Jump to content
Wednesday 12 May 2021

Geo

Medlemmar
  • Content Count

    17
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Geo

  • Rank
    Kadett
  1. Tack för era svar! Jag känner att för rätt pris kan denna båt vara väldigt intressant. Väldigt fint skick i övrigt. En ny motor kan man få för mellan 50 och 60, så ska försöka säkerställa att den marginalen finns. Men ska följa era råd och se om den går att rädda först.
  2. Så för att sammanfatta: Jag ska fylla på olja i motorn utgår jag ifrån, men inte spraya nåt i cylindrarna? Slänger dit en lite dum fråga, men när man gör kompprov, rör sig inte kolvarna då? Om dom gör det, är det inte säkrast att smörja dom innan? Tänker eftersom den stått snustorr hela vintern? Sorry, är inte så van att meka, men tackar inte nej till en utmaning.
  3. Tack för svar! Väldigt uppskattat. Att vrida runt för hand, hur gör jag det?
  4. Tjena! Finns lite trådar i ämnet, men jag tänkte, med er hjälp, fördjupa mig lite. Är i stånd att köpa en Wellcraft 19 med en Penta 3.0 GS från 96 där vatten hittade sig in i motorn förra säsongen. Nuvarande ägare hävdar att detta upptäcktes ganska omgående, och den överlämnades till ett varv där motorn tömdes. Den har stått tom hela vintern och säljes i bef skick. Det är ju väldigt grisen i säcken antar jag att köpa, men vad jag har förstått är inte denna motor så svårmekad. Att byta limpor och knän ska inte vara några problem. Men hur går jag tillväga efter det? Ett komptest har jag förstått att man ska göra. Det är ju snustorrt i motorn. Räcker det att fylla på olja, se till att motorn inte får gnista och sen testa cylindrarna var en för sig genom att vrida på nyckel? Känns riskabelt. Kan man manuellt vrida runt motorn så kolvarna smörjs försiktigt först? Jag jobbar under förhoppningen att motorn alltså inte är förstörd, utan att byte av limpor och knän, samt oljebyten några gången kommer göra susen. Men jag ska försöka förhandla priset med vetskapen att så kanske inte är fallet. Är det ett idiotdrag att köpa denna?
  5. Ja, jag köpte den i våras, och den har gått som den gör hela tiden. Har väl egentligen inte stört mig förrän nu, när jag kollade upp bränsleförbrukning på den och där anges att den drar ca 80 liter vid 4900 varv. Så uppenbarligen bör den kunna komma dit.
  6. Har denna propp: https://froggy.se/se/marin/mercruiser-delar~117/mercury-propeller-black-max-21p-_-832832a45~1551/ Skrapade en sten i våras, så verkstan satt på denna vid reparationen. Optimal för båten, hävdades det. Är inte så motorkunnig, men ska ge det andra du beskrev en koll.
  7. Är detta rimligt som högsta varv att komma upp i? Sitter i en Wellcraft 21 fot, och det känns som den går som den ska. Toppar ca 30 knop. Men det känns ändå som den borde komma upp betydligt högre i varv, och därmed även öka farten. Är ju en gammal motor, den kanske bara är lite trött? Nån som har nån idé?
  8. Båten svängen som en dröm nu! Tack för svar:)
  9. Ska ta en närmre titt där imorgon när jag tar en tur!
  10. Nu är det påfyllt. Precis som du sa Rollen så sög systemet upp ganska mycket efter att jag startat motorn och vridit på ratten ett tag. Toppade upp den igen och körde samma procedur en gg till och då behövde jag bara hälla i en skvätt till. Sen höll den sig på sträcket efter tredje vändan. Och det var torrt och fint ända från behållare till stagen. Och ratten känns genast mycket lättare att vrida på. Men hade inte tid att bege mig ut. Det kommer ske imorgon. Så spänningen är olidlig (för mig iaf)
  11. Håller tummarna för att det förblir torrt. Det visar sig imorgon. Tack så mycket för input!!
  12. Hittade behållaren. Snustorrt. Ska fylla på imorgon så hoppas vi detta löste problemet.
  13. Toppen, skall utforska närmre imorgon! Tack
  14. Knäppte några bilder här
  15. Ok, fixar en bild efter jobbet imorgon. Uppskattar engagemanget!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy