-
Innehålls Antal
196 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Tollaren
-
Hittade några bilder till innan pentrybygget men inte när dörrarna är öppna.
-
Hej! Har lite svårt att tyda vad du menar. Tyvärr har jag inte kvar denna båten så jag kan inte ta några bilder men kan kolla om jag hittar några fler på pentryt. Jag hade ett stuvfack framför pardörrarna. På bilden är den lilla golvbiten borttagen. Golvet är lite sänkt framför dörrarna som öppnas mot "den som tittar in i bilden". Ja det är förpiken som är bakom dörrarna. Lycka till!
-
Hej! Roligt att du ryckte om det. Här kommer några bilder.
-
Det är i plast och går lätt sönder när man tar bort det. Men det gör ju ingenting.
-
Hej igen! Det ser lika dant ut på min maskin. Filtret finns där, sitter på bränsletrycksregulatorn. Där står tom bulletin P-23-7-3 Ring Micab och be att få prata med Marcus. Jag beställde spårryttare av honom. Han är servicevänlig o hjälpsam. Han har gett mig tipps i felsökandet.
-
Hej! Här står det lite beskrivet hur du byter till en spårryttare. http://www.marinepartsexpress.com/VP_Service_Bulletins/156%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20PB%20%20%20P-23-7%20%20%20N03%20%20V01%20%20%20%20%20%20%20Fuel%20Pressure%20%20Regulator.pdf Det är ganska lätt att göra detta. Lycka till!
-
Hej! Jag har också en Volvo Penta 5,7 Gxi men från 2004. Har haft problem med den också. Man tycker att man provat allt, men det finns fortfarande saker att checka. Håller med Rollen att du måste skaffa en bränsletrycksmätare och kolla hög och lågtrycket. Jag har också ersatt silen i bränsletrycksregulatorn med en spårryttare. Har dock inte testat om det hjälpt något. Håromveckan hittade jag en oxiderad jord på styrbords sida på baksidan av motorn. Min förhoppning är att det är felet jag har haft. Symtomen på min motor är att varvtalet börja svaja rejält efter ca 30 min. körning. Vad har du för fel/symptom på din motor? Jag skaffade mig en bränsletrycksmätare och ett scan tool instrument från Rinda i Chicago. Jag köpte Techmate Pro. Köpet funkade klockrent. Det tog bara någon vecka innan det kom fram. Skall testa det när jag provkör båten nu i vår. Annars kan du köpa en adapterkabel till arbetskamratens instrument, så borde det funka. Vill gärna veta hur det går i felsökandet. Vi kanske kan hjälpas åt?
-
Jag använde plyfa, typ björkplywood 27 mm:s när jag gjorde mitt gamla fäste. Du kan lacka eller olja det. Tror det är bäst att lacka några lager. Jag antar att det är till en liten extramotor som du skall ha det till? Hållfastigheten är ju bra på en Plywood. Jag hade inte limmat ihop vanligt trä typ gran, i så fall två plywoodbitar. Lycka till!
-
Jag kör också gammalt fast med nyare motor/drev. Visst underhållet tar sin tid men värdeminskningen är inte alls lika stor. Sedan tycker jag om att sköta grejorna, känns inte som en stor belastning.
-
Hej! Påminner om mina förra pelare och dom var skruvade underifrån med genomgående skruv med mutter på ovansidan.
- 4 svar
-
- 1
-
-
Jag köpte också OKQ8:s olja på 20 liters dunk. Blir mycket billigare.
-
Hej! Är inte helt säker men jag tror inte den skall bli varm. Kanske är dålig kontakt/kabel??
-
Kolla så att alla kylarslangar är rena från skräp. I limporna kan också samlas rostflagor. Syns när man tömmer limporna på hösten. Har hört att man kan vända termostaten på fel håll. Vet inte om det är möjligt på din motor. Hoppas du hittar felet!
-
Hej! Jag tycker att det låter som om den inte går på alla cylindrar. Borde släppa efter ett tag. Har det fenomenet på min hoj efter vinterdvalan. Brukar släppa efter tankning med ny bensin och efter en provkörning. Konserverade du den i höstas? Inkl. bensinen i tanken? Bensinen åldras ju ganska snabbt så det är inte fel att tillsätta en bränslestabilisator på hösten. Lycka till!
-
Hej! Jag hade strul förra året då fick jag användning av min 2-hästare Yamaha (2-takt). Har en Draco 2500 TC (2500 kg). Det funkade att sakta glida fram (dock full gas på motorn) Men om det blåst lite mer hade jag inte tagit mig hem till bryggan. Som trollingmotor är den för liten till min båt men den kanske funkar till din båt som är lättare. det är bara att testa. Lycka till!
-
Hej! Jag klurar lite också på det här med flödesmätare. Det jag vet är att den skall placeras mellan förfiltret och motorns bränslefilter. jag hade nog kapat ledningen och satt gummislang ömse sidor. Kolla bara upp maxflödet av bränsle till din motor så att flödesmätaren klarar av det. Jag har inte vågat montera någon till min V8:a med bränsleinsprutning. Volvo Penta har ju problem med sina bränslepumpar (elektriska). Dom är känsliga för flödet och kan haverera lätt om det blir störningar i det. Har du en äldre motor är det säkert inga problem. Det finns säkert andra här på forumet som kan bidra lite mer än jag... Lycka till !
-
Hoppsan!, såg att det var dieselfilter som gällde, sorry .
-
Hej! Har haft CAV 296 innan men har insett att maxflödet är för litet till min motor VP 5,7 Gxi. Skall därför montera ett Raco 660R-RAC-02. Filtret är överdimensionerat egentligen med hänsyn till flödet, men det har fyra anslutning (2 in och 2 ut) som jag kommer att nyttja.
-
Hej Robban! Jag har gjort en sådan installation på min båt nu i vinter. Knäppte några kort idag. Jag förstärkte ramen inv. med ytterligare en alu-profil, kanske onödigt men så gjorde jag. Använde rörhållare som klämfäste runt rören. Drog kablaget i röret. Bif. några foton. Lycka till!
-
Hej! Har hittat ett gammalt VDO-dokument i pdf-format men jag kan inte bif. filen. får se om jag kan lösa det under dagen.
-
Har fått ditt PM och svarat på det. Vet dock inte om det gick fram. Men det är fina lampor du föreslår. Vi får se, kanske kan tänka mig dom och endast montera ett par, det räcker kanske.
-
Nej, jag har inte fått ditt PM
