Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Aders

båthusbygge?

Rekommendera Poster

Hej!

har ett båthus som jag köpte för 8 år sedan som jag inte använt. Det är ett aluminiumhus med presenning.

Huset är ungefär 7 m långt och 3,5 m brett.

 

Tror ni det är det svårt att bygga upp och hur lång tid kommer det att ta? Någon som har erfarenheter om båthus som är det vingligt? Tål det mycket vind och väder? Allt är av intresse!

 

Tack på förhand!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är väl frågor som du kanske är bäst att svara. Hur skall någon annan veta stabilitet/uppsättningstid/etc. om man inte vet vad det är? Inte ens höjden är specad.

 

Är det sålt som båthus borde det vara tillräckligt stabilt kan man tycka. 

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Aders:

Hej!

har ett båthus som jag köpte för 8 år sedan som jag inte använt. Det är ett aluminiumhus med presenning.

Huset är ungefär 7 m långt och 3,5 m brett.

 

Tror ni det är det svårt att bygga upp och hur lång tid kommer det att ta? Någon som har erfarenheter om båthus som är det vingligt? Tål det mycket vind och väder? Allt är av intresse!

 

Tack på förhand!!

Några bilder på beslagen och uppgifter på rördiametrar så kanske någon som har ett likadant kan hjälpa dig med erfarenheter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak som har väldigt stor berydelse är var man sätter upp båthuset.

Om man kan sätta upp det där det alltid är lä så behövs inga märkvärdiga doningar.

Om man dessutom bor där inte snö är något problem så är det ändå enklare.

Om man däremot sätter upp det på ett öppet fält så vill jag påstå att inga färdiga aluminiumkonstruktioner m presenning står pall .

 

Grundregel 1 : försök att hitta en skyddad plats !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rascal:

Några bilder på beslagen och uppgifter på rördiametrar så kanske någon som har ett likadant kan hjälpa dig med erfarenheter.

Kan fixa bilder imorgon i dagsljus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev elektrikarn:

En sak som har väldigt stor berydelse är var man sätter upp båthuset.

Om man kan sätta upp det där det alltid är lä så behövs inga märkvärdiga doningar.

Om man dessutom bor där inte snö är något problem så är det ändå enklare.

Om man däremot sätter upp det på ett öppet fält så vill jag påstå att inga färdiga aluminiumkonstruktioner m presenning står pall .

 

Grundregel 1 : försök att hitta en skyddad plats !

Dummy av mig att inte säga det. Ska stå på ett skyddat ställe där det kan komma mycket snö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Aders:

Dummy av mig att inte säga det. Ska stå på ett skyddat ställe där det kan komma mycket snö.

Å då handlar det främst om taklutningen och friktionen på taktäckningen/presenningen. Är det tillräckligt brant o glatt för att snön ska rasa av? Eller är snömängderna så små att takstolarna i båthuset orkar med snötyngden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Lintott:

Å då handlar det främst om taklutningen och friktionen på taktäckningen/presenningen. Är det tillräckligt brant o glatt för att snön ska rasa av? Eller är snömängderna så små att takstolarna i båthuset orkar med snötyngden?

Ok får se om det kan bli ett problem. Den ska stå i en båthamn Så där det nästan alltid är vänligt folk som nog kan uppdatera mig om något hänt.

 

ps kunde inte ta några bilder pga snö

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Aders:

Ok får se om det kan bli ett problem. Den ska stå i en båthamn Så där det nästan alltid är vänligt folk som nog kan uppdatera mig om något hänt.

 

ps kunde inte ta några bilder pga snö

Har du långt till båten eller varför räkna med att andra ska hålla koll på dina grejer? Vänta inte till det hänt något utan kolla beslag och putta av snö när det behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Rascal:

Har du långt till båten eller varför räkna med att andra ska hålla koll på dina grejer? Vänta inte till det hänt något utan kolla beslag och putta av snö när det behövs.

Efter kraftiga snöfall och vid (och efter) kraftig vind är det lämpligt att besöka sin båt.

 

Sedan är det ju bra att man hjälper varandra att hålla lite koll, men det är inget man ska räkna med tycker jag.

 

Vi har medlemsnummer angivet på stötning/pallning så man kan alltid få kontakt med den man tycker borde se över sin båt lite extra.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...