Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

Swedepeak

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Swedepeak

  • Placering
    Kadett
  1. Idag har jag gjort den värsta blunder what-so-ever. I samband med byte till nytt batteri i min båt satte jag kablarna fel på polerna. Därefter skulle jag starta motorn och då gick startmotorn, men jag fick ingen fart på själva motorn. Efter ett par tre försök känner jag en lätt bränd lukt. Och efter att ha öppnat huven till motorn sipprar rök och bränd lukt ut från generatorn. Min tolkning är att laddningsrelä och generator måste ses över. Motorn är en Yanmar 2 GM och generatorn är ganska ny. Nu funderar jag på vad som behöver göras. Förutom den uppenbara överhettningen av generatorn noterade jag att trots att tändningen var avslagen lyste en lampa (water) på manöverpanelen. Förstår inte riktigt hur det kan komma ström dit i detta läge. Jag är inte kunnig i båtel och har inte därmed kunskap att mäta mig fram till ev fel. Någon som har förslag på felsökning/åtgärder? Själv tänker jag att be någon kunnig göra felsökningen för att se om det har uppstått fler skador än de som är på generatorn. Sen måste generatorn demonteras och lämnas till en firma som kan "provtrycka" den och byta laddningsrelä och ev kol. Synpunkter? //Peter
  2. Har en fundering inför ett köp av båt i Tyskland. Jag har hittat en båt som jag vill ha i norra Tyskland. Båten är i princip ny och trailerbar. Priset som begärs verkar ligga något högt. Därför skulle jag vilja pruta. Hur löser jag det rent praktiskt? Jag är övertygad om att det är en bra båt och skulle därför vilja ta resan ned och ta med mig båten direkt. Men handlaren har ju ett överläge när jag står där med resan gjord och sugen på båten. Att pruta och göra upp priset på telefon verkar orealistiskt. Tacksam för taktiktips!! Och hur brukar man göra med överföringen från banken? Utlandsbetalning kan ju ibland ta lite tid och jag vill ju inte sitta där i flera dagar och vänta...
  3. Labbibla, det är klart att båtmarknaden är en hyfsat fungerande marknad, det är ju mitt inlägg en tecken på. Men min frågeställning handlar ju om den privatekonomiska delen av båtköpet. Sen är det ju självklart att man ska köpa den båt som passar ens behov. Det är många faktorer som spelar in. Men åtminstone jag har inte råd att förlora flera hundra tusen på kort tid, bara pga att jag köpt en båt som är omöjlig att sälja. Och jag tycker att det verkar vara extremt svårt att sälja de äldre båtarna just nu. Finns ju hur många 70-, 80 och 90-talare som helst på blocket. Det var min poäng.
  4. ... det är frågan. Är på jakt efter en välseglande båt i 30-35-fotsklassen. Jag resonerar så här: hellre en nyare båt, med lite underhållskostnader än en äldre (80- och 90-tal) med mycket utrustning och lågt andrahandsvärde. Även om man måste lägga flera hundratusen mer för en nyare båt verkar åtminstone 80-talsbåtarna vara extremt svårsålda nu. Det kanske även gäller 90-talsbåtarna. Det betyder ju att även om man betalar mindre och får mycket båt för pengarna så riskerar man att förlora rätt mycket pengar. Vad är det som säger att båtarna inte fortsätter att sjunka i värde? Samma fenomen gäller om man har tänkt att hyra ut båten som en del av finansieringen. De äldre båtarna ger ju ganska beskedliga hyresintäkter, medan folk verkar vara beredda att betala rätt mycket för en ny bekväm och välseglande båt. Nyare båt från 00-talet. andrahandsvärdet, underhållskostnader, möjliga hyresintäkter - högre inköpspris, ev mindre utrustning? Äldre båt från 80- och 90-talet lägre inköpspris, ev mer utrustning - låga hyresintäkter, ev dyra underhållskostnader (segel o motor), svårsåld, sämre seglingsegenskaper Håller ni med eller borde jag tänka annorlunda?
  5. Eurokursen gör ju att nya båtar blir billiga i Finland. Hade kontakt med en finsk återförsäljare som kunde erbjuda en likvärdig båt 18 % billigare än den svenska återförsäljaren. Finnen skulle kolla upp om han verkligen fick sälja till Sverige. Men det tror jag är svårt att förhindra med tanke på de EU-regler som finns om fri rörlighet av varor. Snarare borde man väl kunna förhandla med den svenska återförsäljaren och säga att jag kan köpa samma båt till ett lägre pris i Finland och att man i Sverige därför borde justera priserna... Någon som har erfarenhet generellt att importera från Finland? Jag vet att det skiljer nån procent i moms som man väl måste betala i Sverige... //Peter
  6. Polen har ju de senaste åren kommit med ett antal nya båtmodeller, oftast till bra priser. Är det någon där ute som har erfarenheter av de rubricerade modellerna...? Jag är på jakt efter en mindre nyare segelbåt med bra fart i. Men jag vill inte betala de stora pengarna.
×
×
  • Skapa nytt...