Jump to content
Friday 16 April 2021
bajen

Uppgradering Mercury 3,5 hk till 5 hk

Recommended Posts

Min jollemotor som är en Mercury 4-t 3,5 h är en behändig pjäs som bara väger 17 kg.

Vill man upp i hk så hamnar man kring 25 kg.

 

I samband med att jag gjorde lite sökningar på Youtube och internet efter service tips på

motorn och förgasarengöring så konstaterade jag snabbt att motorn verkar ha fått en problematisk förgasare som är väldig känslig för smuts i bensin eller slarv med tömning av bensin i samband med förvaring.

 

Men jag sprang också på denna film med en förtroendegivande gubbe som visade när han moterade ett uppgraderingskit i form av större förgasare och en annan propeller än den plast prop. som sitter i original.

 

 

Eftersom han beskrev exakt samma uppfattning kring motorn och dess kapacitet och brister som jag själv konstaterat och resultatet av bytet verkade märkbar så beställde jag ett motsvarande kit.

Precis som han med filmen har jag upplevt att den sista 1/4 av gaspådrag inte renderat i någon mer effekt än ett mer mullrande ljud. Båten den sitter på är en 2,5 m gummibåt med

hård durk och uppblåsbar köl och en vikt på ca 45 kg. På hans film hör jag att det bokstavligt blir annat ljud i skällan och att acceleration och toppfart förbättrats.

 

Det landade på strax under 2000:- och var då Förgasare, extra packningssats, en aluminiumpropeller och frakt från USA. Det tog tre dagar att få grejerna från USA till Arlanda, nu återstår att se hur många dagar posten behöver därifrån och hem till mig(90 km). Det ska bli spännande att testa. Vad tror ni ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kille som viker bägge benen på en saxsprint åt samma håll tappar jag lätt förtroendet för!

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Rascal:

En kille som viker bägge benen på en saxsprint åt samma håll tappar jag lätt förtroendet för!

Jo, men han ska ta bort den för att ersätta med en i bättre dimension när han köpt en. Det är i alla fall vad han säger. Sen kan man tänka att om enkålpare får ihop grejerna så de synligt pinnar på bättre så kan det ju inte vara någon knepig installation 😎

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jag tänker att iom att Mercury har en annan motor för 4-6hk så bör det inte finnas så mycket att hämta ur 3.5an...

 

Det kan ju gå att vinna lite med större förgasare, så blir kul att höra när du provat. Proppen är nog en betydande del av vinsten, så bra att köpa kitet.

 

Jag har själv en 4hk och dessa blir samma som 6hk med 6ans förgasare. Kul med 50% mer effekt (låter bättre än 2hk till;). Kommer sannolikt att beställa en sån när jag tätat gummibåten snurran ska sitta på.

 

Dessa småmurklor är Tohatsumotorer, men det kanske du redan visste.

 

Såg att de hade kitet jag behöver också. Tack för infon:)

Edited by Mange249

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Rascal:

En kille som viker bägge benen på en saxsprint åt samma håll tappar jag lätt förtroendet för!

Underbar kommentar. Helt enkelt underbar. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hittade skräcktrådarna på nätet strax efter att jag köpte min och har därför bara tankat 98 oktan med Sta-Bil och stängt av motorn med soppakranen så att förgasaren får gå torr efter användning. Motorn är för ny för att säga något om hur mkt det kommer hjälpa i längden. 

 

Du som haft problem, hur har du skött dessa bitar? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Mange249 said:

Jag har själv en 4hk och dessa blir samma som 6hk med 6ans förgasare. Kul med 50% mer effekt (låter bättre än 2hk till;). Kommer sannolikt att beställa en sån när jag tätat gummibåten snurran ska sitta på.

Enligt säkra källor så behövs det en ny tändspole också för att en 4.a skall bli en 6.a

/Kaj

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev Kaj1:

Enligt säkra källor så behövs det en ny tändspole också för att en 4.a skall bli en 6.a

/Kaj

Ok, har du mer info?

 

Stift brukar vara en sak, men att spolen skiljer låter udda:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, Mange249 said:

Ok, har du mer info?

 

Stift brukar vara en sak, men att spolen skiljer låter udda:)

4 hästaren varvar max 5500 och 6 hästaren 6000. Spolen bryter på 4 hästaren.

/Kaj

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Mange249:

Jag tänker att iom att Mercury har en annan motor för 4-6hk så bör det inte finnas så mycket att hämta ur 3.5an...

 

Det kan ju gå att vinna lite med större förgasare, så blir kul att höra när du provat. Proppen är nog en betydande del av vinsten, så bra att köpa kitet.

 

Jag har själv en 4hk och dessa blir samma som 6hk med 6ans förgasare. Kul med 50% mer effekt (låter bättre än 2hk till;). Kommer sannolikt att beställa en sån när jag tätat gummibåten snurran ska sitta på.

 

Dessa småmurklor är Tohatsumotorer, men det kanske du redan visste.

 

Såg att de hade kitet jag behöver också. Tack för infon:)

Jo, nu har ju inte grejerna landat hemma än. (Har teorin om att det kommer ta lika lång till mellan Arlanda och söder som det tog från staterna och dit.) Men med isfrihamn och rådande väder kan det bli att blåsa upp gummibåten, montera och testa i helgen :-0

 

Det jag noterade i kommentarerna på Youtube är att man kan behöva justera tomgången. Funderar på hur de skruvarna ser ut om man menar något munstycke, eller bara läget för spjället+

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Kaj1:

4 hästaren varvar max 5500 och 6 hästaren 6000. Spolen bryter på 4 hästaren.

/Kaj

Ok, så elektroniken ligger i spolen. Tack för info!

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Mange249 said:

Ok, så elektroniken ligger i spolen. Tack för info!

Jepp, kollade på detta i våras och spolen kostar ca 700€ här i Finland så blir billigare att köpa en 6 hästare från början...

/Kaj

Share this post


Link to post
Share on other sites
53 minuter sedan skrev Kaj1:

Jepp, kollade på detta i våras och spolen kostar ca 700€ här i Finland så blir billigare att köpa en 6 hästare från början...

/Kaj

Man hamnar i mitten av wot range innan den klipper så det bör ändå bli en bra ökning mot standard 4hk. Det verkar som de som prövat generellt är nöjda med enbart ny förgasare och propp.

 

Får fundera lite, blir väl ca 3k för att få denna prestandaökning (utan spolen). Jag testar nog hur trött 4hk på båten upplevs innan köp...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har grejerna legat i transit på ARlanda sedan 1/3. Väntar på kontakt från tullverket eller Postnors för tull o moms. Någon som vet hur lång tid det brukar ta eller om man ska höra sig för?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sådär, några veckor för tullklarering och en inbetalning av moms så har grejerna äntligen kommit till mitt postombud. Nu är man sugen att sätta dem på plats o testa. Kanske en påsktur?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy