Jump to content
Thursday 17 June 2021
Cobran99

Styrning fastnat under vintern

Recommended Posts

Örnvik 530 med Johnson V4, där styrning sitter som berget!
Kört femfaldiga doser WD40 på alla synliga delar,

förutom baksidan av själva ratten och dess fäste i styrpanelen!

Något mer handfast tips för att lösa detta !??

Som Corvetterna på 60-talet, fanken så snabba rakt fram !

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Vanligt fel, vajern rostar sönder till slut, kan gå att vicka loss det med WD40 som du gör, men dom brukar kärva och blir en väldigt oskön styrning och nästa år är den ännu värre.

 

Köp en ny vajer, ta med den gamla så du får rätt, finns många olika.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Korrekt är såklart att byta vajern eller renovera, men man brukar kunna fula sig lite och få liv i grejerna ett tag till. Bakgrunden till att de rostar fast brukar vara att man slarvat med fett via nipplarna på styrröret på motorn. Styrstången rostar då fast i röret (eller snarare kläms fast av rosten i röret).

 

Det viktigaste är att inte tvinga med hjälp av ratten. Styrväxeln vid ratten ger sig rätt enkelt och då är det ny styrning som gäller.

 

Jag brukar lossa med hjälp av ett spännband och gummiklubba. Drar då mellan babords bakre knap och dragstången så kabeln rör sig lite ut ur höljet. Man brukar sedan kunna röra ratten fram och tillbaka och gradvis jobba upp mer och mer rörelse tills man är nöjd. Jag brukar smörja via nipplarna innan jag börjar så det finns fett när det rör sig plus såklart styrstången gradvis när den kommer ur röret.

Sitter den så pass att den inte lossnar med spännbandet och rimlig dragkraft (man vill ju inte ha sönder knap eller andra delar) kan man alternera med att slå på styrstångens ände med en gummiklubba eller dyl. Får man bara minsta rörelse brukar det ge sig rätt snabbt.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Mange249:

Jag brukar lossa med hjälp av ett spännband och gummiklubba.

 

Det var ett bra knep, får man loss det då kan man ju dra ur vajern ur styrröret och göra rent om det inte är för trångt i motorbrunnen.

 

Mina tankar var att det var akterspegelfäste (vet inte varför) inte att den gick genom motorn och då sitter rosten i vajerhöljet istället och då brukar det vara värre, men samma knep fungerar ju där med om man är lite försiktig och lägger spännbandet direkt på akterspegelfästet istället för knapen.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Börja med att koppla isär motor och vajer, så att du kan konstatera var trögheten sitter. Med grejorna isär kan man vrida på ratt och motor för kontroll.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Rascal:

Börja med att koppla isär motor och vajer, så att du kan konstatera var trögheten sitter. Med grejorna isär kan man vrida på ratt och motor för kontroll.

Är det styrröret som fastnat kan man bara röra motorn om man lossar dragstången.

 

För att se om det är motor eller styrning som fastnat brukar det räcka att rucka lite på motorn. Har man minsta glapp (rör sig i dragstång, eller bara nån cm flex) är det styrningen. Är det däremot tokstumt sitter felet i motorn. Samma test funkar om man rör ratten. Stumt = styrningen, medan om man kan vrida lite, motorn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har haft detta problem på mina motorer, först polerade jag styrröret inuti med metallull, men det var besvärligt för det krävde att ta loss motorn. Till slut bytte till hydraulstyrning och problemet försvann. Fick på köpet en mycket bättre styrning.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, jan_af_lisoe said:

Jag har haft detta problem på mina motorer, först polerade jag styrröret inuti med metallull, men det var besvärligt för det krävde att ta loss motorn. Till slut bytte till hydraulstyrning och problemet försvann. Fick på köpet en mycket bättre styrning.

Jag har gjort samma sak med styrröret. På min båt gick att lossa bultarna och flytta motorn till ena sidan av motorbrunnen. Sen rengjorde jag med rund stålborste på skruvdragaren. Började med att spraya rostlösande medel och körde med borsten, sen fettade jag in ordentligt. Sätt sen in en ny styrvajer, försök inte återanvända den gamla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy