Gå till innehåll
tisdag 23 juni 2026

Tollaren

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    196
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av Tollaren

  1. Hej! Den får uppenbarligen ingen soppa. Är bränslepumparna igång? Om inte kolla säkringarna samt att bränsle reläét slår till. Vet inte exakt hur det är på Mercrusier men på Penta är det två pumpar med plus och minus till varje pump. Aktiveras då reläét slår till redan då man vrider på startnyckeln, så går dom i 2 eller 5 sekunder. Som sagt lätt att kolla. Kolla bränsleledningarna, bränslefiltret, bränslekranen (om det finns någon). På en del båtar finns det även en backventil som sitter på bränsletanken som kan kärva, kolla den. Täppt sugledning i tanken?
  2. Hej! Kan inget direkt om Alpha-drev men jag har läst att vid styrtappen kan det läcka in vatten på dessa drev.
  3. Hej igen! Har kollat kretsarna spridare/ECM/tändspole/Tändmodul (Rosa/vit kabel, Resistansmätt) vid avstängd motor (både kall och varm). Det skall ligga mellan 0-2 Ohm jag har på samtliga ställen 0,3-0,4 Ohm så där är inget fel. Har även kollat spänning fram till varje spridare vid tändningsläget 1 och det är 12,9 V. Och så har jag resistansmätt varje spridare, kommer inte ihåg värdet men det var lika på samtliga och enl. verkstadshandbok. Har också sprejat elspray på samtliga kontakter till spridarna. Känns som jag har ringat in det till ECM boxen? Skall ta kontakt med Lundins Marin i Eskilstuna och se om dom kan hjälpa mig med databoxen. Fler tips mottages gärna. Shas, har du bytt alla stiften?
  4. Jag har inte sett att voltmätaren på förar instrumenten pendlar, har mätt med multimeter på batterier, men aldrig fått pendlande värden. Tror bara att det är ecm som uppfattar olika värden och det är det man ser i scantoolen. Men man kan ju mäta direkt på generatorn och se om man får olika värden. Jag kan ju nämna att jag har en solcell som laddar förbrukarbanken. Om spänningsregulatorn till den fått spelet kanske det kan bli höga värden på spänningen. Tror dock inte det har med motorns symptom att göra eftersom jag har haft dessa problem innan jag kopplade in den.
  5. Hej igen! En liten uppdatering. Har bytt stiften samt tillsatt en flaska spridarrengöring (red line). Men skiten kommer igen. Kopplade in instrumentet, fick fyra felkoder. Lika ovan plus " General warning1 tale tale has ben set". Tittar man på motorns värden i realtid när symptomen är i full gång så varierar värdena på batterispänningen 13,2-19 V, tempen på kylvattnet 41-75 gr. C, manifold Air temp. Sedan sätts en del i On läge: check eng.lamp, low oil lev. Inp., General Warn. 1 inp., General Warn. 2 inp. Det känns som jag kan utesluta att spridarna är täppta, det måste vara ett elfel eller att ECM är kass. Vad tror ni?
  6. Japp jag har tagit isär båda kontakterna. Ingen oxid och man hör att pumparna fungerar. Börjar att misstänka spridarna. Jag har hällt i spridarrengöring i br.tanken. Det kanske hjälper. Skall byta stiften i början på nästa vecka.
  7. Har idag varit ute på en provkörning och lite felsökning. Började med att koppla förbi batterifrånskiljaren så att batteribankern blev ihopkopplade. Mätte spänningen fram till ecm, drygt 12,9 v i matarspänning. ok alltså. Provkörde sedan en runda, körde lite hårdare än vanligt. Ca 25 min på 4200 rpm, inga symptom än. Men när jag minskade varvet till ca 1800 rpm så kom symptomen efter några min. Testade koppla ur givarna som sitter på avgasknäna, kollade fördelarlocket, rotor. Har varit i kontakt med flera trevliga och kunniga Mekaniker. Men det är svårt att felsöka per telefon. Provkörde igen men samma skit. Konstigt nog var värdera på scantoolen stabila idag, inte fladdrande. Måste varit dålig kontakt förra gången. Idag fick jag bara en felkod. Engine slut down.... Han inte byta stiften det får bli nästa gång. Efter det är idéerna slut, vet inte vad jag skall kolla mer. Alla kontakter verkar ok.
