Jump to content
Thursday 05 December 2019

conny737

Medlemmar
  • Content Count

    52
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About conny737

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej, sorry sent svar! Nej ingen avgasrök varken före eller efter filter bytet. Jag köpte ett vattenavskiljarfilter i en vanlig båtaffär typ Watski. Det är inget orginalfilter, kommer inte ihåg vad det heter, men kan kolla nästa gång jag är i båten.Det är en filterhållare som det sitter ett vattenavskiljarfilter i (ser ut som ett oljefilter). Kapade bränsleslangen före orginalfiltret och kopplade på filtret där. Så nu har jag två filter, men det som är orginalmonterat är bara ett smutsfilter tror jag. Menar att på senare modeller så är ett vattenavskiljarfilter monterat original på motorn i stället för pappfiltret som jag har. Efter närmare kontroll av flamskyddet så är det ju bara ett finmaskigt nät som ska stoppa eventuell smuts. Tvättade det i lacknafta och blåste rent det med tryckluft, men märkte ingen förbättring efteråt. Men det verkar som att när motorn blir riktigt varm så går den bättre. Skall se om jag kan prova tipset med ny bensin från dunk nästa vecka. Annars verkar ju våra problem vara likartade, men jag får ju i alla fall motorn (om än lite motvilligt) upp över 2500 varv. Verkar också som den svarar bättre när man väl lirkat sig upp till 3000.
  2. Tack för tipset, nu hann jag göra en del saker innan jag fick svar. Hängde på ett vattenavskiljarfilter och provade. Motorn var lite tveksam till att börja med men efterhand gick den bättre och bättre. Inte helt silkesmjukt, men en klar förbättring. Så lyfte jag av flamskyddet på insugningsröret, mest för att se så spjället inte kärvade. Då gick motorn ännu bättre. Får ta och göra rent flamskyddsmodulen. Men huvudproblemet tror jag som du är vatten i soppan. Ska pröva din metod med utombordartanken så får jag hoppas att det är det som är problemet. Fast ser inte fram mot att slanga ur 200 L bensin....
  3. Sjösatte häromdagen efter vinterförvaringen men när jag skulle starta upp motorn så gick den bara ett par sek för att sedan stanna. Sedan var den heldöd. Efter lite felsökning fann jag att säkringen till bränslepumpen gått. Ny säkring och motorn startade normalt. Efter ett par minuters tomgång gav jag gas men då storknade motorn och stoppade. Prövade igen med att väääldigt försiktigt ge gas och då fungerade det, men varvtalet var ojämnt. Drog på lite mer (2000 rpm) men då misstände motorn och jag hörde också ett par puffar från insuget. Bytte bränslefilter men problemet kvarstod. Av och till kan jag få upp varvtalet ända upp mot 3500 utan misständning, men då varierar varvet upp och ned ca 200 rpm. Har inte vågat dra på mer ifall det är något allvarligt fel. Får inga felsignaler, inte heller indikerar mitt Smartcraft instrument något onormalt. Misstänker vatten i bensinen eftersom jag hade 3/4 tank under vinterförvaringen, kan detta vara en korrekt diagnos? På min motor (2004) är det inte monterat något vattenavskiljarfilter, bara ett veckat pappersfilter. Så steg ett är väl att montera ett vattenavskiljarfilter som tydligen finns på nyare modeller av Mercrusier. Om det nu är vatten, måste insprutningssystemet rengöras för att få bort problemet? Antar att den gamla bensinen måste ur tanken på något sätt. Varför säkringen till bränslepumpen gick kan jag bara gissa, men en tanke är att den helt enkelt kärvade lite vid uppstarten.
  4. conny737

    110 volt maskiner

    Om du ska beställa från USA så kan du ju använda dig av t.ex Jetcarrier. Fungerar utmärkt tycker iaf jag. Ofta skickas varor fraktfritt inom USA, så jag tror inte det blir mycket dyrare att skicka via Jetcarrier (eller liknande företag). Dom tar hand om allt, grejorna kommer oftast till dörren, tullade och momsade.
  5. Aha, tack ska du ha Kalman. Då fattar även jag till sist...jag förstod inte riktigt det där med att jordfelsbrytaren kan slå i från om man inte har någon jord. Men nu är det klart som korvspad tror jag. Huvudsaken är att det fungerar. Tack så mycket för alla svar! God jul!
  6. Tack för svaren, detta var intressant och lärorikt! Man kan kanske tycka att jag slösar med energin eftersom jag vill använda ett elverk, problemet är att jag inte har landström på bryggan och är då hänvisad till solceller för att ladda batterierna efter en helg på sjön. Det fungerade inte så bra i somras…. Intressant det där med jordfelsbrytaren. Så då innebär det att om jag nu bara kör med elverket för att få 220 volt så är det ingen vits att köpa en lös jordfelsbrytare eftersom den inte kommer att lösa ut om jag förstår bhemac rätt. Använder ibland elverket till elverktyg utomhus när skarvsladdarna blir för långa, hade faktiskt tidigare tänkt att köpa en lös jordfelsbrytare. Men den kommer alltså inte att fungera som tänkt.
  7. Just det, jag har en inverter som i och för sig kan driva brödrosten, men när jag ser hur mycket den drar när man rostar så blir i alla fall jag lite orolig. Därför tänkte jag (när man inte stör någon annan) att man kan köra elverket när man skall rosta bröd (typ) eller ladda batterierna efter man rostat bröd via inverten om man ligger så till att man inte vill störa någon med elverket. Båten är i och för sig amerikansk, men elsystemet är gjort för 220 volt original. Är osäker på om det finns någon jordfelsbrytare. Men annars kan jag kanske köpa en sådan där lös som finns på Clas Ohlsson. Tackar så mycket för lektionen i ellära Anders, det var väldigt bra förklarat! Så nu förstår jag. Trodde bägge hålen i elverket var ”heta”, har för mig att jag läst någon stans att de var 115 + 115 volt i hålen. Tyckte det lät lite märkligt. Så det var betryggande att höra, då kan jag fortsätta rosta bröd…..
  8. Eftersom jag alltid har elbrist i båten så funderar jag på att ha ett Honda elverk med mig som jag kan koppla landströmskabeln i om jag behöver 220 volt. Vet att det är många som har den lösningen, men funderar i alla fall om det där med jord. Är det bara att sätta in landströmskabeln och köra igång? Fattar inte riktigt hur skyddsjordningen fungerar då. Om en kabel i brödrosten går av och lägger sig mot plåthöjet, vad sker då? När jag ligger med landström går ju säkringen så då klarar man sig om detta sker. Men med generatorn kopplad till landströmsintaget vad händer då, det finns väl ingen jord som kortsluts mot?? Får man en stöt om man tar i brödrosten? Är ingen elektriker direkt som ni kanske förstår, har sökt lite på forumet men inte hittat något svar. Finns det är jag tacksam för en länk.
  9. Det är inte helt riktigt att man inte behöver betala svensk moms vid båtköp. Det hänger på om båten är ny eller begagnad. Köp av ny båt utomlands - Svensk moms skall betalas när båten tas in. Så det gäller att få tillbaka momsen man betalt i utlandet, annars blir det lite dyrt. Köp av beg båt utomlands - Ingen momsplikt vid införseln om båten är köpt i ett EU land. Så var det i alla fall när jag köpte båt för några år sedan. Senast ändrad av conny737 | 07 april 2012 | 17:19 Senast ändrad av conny737 | 07 april 2012 | 17:20
