Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Heliac

Namn på båt

Rekommendera Poster

Jag har nyligen köpt en fd. fiskebåt som skall vara byggd i början på 50-talet. Har via lite efterforskning fått fram att en ägare på 70-talet bytte namn på båten, den heter nu Nova.

 

Båten är byggd i Råå och är ca.10 meter lång. Är det sannolikt att den haft ett annat namn från början, eller förekom det namnlösa båtar på den tiden? Har fått uppfattningen att alla fiskebåtar har ett namn, men denna kanske var för liten...

 

Skulle gärna få fatt på ursprungsnamn och beteckning..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den har varit fiskebåt på "riktigt" borde den väl förutom  namn även varit registrerad.

GG+nummer för Göteborg, LL+nummer för Lysekil exempelvis. Kanske finns något gammalt register att söka i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har googlat som en tok. Försöker oxå komma i kontakt med Råå träbåtsförening men det är inte det lättaste. Skulle vara riktigt kul att få fatt på ursprungsnamnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att hon någon gång varit registrerad i fartygsregistret?

Där skall även alla båtar som används yrkesmässigt registreras. Reglerna kan iofs ha förändrats sedan hon togs "ur drift" men det kan vara en väg att gå.

 

Problemet är ju att det behövs ett ingångsvärde för att hitta i register. Kan ju vara så att hon varit registrerad med nuvarande namn. Då borde även namnbytet vara registrerat.

Om hon är byggd på 50-talet och bytte namn på 70-talet är det ganska troligt att hon fortfarande var i yrkesmässig trafik även under namnet Nova.

 

Transportstyrelsen har hand om fartygsregistret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som båten gjorde en relativt kort karriär som fiskebåt. Den som köpte den 1969 gjorde omedelbart om den till fritidsbåt och bytte namn till Nova. Den är plastad upp till reling vilket är början till slutet enligt många. Detta gjordes enligt ägaren inte för att något var ruttet, utan helt enkelt för att slippa gisslet med att få den tät varje vår.

 

Jag har krupit i varenda utrymme och den är enligt mig snustorr invändigt och väldigt frisk överallt. Båten är kravellbyggd i ek och plastad 1980.

nova.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett museum för fiske och sjöfart i Råå som är ganska kul att se. Jag var där för några år sedan för att bl.a. kolla in Kurt Björklunds berömda Monsun 31:a som de hade utställd där.

Om du tar lite foton på din båt och åker dit kanske de kan säga var den byggdes och ge tips på någon gammal gubbe som kan känna igen den. Om den låg i Råå alltså..

Men i dessa tider har de väl antagligen stängt.

 

Redigering: Jaha du hann visst hitta lite fakta så mitt tips blev bortkastat. Museet kan dock rek. ändå!🙂

Redigerad av Zwen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjöhistoriska museet har många duktiga medarbetare så samla ihop information och några lämpliga foton och maila dem (sjohistoriska@smtm.se) så kan du nog få en del intressanta svar.

 

Många museer är ju stängda så de kan säkert ha tid över just nu...

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått fram lite mer info om båten som i förlängningen kanske kan leda till något.

 

Orginalmotorn finn kvar och är monterad på en vagn. Den fungerrar och körs regelbundet. Det är en Laval 107 V. Slagvolym ca 7,5 liter och 20hk.

 

Alla leveranshandlingar till motorn är kvar i orginal, och den som ursprungligen beställde motorn hette T V Andersson, hamnmästare i Båstad. Troligen Ture Vincent Andersson som verkar ha varit en känd båtprofil i Båstad.

 

Det sägs ocskå att båtens ägare och son skulle omkommit och man hittade båte med motorn igång. Om det stämmer är det ju en historia som någon i trakterna kring Båstad borde känna till än idag.


Jag jagar vidare efter ledtrådar i jakten på båtens ursprungliga namn. 😊

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Heliac:

Jag jagar vidare efter ledtrådar i jakten på båtens ursprungliga namn. 😊

Jättekul att du hittat mera info och även kul att du återrapporterar i tråden.

 

Båttypen var en period (60 till 80-tal kanske) rätt vanlig som fritidsbåt, nåja, det fanns ändå så många att jag styrt två sådana på 70-talet i Stockholms skärgård.

 

Båten borde ha varit införd i det statliga fritidsbåtregister.

Jag vet inte om man kan få uppgifter därifrån bara på båtnamn, men du kanske kan hitta något regnummer. Kolla på riksarkivet.se vilka uppgifter man kan söka på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

Jättekul att du hittat mera info och även kul att du återrapporterar i tråden.

 

Båttypen var en period (60 till 80-tal kanske) rätt vanlig som fritidsbåt, nåja, det fanns ändå så många att jag styrt två sådana på 70-talet i Stockholms skärgård.

 

Båten borde ha varit införd i det statliga fritidsbåtregister.

Jag vet inte om man kan få uppgifter därifrån bara på båtnamn, men du kanske kan hitta något regnummer. Kolla på riksarkivet.se vilka uppgifter man kan söka på.

Den har ett reg.nr som inte är aktivt längre, som förmodligen kommer från fritidsbåtregistret. (BYN22) Jag har inte brytt mig om att rota i det därför att, den som reggade in båten med detta nummer är densamma som döpte den till dess nuvarande namn. Och det han vet om båten vet jag också :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den har varit registrerad som fiskebåt så skulle kompassens serienummer och originalmotorns serienummer kunna vara till hjälp om jag förstått rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har det kommit lite högintressant information via PM. Jag har fått en gammal bild från släkting till denne Vincent, och det skulle mycket väl kunna vara min båt.

 

Att han köpt in en motor till annat ändamål än sin egen båt ser dem som icke troligt.

 

I så fall har jag nu ursprungsnamnet på båten.

 

De ger mig antagligen mer fakta om båten framöver, och då kanske bitarna faller på plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag ser bilden på din skuta så tänker jag närmast på TV-serien ”Barnen på Luna” som handlar om fyra ungdomar som blir föräldralösa och tar sin tillflykt till just båten Luna där de seglar runt i Stockholms skärgård en sommar. Kul och sevärt tråkiga regniga dagar. https://www.svtplay.se/barnen-pa-luna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skam den som ger sig. Lite ny info. Det här är min båt på 50-talet i Båstad. HG2189.

315351820_1450715812121893_6591054985687229838_n.jpg

  • Gilla 8

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Är det någon som har kontaktuppgifter till Heliac? Jag har mer info och bilder på hans båt men han har inte varit inloggad i år...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev olag:

Hej

 

Är det någon som har kontaktuppgifter till Heliac? Jag har mer info och bilder på hans båt men han har inte varit inloggad i år...

Har du provat att skicka meddelande här på MG till honom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Kane:

Har du provat att skicka meddelande här på MG till honom?

Ja, vi har konverserat här innan via meddelanden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har vi fått kontakt och Heliac har fått mer info om båten. Problemet löst.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...