  8. Hej! Roligt att du hittat felet Shas! Jag fortsätter min felsökning imorgon. Då kommer en rapport.
  9. Hej igen! En liten uppdatering.. Har kollat ovanstående , kontakter, bränsletryck (hög o låg) under hela registret. Hittar inget fel lågtrycken låg mellan 10-15 Psi och högtrycket mellan 45-55 Psi. Vet ej hur noggrann mätaren är. Men värdena är ok. Kopplade in scantoolen vid kall motor inga fel eller ostabila värden. Efter att motorn börjat gå illa reg. tre felkoder enl. bif. foton. Kolla man på data värdena på dom olika givarna är dom inte stabila. Misstänker att det är något elfel eller att ECM är trasig. se även följande länk från dagens test: https://www.youtube.com/watch?v=42V9mzs7zaI&feature=youtu.be Det verkar som det förekommer spänningsfall i kretsarna. Kan inte hitta några dåliga kontakter med oxid på. Felen uppkommer endast då motorn är genomvarm. Någon som kan kommentera detta? Hur går det för dig Shas?
  10. Hej igen! Jag skall kolla kontakterna på bränslepumparna och även kolla reläer till bränslepumparna. Jag har beställt nya stift så jag skall montera dom snarast möjligt. Skall även kolla bränsletrycket under hela registret. Samt koppla in scantoolen och kolla felkoder. Shas jag lider med dig är i samma situation. Fast man vill ju inte ge upp. Tyvärr finns det ingen meck ,som jag vet , i Växjö som tar sig an Volvo penta. Annars hade jag lämnat in den. Jag måste isf transportera båten till Kalmar som är närmast. Inte sugen på det. Tyvärr våga jag inte svara på det här med oljetryckskontakten.
  11. Gjorde det förra året, dock vid marschfart 3500 Rpm. Inte vid maxfart. Skall få med mig instrumenten nästa gång samt bränsletrycksmätaren. Bränslepumpsenheten är ju ny så det borde inte vara några bekymmer. Skall Göra fler tester. Vad säger ni om det här med att byta stiften.
  12. Hoppas att du har hittat felet nu då. Penta har ju haft problem med att färgen inne i bränsleenheten släppt och täpper filtret i pumparna. Jag kan säga vad det gäller min motor tycks jag inte ha hittat felet. Har varit ute idag på en långtur. Vi körde ca 40 min, tog en paus på tre timmar, därefter körde vi hemåt. Efter ca 15 min. Kom symptomen, dvs ojämnt och ryckigt varvtal. Som sagt jag har bytt det mesta och gjort många felsökningar. Jag har inte bytt stiften. Är det någon här som vet om för gamla stiftande ge dessa symptom? Ursäkta nu om jag lånar tråden lite.
  13. Tack detsamma! Ser fram emot söndagens resultat/rapport!
  14. Håller med ovanstående talare. Det borde inte vara fel på bränslet. Du har ju tillsatt bränslestab. Har du kollat backventilen på tanken? Jag köpte en inspektionskamera på Biltema innan jag tömde min tank. Kunde se flagor av färg från något. Det visade sig vara från gamla Jeepdunkar. Detta kan ju också vara en felkälla att det finns "skäp" i tanken som täpper bränsleflödet. Kanske inte i ditt fall då du har bra bränsletryck. Du kanske ändå har ringat in problemet, vi får hoppas det.
  15. Mina bekymmer har varit att efter ca 30-45 min körning, oavsett fart varvtal, har varvtalet börjat svaja. Om jag slår av helt och lägger i neutral så kan motorn pendla från 400 rpm till 3000 rpm. För att sedan stanna helt. Jag hoppas dock att jag hittat felet. Har inte varit ute och provkört någon längre sträcka ännu. se länk. https://www.youtube.com/watch?v=5w6PgOEdkVo I mitt fall verkar värme också påverka, då problemen kommit snabbare vid varm väderlek. Ser fram emot kvällens felsökning/rapport, hoppas att du hittar felet.
  16. Det måste ju vara så att filters uppgift är att ta hand om partiklar och ta hand om ev. vatten. Om det är väldigt mycket vatten i bränslet känns det som att filtret blir fult av vatten och då tappar sin funktion. Om du tömmer innehållet i filtret i en petflaska borde du kunna se om vätskan skiktar sig, dvs innehåller vatten. Ang. tömma bränsletanken: Det var så jag gjorde, mha en pump avsedd för bensin.
  17. Hej igen! 3,5 bar verkar ju vara ok (drygt 50 Psi). Har för mig att det skall ligga på mellan 50-60 Psi på högrycken. Om du misstänker vatten i bränslet kan du hälla över bränslet som finns i bränslefiltret i en petflaska. Då kan du se om det finns vatten i bränslet. vattnet lägger sig nederst. Om så är fallet, kolla O-ringen till tanklocket. Roligt att du återrapporterar efter varje felsökning.
  18. Här står lite om backventilen på amerikanska båtar: http://www.maringuiden.se/forum/topic/35439-chev-350-varvar-inte-som-den-ska-och-skanar-toppfart/?hl=backventil&do=findComment&comment=243019
  19. Har sett denna filmen tidigare. Bra om man skall byta bränslepumpsenhet. Men det verkar som han byter Nippeln till tankanslutningen. Möjligt att det finns en backventil i den?? Någon annan som bytt detta?
  20. Hej! Se bif. fil. Hittade lite om felkoder på Mefi 4 (hoppas att det är det du har). Det är ju inte säkert att felkoden "pekar" på felet utan felkoden kan vara en kosekvens av felet. Backventilen efter bränsletanken kan annars vara en het "kandidat" som du tipsats om. Data.pdf
  21. Hej! Ang. bränsletrycksmätare så köpte jag denna: http://www.ebay.com/itm/BERGEN-Fuel-Injection-Pressure-Test-Kit-Ford-Vauxhall-B5310-/151694296393?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item2351af4549 Vet ej dimensionen på anslutningarna, men det är olika, bara för enkelhetens skull . Ganska säker på att det endast är lågtryckspumpen som surrar i tändläge ett, men jag kan inte svära på det. Kanske någon annan vet? Har för mig att lågryckspumpen förser högtryckspumpen med bränsle. Det känns ju mer logiskt, som du säger, att båda pumparna jobbar samtidigt innan start. Hur byggs trycket annars upp till spridarna? Reläet till bränslepumpen sitter under plastlocket ihop med säkringarna, strax bakom flamdämparen (på min i varje fall). Finns med i instruktionsboken.
  22. Hittade ett par bilder på bränsletrycksuttagen. Sedan såg jag att du redan ersatt filtret i br.trycksregulatorn. Men som sagt kolla jordpunkterna.
  23. Hej Shas! Jag har en lika dan motor som jag har haft eller har problem med. Ett tips är att kolla jordpunkterna. Finns på baksidan av motorn på styrbods resp. babords sida. Vet att Motorns "dator är kännslig för dålig jord. Jag har gjort felsökning på min motor under två år nu, vet fortfarande inte om den går riktigt. Ang. lågtryckspumpen så går det att mäta trycket på den. Det finns en nippel som är monterad direkt på lågtryckspumpen. Det är lågtyckspumpen som surrar när du vrider om nyckeln i läge 1. Högtrycket mäts på bränsleledningen innan spridarna. Enl. Volvo skall även Filtret i bränsletrycksregulatorn ersättas av en spårryttare. Det finns en bulletin på detta. Detta filtret kan sättas igen. Som sagt, har jag felsökt länge nu och hoppas att jag hittat felet. Lycka till !
  24. Har du fått ordning på grejorna?
  25. Hej! Har du hittat felet ännu? Kolla aven dina jordpunkter så att dom är rena från oxid. På 5,7 Gxi sitter det 1+1 jordpunkter i bakkant motor varje sida, kanske lika dant på v:6an.
×
×
  • Skapa nytt...