  10. Jag tycker det är tråkigt att SMHI lägger ned denna produkt, den har under flera säsonger varit det bästa hjälpmedlet jag haft ombord. T.o.m bättre än plottern. Att få prognoser för vind/ våghöjd/nederbörd i en och samma applikation har varit suveränt. I tillägg kommer det utmärkta radarverktyget som jag inte sett motsvarighet till någon annanstans. Nu är jag i mitt arbete beroende av meteorologi, så kanske jag har ett lite större intresse av applikationen än ”vanliga” användare. Synd i alla fall att inte fler uppskattat denna, den läggs väl ner pga för få abonnenter. Kostade ju en slant, men jag tycker den har varit väl värd avgiften. Vet någon om der finns andra liknande produkter? Senast ändrad av conny737 | 24 april 2011 | 20:39
  11. Skall kolla arkivet när jag kommer hem på söndag, så får jag se om jag har några bilder. Om du är intresserad av pekeinstallation så har jag gjort ett sådant också, över befintligt ankare i fören. Kan fixa bilder på detta också om du är intresserad. Höll på att slå mig sönder och samman en gång när jag skulle hoppa iland, så peke med stege kändes ganska viktigt. Men USA båtar är kanske inte de lättaste att hitta ett sätt att montera peke på så det blir både snyggt och användbart. Har dock inte öppnat pulpit, men tycker det fungerar väldigt bra ändå. Monterade ett par LED lampor under brädorna på peket, väldigt praktiskt mörka höstkvällar. Peke och stege från Båtsystem, montering gjorde jag själv men fick beställa ett par rostfria beslag från en svetsfirma. Lamporna köpte jag från Clas Ohlson för någon hundring. Det var en helt platt modell som inte behövde försänkas. Antagligen ingen superkvalite, men dom har fungerat två säsonger hittills. mvh Conny
  12. Hej, Hade samma problem med min Crownline 270CR. Efter många långa funderingar och samtal med ankarspelsinstallatörer, så monterade jag till slut beslag med ankare ovanpå badbryggan, linan ner i motorummet genom ett hål borrat under och vid vid sidan av dörren till cockpit. Ankarspelsmotorn är fäst på undersidan av durken. Fungerar utmärkt. Ankarspelet var i och för sig ganska dyrt (Engbo), men monteringen gick inte på mer än ett par tusenlappar. Väl värda pengar för att slippa bryta ryggen av sig när spelet skulle hängas. Var lite fundersam mht snubbelrisken. Men ingen har efter två säsonger snubblat. Snubbelrisker finns väl på alla båtar, men om en montering av denna typ är farlig är en bedömning som var och en får göra själv. Kan hända att jag har någon bild på montaget, annars kan jag ta en bild om du vill, men kommer inte åt båten förrän om ca två veckor. Senast ändrad av conny737 | 24 februari 2011 | 20:59
  13. Tack för svaren, då får det bli plastning. mvh, Conny
  14. Ska ta bort en gammal ekolodsgivare som sitter på akterespegeln på min båt. Då är frågan, hur tätar man de gamla skruvhålen, framför allt de som är under vattenlinjen? Att bara spruta in SIKA verkar lite för lätt, bör man plasta igen hålen (diameter 6 mm) för att vara säker på att inte få vatteniträngning (sandwichskrov)? Och i sånt fall med vad? Gör inte om det blir så snyggt, det skall ändå vara bottenmålning utanpå. mvh, Conny Senast ändrad av conny737 | 13 april 2010 | 10:21 Senast ändrad av conny737 | 13 april 2010 | 10:21
  15. Sådär, fixat. Verkade vara något strul med operativsystemet. Efter ominstallation av detta så fungerar det utmärkt. Så felet låg hos mig och inte på program eller kartor. Fick personlig support av programkonstruktören samtidigt visade han mig de möjligheter som finns med TIKI. Måste säga att jag blev väldigt imponerad. Men så är det kanske när det är en som har stor erfarenhet av sjöliv som skapat programmet. Bland annat var Buddy funktionen imponerande tycker jag, i alla fall om man är ett gäng båtåkare som är ute samtidigt. AIS funktionen skulle få en uppgradering som verkade suverän, den kunde visa var närmaste passeringspunkt var med aktuell kurs och fart. Så det blir nog att köra Tiki i fortsättningen. Rekommenderas varmt. /Conny
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy