Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
wahlis

Resevdel till genomföringsventil

Rekommendera Poster

Hej,

Har ett avstängningshandtag på kylvattnet till motorn som blivit slitet i hålet som man sätter uppe på pinnen till ventilen för att stänga och öppna. Det har väl rostat med åren vad jag kan se och då blivit lite större än själva pinnen från käglan som finns där. Går det att få tag på nya käglor med handtag eller behöver man köpa en helt ny ventil? Känns som att man borde kunna renovera den då den ser ok ut för övrigt. Jag var på en VVS-butik där jag bor och försökt att köpa endast ett nytt handtag men detta hade de inte till försäljning. Tacksam för tips och ideer.

 

/Wahlis

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev wahlis:

Hej,

Har ett avstängningshandtag på kylvattnet till motorn som blivit slitet i hålet som man sätter uppe på pinnen till ventilen för att stänga och öppna. Det har väl rostat med åren vad jag kan se och då blivit lite större än själva pinnen från käglan som finns där. Går det att få tag på nya käglor med handtag eller behöver man köpa en helt ny ventil? Känns som att man borde kunna renovera den då den ser ok ut för övrigt. Jag var på en VVS-butik där jag bor och försökt att köpa endast ett nytt handtag men detta hade de inte till försäljning. Tacksam för tips och ideer.

 

/Wahlis

Det är ju bra om man kan reparera saker och ting, rent kostnadsmässigt och bra för miljön. Det kan även vara en själslig tillfredställelse att kunna bevisa för sig själv att man kan.

 

Men ibland måste man frångå detta, nu har jag svårt att föreställa mig hur denna avstängningsventil ser ut i din båt, är det en bordsgenomföring med påskruvad kulventil och en slangstos, eller hänger hela kulventilen på slangen?

Hursomhelst är ju detta en detalj som kan sänka båten om den på något vis går sönder eller läcker, ingen idé att reparera, och om nu en VVS-butik inte har några reservdelar har sannolikt ingen annan det heller.

Köp en ny ventil med tillhörande anslutningar, om den sitter i en bordsgenomföring skall du kanske byta den samtidigt, en kapskiva i vinkelslipen kan hjälpa dig.

Och inhandla dessa saker i en båttillbehörsbutik, så du får rätt kvalitét på grejerna, rätt legering.

 

Sedan har jag också märkt att man på rostfria, "syrafasta" kulventiler monterar handtag av vanligt stål, visserligen med ett plastöverdrag, till vilken nytta..? däremot är mutter och spindeln, axeln rostfria, varför man om man kan och om vill, kan tillverka egna handtag av rostfritt stål, kvalitét A4.

Jag har två sådana kulventiler med rostiga handtag som jag irriterar mig på, tillopp och retur från motorns kylsystem till vv-beredaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är detta jag har märkt att det inte verkar vara rostfritt handtaget, vilket gjort att det rostat och hålet blivit lite större och då glappar det och det går inte vrida ventilen i ändlägen. Min tanke var om man kunde hitta en spindel som resevdel, det är väl pinnen som går ner och vrider på ventilen?

/Wahlis

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har jag blivit förvirrad!

 

Vad är det som är slitet?

Hålet i handtaget?

Formen på spindeln (som handtaget ska passa på)?

 

Är det en kulventil, en kägelventil eller något annat?

 

Jag gissar att det är en kulventil (som inte har någon kägla) som man vrider ett halvt varv för att stänga.

 

Det finns lösa handtag, men att få tag på ett som passar på en gammal ventil är inte så lätt. Lite eget filande kan behövas.

 

Har du något foto? 

 

Tillägg: Byta spindel på en rätt liten (billig) kulventil är nog ingen bra idé  att ägna sig åt.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

det som är slitet är hålet i handtaget där rost gjort att detta blivit större. Vilket material kan man använda till att tillverka ett nytt handtag? Jag har aluminiumprofiler hemma funkar det eller får man problem ihop med brons och mässing? 

 

/Wahlis 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev wahlis:

Hej,

det som är slitet är hålet i handtaget där rost gjort att detta blivit större. Vilket material kan man använda till att tillverka ett nytt handtag? Jag har aluminiumprofiler hemma funkar det eller får man problem ihop med brons och mässing? 

 

/Wahlis 

Du får inga problem som äventyrar säkerheten och genomföringen, men med tiden kanske handtaget blir dåligt igen eftersom aluminium inte är så starkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...