Jump to content
Monday 28 September 2020

jonhul

Medlemmar
  • Content Count

    33
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About jonhul

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

194 profile views
  1. Bytte bälgar, växelvire, stödlager i höstas. Verktyg kommer att hjälpa dig mycket. Går utan men det kommer att ta 3 gånger så lång tid. Stödlagret fick vi borra bort då det satt ordentligt. Här behövs verkligen rätt verktyg. Kolla om du har ett öppet eller slutet stödlager. Ett slutet håller längre.
  2. Hur kontrollerar man tändningen och ställer densamma på en MPI motor?
  3. Finns ingen choke. IAC modulen styr tomgången som jag förstår det hela. /J
  4. Tack för svaren. Angående bränsle regulatorn så sitter det en nere vid High pressure pumpen och en på railsen (den man kopplar vakumslangen på) Har bytt den där nere men inte den på railsen. Har haft vakumslangen borta och det kommer ingen bensin. Ska kolla elkablar och spruta kontaktsprej på dem. Ingen som tror på vatten i bensinen?
  5. Det började förra året med att motorn tappade effekt. Gick ej att varva ut den till max fart. Den verkade kväva sig själv. Det luktade väldigt mycket oförbränd bensin. I 5 knop fungerade det rätt bra men när man gav gas så ville den dö. Efter hand så blev den mer svårstartad och tomgången försvann mer eller mindre. Till slut gick det knappt att starta den vilket innebar att vi låg still. Börjagde felsöka och bytte delar enligt nedan och den blev lite bättre efter varje grej men problemet kvarstod. Det sista vi gjorde var att byta TPS och efter det startade den lätt och den rök inte lika mycket. Nu i våras så startade den direkt och tomgången var låg men jämn och vid belastning efter sjösättning uppstod samma problem. Den går ej över 2000-2500rpm ca 10-13 kn. Vilket den kan göra utan att drevet är inkopplat. Jag har bytt i följande ordning: Vatten Temp givaren IAC, Idle Air Control T-MAP-sensor Tändstift (original) + Tändkablar, Rotor och Fördelarlock TPS, Trottle position sender (gasspjällsgivare) På bränsle sidan så har jag gjort följande: Spridare bortplockade och provtryckta utan anmärkning bytt Low Pressure bränsle pump bytt Fuel pressure regulator + filter till High pressure fule pump bytt Inline filter bytt Bränslefilter och oljefilter och Backventilen till bränsleledningen är borttagen. Det som inte är gjort är: Kompressionsprov Ej kontrollerat bränsletrycket Ej bytt bränsletrycksregulatorn Ej kontrollerat tändningen Mina tankar: Kan det vara drevet som håller emot. Man kan dock vrida runt propeller utan större motstånd. Just nu är det lite mycket olja i motorn, kan det påverka? Kan det vara datorstyrningen som det är fel på? Kan motorn ha gått in i safetymode och att den därför ej går att varva ut? Kan den få för lite luft? Kan det vara vatten i bränslet? Det som är märkligt är att den går ok på tomgång men inte när jag belastar motorn. Är det någon som har några förslag för nu är jag tom på ideér. MVH Jonas
  6. Hej! Får jag ställa några följd frågor då min 04 beter sig nästan lika. Rök den mycket innan du bytte filter? Vad var det för vattenavskijande bränslefilter du köpte? Ett som du bara monterade i stället för originalfilter?? Min går jämnt på tomgång men jag kommer inte över 2500 varv när jag kör. Har funderat på luftfiltret men det kan knappast sätta igen så grovt som det är. /J
  7. Jag menar att du skall göra detta med neutralen i och fullgas. Men var beredd att slå av om den startar.
  8. Jag menar att du skall göra detta med neutralen i och fullgas. Men var beredd att slå av om den startar.
  9. Men det skall väll inte komma vatten där överhuvudtaget? Eller?
  10. Instämmer med föregående. IAC-ventilen har säkert lagt av. Du kan testa dettamed att ge gas och försöka starta. Dock måste du vara med på att dra av när den tänder. Funkar detta kan du utesluta problem på bränslesidan och då är det alla gånger IAC.
  11. EN uppdatering. Bifogar en bild. Kom med all expertis som ni har. Vad tror ni om detta knä samt att det kommer vatten vid gummibälgen??
  12. Det är som sagt original som sitter på. Motorn är från 2004 och det har kommit en hel del rost på framförallt knä och förhöjningsblock. Det droppar vatten I övergången från knäna (plus olja, suck.) Så de är 10 år gamla och man ser att de aldrig varit borta för lackeringen sitter over skruvarna. Så det borde vara dax att byta.
  13. Nix, det har jag inte. Märkte igår när jag var nere att det försvunnit en hel del motoroljaolja.
  14. Är det ingen som har någon klok fundering på mitt problem. Som lök på laxen så upptäckte jag idag att den slukat nästan en liter olja på 1 times körning och att det droppar vatten mellan knät och avgas"röret" vet inte vad det kallas. Nu blir det limpor och knä byte. Kanske det som varit problemet hela tiden????
  15. Ok, När jag känner på min så blir den varm. Så varm att jag inte kan hålla på den utan att bränna mig.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy