Jump to content
Wednesday 12 May 2021
Geo

Vatten i motorn Volvo Penta 3.0 -96

Recommended Posts

Tjena!

Finns lite trådar i ämnet, men jag tänkte, med er hjälp, fördjupa mig lite.

Är i stånd att köpa en Wellcraft 19 med en Penta 3.0 GS från 96 där vatten hittade sig in i motorn förra säsongen.

Nuvarande ägare hävdar att detta upptäcktes ganska omgående, och den överlämnades till ett varv där motorn tömdes. Den har stått tom hela vintern och säljes i bef skick.

Det är ju väldigt grisen i säcken antar jag att köpa, men vad jag har förstått är inte denna motor så svårmekad.

Att byta limpor och knän ska inte vara några problem. Men hur går jag tillväga efter det?

Ett komptest har jag förstått att man ska göra. Det är ju snustorrt i motorn. Räcker det att fylla på olja, se till att motorn inte får gnista och sen testa cylindrarna var en för sig genom att vrida på nyckel? Känns riskabelt. Kan man manuellt vrida runt motorn så kolvarna smörjs försiktigt först? Jag jobbar under förhoppningen att motorn alltså inte är förstörd, utan att byte av limpor och knän, samt oljebyten några gången kommer göra susen. Men jag ska försöka förhandla priset med vetskapen att så kanske inte är fallet.

 

 

Är det ett idiotdrag att köpa denna? 

3895EF63-3A3E-4E68-B93A-2039A2261F4A.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allt hänger väl på priset. En Penta 3,0 eller Mercruiser 3,0 är så gott som samma motor. Det har funnits några stycken på blocket.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Motorn är halva motorbåtens värde. En motor som fått vatten i sig är vid en försäljning att betrakta som värdelös. 
 

Så även om du tror dig kunna reparera motorn så skall båtens försäljningspris vara det samma som en båt utan motor. 
 

Du vet ju inte varför det kommit in vatten i motorn. Det kan ju ske på olika sätt.

Det kan komma in bakvägen genom avgassystemet och det kan komma in via kylkanalerna.

Vatten i alla typer av motorer är väldigt obra! 

 

Ett komptest görs på följande vis:

 

Motorn skall ha olja! Fyll på, slå även i en liten skvätt i cylindrarna, koppla ur tändspolen, drag runt försiktigt för hand några varv innan du drar runt med startmotorn. Kolla att oljetryckslampan slocknar när du dragit i fem- tio sekunder med startmotorn.

 

Koppa ur tändningen, det räcker att göra tändspolen spänningslös.

Kläm åt eller koppla bort bränsleslangen innan bränslepumpen. Söla inte med bensin i båten!

Skruva ut ettans tändstift, skruva i komressionsmanometern, ge full gas och dra runt med startmotorn i ungefär fem sekunder. Manometerns visare stannar på det högst uppmätta värdet.

Notera värdet och nollställ manometern.

Fortsätt sedan på samma sätt med de andra cylindrarna.

Jag har visserligen skruvat ur alla tändstiften på en gång, men det är tydligen fel, men det bler betydligt bättre snurr på startmotorn och motorn då.

 

Instruktionsbok eller reparationshandbok skall ge information om hur mycket kompresson du skall ha, och inom vilka toleranser.

 

Om någon cylinder ger betydligt sämre kompression är det lätt att tro att antingen topplockspackningen är blåst eller att det läcker över i en kylkanal.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Motorn är halva motorbåtens värde. En motor som fått vatten i sig är vid en försäljning att betrakta som värdelös. 
 

Så även om du tror dig kunna reparera motorn så skall båtens försäljningspris vara det samma som en båt utan motor. 
 

Du vet ju inte varför det kommit in vatten i motorn. Det kan ju ske på olika sätt.

Det kan komma in bakvägen genom avgassystemet och det kan komma in via kylkanalerna.

Vatten i alla typer av motorer är väldigt obra! 

 

Ett komptest görs på följande vis:

 

Motorn skall ha olja! Fyll på, slå även i en liten skvätt i cylindrarna, koppla ur tändspolen, drag runt försiktigt för hand några varv innan du drar runt med startmotorn. Kolla att oljetryckslampan slocknar när du dragit i fem- tio sekunder med startmotorn.

 

Koppa ur tändningen, det räcker att göra tändspolen spänningslös.

Kläm åt eller koppla bort bränsleslangen innan bränslepumpen. Söla inte med bensin i båten!

Skruva ut ettans tändstift, skruva i komressionsmanometern, ge full gas och dra runt med startmotorn i ungefär fem sekunder. Manometerns visare stannar på det högst uppmätta värdet.

Notera värdet och nollställ manometern.

Fortsätt sedan på samma sätt med de andra cylindrarna.

Jag har visserligen skruvat ur alla tändstiften på en gång, men det är tydligen fel, men det bler betydligt bättre snurr på startmotorn och motorn då.

 

Instruktionsbok eller reparationshandbok skall ge information om hur mycket kompresson du skall ha, och inom vilka toleranser.

 

Om någon cylinder ger betydligt sämre kompression är det lätt att tro att antingen topplockspackningen är blåst eller att det läcker över i en kylkanal.

Tack för svar! Väldigt uppskattat.
Att vrida runt för hand, hur gör jag det?

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev Geo:

Tack för svar! Väldigt uppskattat.
Att vrida runt för hand, hur gör jag det?

Via propelleraxeln om det är drev men det är nog inte helt lätt. Alternativt lyfta ur motor då du kommer åt svänghjul. 
 

Kanske spruta ner lite wd40 i cylindrarna och låta den stå över natten med detta kan vara ett alternativ ? Sen kör du med startmotorn (utan att starta den)

 

oljan lär du ju ändå byta innan riktig uppstart.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Du får inte ha någon olja i cylindern vid komp prov.

Så gör man när man manipulerar ett komp prov.

Du får då fel värde, oljan tätar.

Edited by Jorgen01

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev Jorgen01:

Du får inte ha någon olja i cylindern vid komp prov.

Så gör man när man manipulerar ett komp prov.

Du får då fel värde, oljan tätar.

Stämmer, tänkte mest om det fanns en rädsla för att det rostat fast. Men det kanske ligger kvar sen och ”stör” komp provet 

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Stämmer, tänkte mest om det fanns en rädsla för att det rostat fast. Men det kanske ligger kvar sen och ”stör” komp provet 

Så för att sammanfatta: Jag ska fylla på olja i motorn utgår jag ifrån, men inte spraya nåt i cylindrarna? 
Slänger dit en lite dum fråga, men när man gör kompprov, rör sig inte kolvarna då? Om dom gör det, är det inte säkrast att smörja dom innan? Tänker eftersom den stått snustorr hela vintern? Sorry, är inte så van att meka, men tackar inte nej till en utmaning.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Via propelleraxeln om det är drev men det är nog inte helt lätt. Alternativt lyfta ur motor då du kommer åt svänghjul. 
 

Kanske spruta ner lite wd40 i cylindrarna och låta den stå över natten med detta kan vara ett alternativ ? Sen kör du med startmotorn (utan att starta den)

 

oljan lär du ju ändå byta innan riktig uppstart.

Tja, sen omständiga vägen.

Ibland kan man lyckas genom att koppla en passande hylsa och spärrhandtag på sexkantsmuttern på vevaxelns remskiva, eller på generatorns och sedan dra runt.

52 minuter sedan skrev Jorgen01:

Du får inte ha någon olja i cylindern vid komp prov.

Så gör man när man manipulerar ett komp prov.

Du får då fel värde, oljan tätar.

Nej, just det, jag skrev så eftersom motorn stått ett tag, bara smörja upp cylinderloppen under tiden man drar runt motorn för hand.

11 minuter sedan skrev Geo:

Så för att sammanfatta: Jag ska fylla på olja i motorn utgår jag ifrån, men inte spraya nåt i cylindrarna? 
Slänger dit en lite dum fråga, men när man gör kompprov, rör sig inte kolvarna då? Om dom gör det, är det inte säkrast att smörja dom innan? Tänker eftersom den stått snustorr hela vintern? Sorry, är inte så van att meka, men tackar inte nej till en utmaning.

Fyll på med rätt mängd och rätt kvalitet motorolja i motorn.

Det är när kolven går upp mot topplocket som kompressionen sker, ja i en av en fyrtaktsmotors fyra takter. I en av de andra takterna blåses eventuellt olja i cylindern ut ur motorn.

Det kan tänkas vara dåliga kolvringar som inte sluter tätt, om man häller i olja i cylindern tätar dessa dåliga kolvringar, en kort stund iallafall, tillräckligt för att lura en kopressionsmanometer, så om du har hällt i olja, som jag föreslog, så gör minst två komptest på varje cylinder och notera det sämsta värdet.

Men det är riktigt, tycker jag att man aldrig skall dra runt eller ens försöka starta en motor som stått länge. Jag drog förra våren igång en gammal luftkylt VW motor som varit undanställd i omkring 20 år, visserligen korrekt konserverad, men det hälldes i en halv dl i varje cylinder, sedan vevades motorn runt, efter det att den fått ny motorolja, sedan lyftes ventilkåporna bort för att se att stötstänger och vippor arbetade som de skulle, det gjorde dom och ventilspelet var ok. Sedan startades den med ny bensin men med det gamla tändstiften. Det tog väl omkring 20 sekunder innan den startade.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för era svar! Jag känner att för rätt pris kan denna båt vara väldigt intressant. Väldigt fint skick i övrigt.

En ny motor kan man få för mellan 50 och 60, så ska försöka säkerställa att den marginalen finns. Men ska följa era råd och se om den går att rädda först.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev Geo:

Tack för era svar! Jag känner att för rätt pris kan denna båt vara väldigt intressant. Väldigt fint skick i övrigt.

En ny motor kan man få för mellan 50 och 60, så ska försöka säkerställa att den marginalen finns. Men ska följa era råd och se om den går att rädda först.

Yes, värdera båten som den inte har en drivlina alls.

 

Jag skulle nog räkna på lite mer än 50-60. Det "brukar" vara en hel del man hittar när man börjar rota i gamla båtar, särskilt om det varit grejer som stått utan engagerade ägare som hälsar på då och då. Du har ju drev, sköld, elsystem, länspumpar o.s.v. som också kan vara i behov av lite kärlek..

 

Kan du få ordning på den så är det bara bonus.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har skummat igenom tråden.

 

Är det saltvatten eller sötvatten som gått i motorn? Jag köpte en som det gått saltvatten i, öppnade motorn och det var rost på det mesta men det gick att åtgärda, nya lager, kolvringar och kolvar, hona loppen lite och slipa in ventilerna, visst det var lite gravrost i loppen men jag tänkte skitsamma. den motorn gick fint många år, annars kostar väl ett nytt block komplett med topp ca 30tkr och är inte krångligt att byta.

 

Men är det tillräckligt med komp vid uppstart är ju det kanon!

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy