Jump to content
Wednesday 12 May 2021
Georg_Ohm

Hur byter jag kylvattenslang på 290-drev.

Recommended Posts

Hej!

Den krokiga slangen mellan drevet och skölden på 290-drev, hur byter jag den?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Den sitter klämd från insidan av skölden, så du får lossa "svanhalsen". sedan drar du slangen in i båten, har jag för mig i alla fall.

image.thumb.png.708f81b2186017012915947ce6c4c77d.png

Edited by Gelis

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Gelis:

Den sitter klämd från insidan av skölden, så du får lossa "svanhalsen". sedan drar du slangen in i båten.

Tack så långt, men jag förstår nog inte. Är det någon klämma eller liknande på insidan.

Set är ju så förbaskat trångt innanför akterspegeln och skölden så jag ser ju inte hur det ser ut.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Röret 41 (kylvattenslangen till motorn sitter på det röret) på bilden har en fläns som är skruvad mot skölden. Mellan flänsen och skölden kläms slangen, slangen har en "svulst" + en oring i den änden som kläms och fungerar som tätning..

Jag har för mig att man måste ta slangen inåt efter man lossat flänsen och röret.

image.png.cfd4fdf7b650d983ffcef248f261e571.png

Edited by Gelis
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Tack så långt, men jag förstår nog inte. Är det någon klämma eller liknande på insidan.

Set är ju så förbaskat trångt innanför akterspegeln och skölden så jag ser ju inte hur det ser ut.

image.png.9c0103d38702f1c2bc3b7b249fed333b.png

 

 

 

DSC_0126.thumb.JPG.c0767269c5b06ab12926ed7c7d026eaf.JPG

 

 

Denna bild är bättre, du släpper bultarna i nr 10 har för mig det nr 13 i nyckelgrepp/hylsa, sedan för du undan den, nu sitter nr 9 iskjuten i intagsslangen på insida sköld. Den kan du nu dra ur, går inte det så är det bara dra igenom slangen, kan sitta som f-n men dra igenom slangen, förutsätter att du släppt den i drevet först annars blir det trångt 😃.  OBS var noga med att notera hur de små oringarna som sitter påskjutna på plastdetaljerna sitter. Återmontera i omvänd ordning skruva inte fast slangen med nr 10 förrän du fått rätt vinkel utanför, när du fått det så dra i slangen ordentligt skjut i nr 9 anslut återmontera oringar dra fast nr 10, fetta noga in bultarna med marinfett så ärgar de inte fast. Trångt ja det är det naturligtvis som vanligt, ungefär som att byta tändstift på en wv 1300 motor😄Du ser sjövattenintaget på hö sida på nedre bilden den tjocka slangen med två genomgående bultar.

 

                                          // Lycka till P

Edited by kossor
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev kossor:

image.png.9c0103d38702f1c2bc3b7b249fed333b.png

 

 

 

DSC_0126.thumb.JPG.c0767269c5b06ab12926ed7c7d026eaf.JPG

 

 

Denna bild är bättre, du släpper bultarna i nr 10 har för mig det nr 13 i nyckelgrepp/hylsa, sedan för du undan den, nu sitter nr 9 iskjuten i intagsslangen på insida sköld. Den kan du nu dra ur, går inte det så är det bara dra igenom slangen, kan sitta som f-n men dra igenom slangen, förutsätter att du släppt den i drevet först annars blir det trångt 😃.  OBS var noga med att notera hur de små oringarna som sitter påskjutna på plastdetaljerna sitter. Återmontera i omvänd ordning skruva inte fast slangen med nr 10 förrän du fått rätt vinkel utanför, när du fått det så dra i slangen ordentligt skjut i nr 9 anslut återmontera oringar dra fast nr 10, fetta noga in bultarna med marinfett så ärgar de inte fast. Trångt ja det är det naturligtvis som vanligt, ungefär som att byta tändstift på en wv 1300 motor😄Du ser sjövattenintaget på hö sida på nedre bilden den tjocka slangen med två genomgående bultar.

 

                                          // Lycka till P

Tack!

Skall kolla detta.

Fördelen med gamla VW-motorer är ju att dom är luftkylda och lätta att plocka ur, bara fyra skruvar, med 17mm skalle...

 

Jag skall alltså dra slangen inåt, ja det sitter ju en krage på den...

 

Jag har aldrig bytt denna slang jag vet inte hur länge den suttit, men den ser fräsch ut, det är väl bäst att byta nu när drevet inte sitter på båten.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Tack!

Skall kolla detta.

Fördelen med gamla VW-motorer är ju att dom är luftkylda och lätta att plocka ur, bara fyra skruvar, med 17mm skalle...

 

Jag skall alltså dra slangen inåt, ja det sitter ju en krage på den...

 

Jag har aldrig bytt denna slang jag vet inte hur länge den suttit, men den ser fräsch ut, det är väl bäst att byta nu när drevet inte sitter på båten.

 

Ser den fräsch ut vid anslutningen till drevet och inga självsprickor i den så kan du gott hoppa över det iår.

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev kossor:

Ser den fräsch ut vid anslutningen till drevet och inga självsprickor i den så kan du gott hoppa över det iår.

Ja det gör den, ser bra ut, men iallafall inte bytt sedan 2014, och kanske inte ens då. Drivknuten var nämligen bytt 2014...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
38 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja det gör den, ser bra ut, men iallafall inte bytt sedan 2014, och kanske inte ens då. Drivknuten var nämligen bytt 2014...

Ja och den jag bytte var nog från 2000 och den såg inte rolig ut, men byt den du, är lite piller och lite 😤 men det går om man tar det lugnt och avsätter tid. Med motorn i på min tar det nog en timme. Så räkna minst på det. Var noga så du får vinkeln rätt på slangen, ligger den fel när du ansluter till drevet finns risk för den viker sig och då blir det hett.

Edited by kossor
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev kossor:

Ja och den jag bytte var nog från 2000 och den såg inte rolig ut, men byt den du, är lite piller och lite 😤 men det går om man tar det lugnt och avsätter tid. Med motorn i på min tar det nog en timme. Så räkna minst på det. Var noga så du får vinkeln rätt på slangen, ligger den fel när du ansluter till drevet finns risk för den viker sig och då blir det hett.

Idag var det bara några plusgrader och blåste, annars hade jag funderat på att hänga på drevet idag, men det jobbet måste man göra när man är på gott humör. Tydligen likadant med den där slangen.

Jag fotograferar innan hur den gamla slangen sitter. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Gelis:

Röret 41 (kylvattenslangen till motorn sitter på det röret) på bilden har en fläns som är skruvad mot skölden. Mellan flänsen och skölden kläms slangen, slangen har en "svulst" + en oring i den änden som kläms och fungerar som tätning..

Jag har för mig att man måste ta slangen inåt efter man lossat flänsen och röret.

image.png.cfd4fdf7b650d983ffcef248f261e571.png

Ja jag börjar inse hur det ser ut. Skall göra att kristligt försök och var jag hamnar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

När du har kollat hur slangen är vriden så skär av den gamla så långt in som möjligt så är det mycket lättare att få bort den.

Ingemar

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
57 minuter sedan skrev sanktanna:

När du har kollat hur slangen är vriden så skär av den gamla så långt in som möjligt så är det mycket lättare att få bort den.

Ingemar

Bra tips!

Jag funderar också på att ha en sprayflaska med såpvatten i beredskap.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så var det jobbet gjort, tog väl en timma.

Jag blev randig på bröstkorgen, laddluftskylarens kylflänsar lämnade sår efter sig.

När jag kom på att det sitter en stos i slangen på insidan, och när jag vät fått ur den var det inga problem.

Det var 11 mm skruvskallar, eller något liknande i tum. 11:ans blockspärrnyckel kom väl till pass.

 

Sedan slängde jag på drevet på skölden när jag ändå hade verktygen framme.... 

Med min drevvagn går det att göra jobbet själv, även om det är uppförsbacke bakom båten.

Sedan ett himla pillande med bälgarna, inga svordomar idag dock.

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy