster

Hej Jag nyligen köpt kombinationen Terhi 385 och Yamaha 4 hk kort rigg. Båt är 2021 årsmodell och motor 2020 årsmodell. Jag är oftast ensam i båt och bytte från Jofa Sjöbris (planande)  med Tohatsu 6 hk kort rigg. Den senare hade inga trimproblem men den jag har idag är omöjlig att gå vettigt i vattnet d.v.s. fören sticker direkt rakt upp så jag kan bara gå med en 1/4 gas d.v.s. mycket långsamt. Att flytta trimpinnen har ingen effekt. Jag har nu lagt ca 60 kg sten i utrymmet i fören men alltså: År detta enda lösningen så borde det utgå en stor varning för denna typ av båt. De som sålt båten (Jespersens Motor) säger att jag får ha en rorkultsförlängare men den måste då vara över 2 meter lång. Det är så långt till främre sittplats. Vill gärna ha andras erfarenheter och om möjligt en annan lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Christer för försök till lösning på problemet. Är detta en verklig lösning så borde båtförsäljaren föreslå/sälja detta som tillbehör utan särskild förfrågan. Jag har aldrig sett detta förut och är naturligt skeptisk. Maringuiden kallar mej som nybörjare i forumet för landkrabba men jag kan för dem och andra upplysa om att jag under ca 40 års tid haft 12 båtar av olika typer och varit ensam 100-tals gånger många sjömil utanför gränsen för att  kunna se land  för att hitta de stora torskarna och jag har även fiskat med nät och ålahommor (ryschor) ca 15 år till ålfisket blev förbjudet 2007. Men trots detta så har jag inte upplevt detta dilemma helt enkelt för att jag haft halvplanande eller helplanande båtar. Jag är idag 73 år och håller mej numera till lokala sjöar som t.ex. Ivösjön som är Skånes största sjö. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev glimma-48:

Tack Christer för försök till lösning på problemet. Är detta en verklig lösning så borde båtförsäljaren föreslå/sälja detta som tillbehör utan särskild förfrågan. Jag har aldrig sett detta förut och är naturligt skeptisk.

Man ska inte ha för stor tilltro till säljare. Egen erfarenhet, tyvärr.

Jag har såna på en Crescent 420 bestyckad med en 8hk Honda 4-takt, dvs tung (roddbåt med liten köl och inte alls avsedd för 8 hk). Funkar nästan perfekt. Skriver nästan för när man kör full gas så balanserar båten på kölen och är inte alls så trevlig. Under full gas är det bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev glimma-48:

Maringuiden kallar mej som nybörjare i forumet för landkrabba

Jo, så är det för alla. Men du kan nog trösta dig med att med ganska få inlägg kommer du till nästa nivå, vad den nu är. Du kan säkert bidra med din erfarenhet.

(Vad Silvermedlem, som jag är, egentligen betyder i båt-sammanhang är det väl ingen som begriper men något måste de ju hitta på.)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev glimma-48:

Hej Jag nyligen köpt kombinationen Terhi 385 och Yamaha 4 hk kort rigg. Båt är 2021 årsmodell och motor 2020 årsmodell. Jag är oftast ensam i båt och bytte från Jofa Sjöbris (planande)  med Tohatsu 6 hk kort rigg. Den senare hade inga trimproblem men den jag har idag är omöjlig att gå vettigt i vattnet d.v.s. fören sticker direkt rakt upp så jag kan bara gå med en 1/4 gas d.v.s. mycket långsamt. Att flytta trimpinnen har ingen effekt. Jag har nu lagt ca 60 kg sten i utrymmet i fören men alltså: År detta enda lösningen så borde det utgå en stor varning för denna typ av båt. De som sålt båten (Jespersens Motor) säger att jag får ha en rorkultsförlängare men den måste då vara över 2 meter lång. Det är så långt till främre sittplats. Vill gärna ha andras erfarenheter och om möjligt en annan lösning.

Du har köpt en båt med en skrovform som inte är gjord för att gå fort. Jämför formen och volymen på den aktre delen av skrovet med dina tidigare planande båtar och den nya båten. En planande båt har en mycket bredare och plattare akterdel som bär upp båten vid fartökning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är en liten roddbåt även om det går sätta en liten motor på den. Trimfena kan hjälpa men ska du bli nöjd behöver du byta upp dig. Har du bytesrätt/öppet köp nyttja den. Din förra båt även om den är gammal var mer rejäl och stabil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snabbast och billigaste första test vore att kolla motorhöjden. Ju lägre i vattnet propeller ligger desto mer noslyft får du. Om det går, så testa att montera motorn lite högre så får du kraften närmare båten viktcentrum och därmed mer kraft framåt och mindre kraft går åt att lyfta nosen. Det är inte alls säkert att det går att höja motorn utan att propellern tar luft, men definitivt värt att testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går nog inte att höja en sådan motor annat än att skruva på något beslag på akterspegeln.

Motorn har nog endast två små vingar att dra åt med, och de går inte att lyfta den på befintlig plats.

Då ramlar den av.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

image.jpeg.1ff572aeeeabc0f4a0acdcc126d1117c.jpegHittade den här bilden där killen som kör har en rorkultsförlängare på nästan 2 meter. På de andra bilderna var de 2 i båten och ändå gick den med nosen rätt högt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Viljan att hjälpa till värmer. Det är uppenbart att jag trots alla sjötimmar och alla båtar inte har skummat av hela marknaden vad beträffar alla olika typer av båtar utan tvärtom hållit mej till en typ av båt. När jag nu tänkte hålla mej till insjöar i mitt närområde så läste jag på lite om olika båtar med en vikt på max 100 kg. Vad ingen upplyste mej om var just mitt dilemma. Jag väntar dock på svar från någon med erfarenhet av samma eller liknande båt (Terhi 385) som jag skaffat på ålderns höst inte minst för att skola in ett par sladdbarnbarn i sjölivets tjusning. Paradoxalt var ett av skälen till båtbytet att jag skulle få lättare att vinscha upp båten när jag är ensam men nu väger nog båten mer än min tidigare Sjöbris med all barlast i fören. Lite tragikomiskt är det allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På. Paul_Schteks bild ser man dilemmat väl. Han har ändå en luftkyld Honda på bara 2.3 hk med en vikt på bara 13.5 kg. Den går dessutom inte tyst utan knattrar rätt irriterande. Yamahas 2.5 hk väger ungefär detsamma men är vattenskyld. Min Yamaha väger 27 kg. Till detta kommer min externa 12 liters tank. Jag behöver denna vid turer på Ivösjön. Det är inte roligt att behöva fylla på bensin på sjön 4-6 gånger under en dag på sjön. Rorkultsförlängaren på bilden är också enl. mej minst 30 cm för kort för att vara bekväm. Mina axlar är ganska stela särskilt höger tyvärr och en förlängare på 2.5 meter är inte kul och jag vill sitta i aktern och nå alla reglage så detta köper jag ej. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl teoretiskt sätt möjligt att installera en liten styrpulpet långt fram o styra med ratt och fjärreglage - då skulle man nog få en mycket bättre balans i båten. 
Enklare/billigare är väl att byta båt. Funderade på om en gummibåt skulle funka? 

Alternativt hålla sig till 2-3 knop - kanske byta till en elmotor så man inte frestas till fortkörning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja fortkörning med en båt på ca 100 kg och 4 hk motor det går inte så fort och det är inte kravet men 5-7 knop hade jag en förhoppning om och med sikt framåt naturligtvis. Elmotor är inte aktuellt. Jag ska prova båten med barlasten fram innan jag ev. tittar på en annan båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var igår ute på Ivösjön för ny test. Jag hade en full vattendunk på 25 liter ställd mot utrymmet i fören och dessutom 2 mindre dunkar på sammanlagt 15 liter i utrymmet fram. Mad 40 kg barlast och ca halv gas så ligger båten helt godkänt i vattnet d.v.s. jag har full sikt framåt. Jag har nu bestämt att behålla båten. Jag tackar för alla tips. Det jag möjligen också ska prova är trimfena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev glimma-48:

Jag var igår ute på Ivösjön för ny test. Jag hade en full vattendunk på 25 liter ställd mot utrymmet i fören och dessutom 2 mindre dunkar på sammanlagt 15 liter i utrymmet fram. Mad 40 kg barlast och ca halv gas så ligger båten helt godkänt i vattnet d.v.s. jag har full sikt framåt. Jag har nu bestämt att behålla båten. Jag tackar för alla tips. Det jag möjligen också ska prova är trimfena.

Alternativet är ju att ta med en kompis med rätt vikt som sitter på förtoften. Själv har jag en Terhi 440 som är lite bärigare i aktern än din då den är längre men skrovformen lämpar sig bäst för lugn framfart med liten motor. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...