Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

gost74

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    26
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om gost74

  • Placering
    Fänrik
  1. Köpte själv en Sea Ray 215 för några år sen som jag är supernöjd med! Har den faktiskt mest till trolling, samt lite sol/bad och wakeboard. Sitter såklar en V8 i men kostar bara ca 150.000 (och knappt nån värdeminskning) så då får du massa pengar över till drivmedel! Nackdelar, ganska mkt båt ovan vattnet så avdriften är stor vid trolling - annars bra bred båt där man kan sitta en vuxen och ett barn fram. Övernatta 2vuxna och ett barn funkar det med.
  2. Ska väl egentligen sitta Alpha One Gen II då båten är från -99, men för två år sen monterade jag (betalade bör jobbet) ett "kina"drev men redan då lät stödlagret lite och drevet smet inte på helt lätt, så ett byte och riktning med jigg är nog på sin plats.
  3. Hej har en sea ray 215, med ett stödlager som nog är dags att byta och rikta motor - nån som vill göra det eller vet nån som gör?
  4. Färdig! - bara el och sånt kvar - utsidan blir nästa år. Slut på tråden!
  5. Idag var det dags för lite färg, hade en "biltema topcoat" liggandes sen tidigare som användes som grund där plywood och polyester var framme. Den slutgiltiga färgen kommer att vara samma i hela båten - troligen ljusgrå för att få bra ljus i båten och att smutsen ej ska synas så tydligt. I det byggda stuvfacket i fram kommer det monteras en lucka på ovansidan för att ev kunna montera stol akter om däcket. Det optimala hade egentligen varit att haft en lucka på den lodräta väggen - för att slippa behöva oroa sig att gå på luckan i onödan - men blir svårt att öppna om det är ett stolsunderede i vägen. Och JA jag har medvetet använt formplywood i fram som slipats av. orsaken till detta var att den skivan är styvare än vanlig plywood samt att den är slät. Då denna båt kommer stå inomhus på trailer då den aj används tror jag det ej ska bli några problem med släpp.
  6. Så, efter massa plastande och slipande (ej slipat efter sista lagret) är ena sidan klar i alla fall. Orsaken att jag ej plastat hela vägen fram är att det där dlir ett stuvfack och ej behöver vara finplastat - utan bara för hållfasthetens skull.
  7. Hittade denna video idag där man blandar polyester med glasfiberspackel för att få ett lättarbetat spacket - coolt! Detta skall användas för att jämna till insidorna i båten som jag sågade bort och nu håller på att plasta tillbaka. https://www.youtube.com/watch?v=Un0sBTaY8eQ
  8. Blir ett pussel med de gamla sidobitarna, då jag läst att man helst ska sätta tillbaka den gamla glasfibern om det går, då det inte va bästa hållfastheten på dessa blir det även här "nåt lager extra"
  9. Trots feber kände jag att jag måste göra nåt, så småfixade lite med båten ikväll - plastade fast skivan till stuvfacket bak, samt monterade durken och plastade ett lager runt kanterna. Kommer behöva bli många lager runt om durken då plasten "hänger löst i mitten" och det bara är luft bakom. Det andra alternativet hade varit fylla med spackel men det går massa spackel och detta kommer hålla minst lika bra men blir minst 4 lager matta i kanterna för att inte trampa sönder.
  10. Har ikväll plastat på fem ställen, hittade en till spricka i botten så blev på tre ställen under durken, samt skadan efter stödhjulet på styrbordsidan där jag plastade insidan och på samma ställe på motsatt sida som extra förstärkning. Tog även upp ett till 130mm hål för inspektionslucka i utrymmet akter om det kommande stuvfacket, detta för att torka ur då dyvikan ska monteras. Efter massa tankar och forumläsande blir det ingen flytkraft i tomrummen, kommer istället dela upp de i flera luftfyllda täta sektioner för att få flytkraft om olyckan är framme.
  11. Knoparn, trärgående spant hoppar jag över då durken bara är 90cm som bredast och detta kommer att räcka gott, ang plasta in trä är det både bra och dåligt, bra om man får,det helt tätt, vilket inte är det lättaste, sen blir polyester ej helt tät, då sätter jag hellre inspektionsluckor så man kan lufta ur vid behov. En såhär bår, typ cresent 405 eller hr430 kostar helt ny 15000kr så man får välja hur mkt man skall lägga ner och hur länge det ska hålla ;-)
  12. Kapade idag till 12mm plywood till durk som målats på undersidan för att få bättre motståndskraft mot ev kondens. Limmade och skruvade även fast lite durkstöd. Fann även två sprickor modell större som måste åtgärdas innan durken plastas fast. Den ena modell större då den var lagad tidigare från utsidan med spackel då detta trängt in i sprickan.
  13. Såja, nu är alla dyra inköp gjorda - blev en 9.8hp 4-takts Tohatsu. Bara köpa plast och plywood och vänta på lite varmare temp så man får en polyestervänligare temperatur i garaget.
  14. Fotade när jag kapat bort durken, nej förstärkningarna räcker gott, kommer att på förstärkningen i kölen "bulta" samt plasta på en tryckt planka 21x45 bara för att ha nåt att skruva fast durken i Självklart kommer den limmas fast med PL400 el liknande också. Det ni ser på bilderna i botten är is, som är dammig.
×
×
  • Skapa nytt...