fippe1
Medlemmar-
Innehålls Antal
218 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av fippe1
-
Tänkte utbyta lite tankar och idéer och kanske få lite tips på vad jag kan göra. Har en mercruiser 5.7 med 2bbl mercarb förgasare som vid wot endast varvar ca 4000-4100rpm Proppen är av rätt dimension för denna båt. Har renoverat motorn i vinter men efter renoveringen så blev det endast en liten ökning i rpm, Nu funderar jag på att Byta bränslefilter Byta fördelarlock och rotor Nya tändkablar Se över choken Hälla i ngn form förgasarrengöeingsmedel i tanken i hopp om att ev se någon förbättring för att kunna konstatera om förgasaren behöver sig en grundlig rengöring. Tändinstälningen gjordes av ett företag Båten startar snabbt bra gasrespons Men sista 1/4-1/6 av gasen händer det inget, Har kikat ner och konstaterat att vid fullgas är spjället helt öppet. Tänker jag rätt eller har ni några andra förslag?
-
Jag upplever samma sak som dig, nu har jag en båt med inombordare och drev, När jag ska upp i plan ner/in med drevet och sedan ska man trimma ut då reser sig fören och farten minskar, får inget grepp alls on hur man ska göra, läser sig till det i teorin att motorns varvtal ökar när trimläget är optimalt, men jag märker aldrig någon varvtalsskillnad när jag trimmar in/ut Hoppas någon kan förklara för oss, du är iaf inte ensam om att inte få det att funka
-
Av din första text att tolka så verkar du ha ett alpha drev som försörjer din motor med kylvatten, Om så är fallet så beroende på i vilket läge drevet stått under vintern finns en risk att kylvattenslangen som går ifrån drevet in till motorn kan ha blivit böjd och därför stryper till kylvattenflödet,
-
De slangar jag har rotat med under renoveringen har varit fina, båten är inte så gammal den är från 97. Men jag skall se över dem iaf.
-
Hur åtgärdar man en sådan sak?
-
Aldrig ska man få bara njuta av att ha båt, alltid något som strular och lite förstör känslan av att ha båt. Renoverade motorn i vintras och har varit lite nervös vid de första turerna om något ska hända. Bytt bälgar på alpha drevet för att slippa riskera att sänka båten pga gamla bälgar (gjort av ett företag) Har försökt att tänka framåt för att ha en pålitlig båt och således även lagt ner pengar på ett delvis nytt el-system i båten då det kändes gammalt och kablar var dåliga De första turerna gick bra ett par slangklämmor va inte ordentligt åtdragna och det läckte lite kylvätska, drog åt den och det mesta avtog droppar ytterst lite, (måste byta en klämma) Inget oljeläckage eller kylvattenläckage vad jag kunde konstatera efter ett par turer, överlycklig över att ha en båt och motor som tycks fungera klockrent. Nu kom bakslaget Igår när jag stack ner huvudet i motorrummet så står det ca 1l vatten där som jag inte vet vart ifrån det kommer, Hade bortom iväg och kunde inte felsöka, så med ångest och en klump i magen somnade jag igår och nu har jag sedan jag vaknat funderat på vad i hela friden vattnet kommer ifrån. Nu funderar jag på om det är en klämma som läcker eller om bälgen som är bytt inte är helt tät längre, alternativet är sötvattentanken att den sprungit läck. Hoppas på det förstnämnda men även det sista känns relativt lugnt, värre är det om den läcker vid bälgen. Hoppas iaf att det är något enkelt att åtgärda och sedan att jag och sambon faktiskt kan få njuta av båtlivet i Stockholms vackra skärgård. /Fippe
-
Möjligt att jag sett fel men tror nog att det var dessa siffror som det stod. Testade precis med en propellerkalkyl på drev.se Och med en 16" pitch skulle båten teoretiskt göra 24knop vid 4000rpm Och med en 21P skulle den göra 32knop Vid ca4000 Rpm gör båten drygt 31-32knop Men sen varvar den inte mer än så. Tror därför att det kan vara för stor propeller förutsatt att min varvräknare inte visar 600rpm fel för då skulle det kunna vara en 16P
-
Jag har en mercruiser 5.7 2bbl 250hk alpha one gen 2 1:50 och på propellern står det 2162P16 om jag inte såg fel i vattnet vad står alla siffror för?
-
Då tycks iaf allt fungera som det ska och förhoppningsvis kommer jag inte att köra slut på startbatteriet, Känns som att denna ACR är bättre än en vanligt relä samtidigt som jag vill att den ska bryta så fort motorn är avstängd. Men men man kan inte få allt :-)
-
Igår kopplade jag in ett skiljerelä från bluesea, (BI-ACR 120A) När allt var inkopplat började jag att mäta för att försäkra mig att det fungerar som det ska. När jag gjorde detta lyckades jag tänka helt fel, (bristande kunskap) Jag försökte mäta med multimetern inställd på diodmätning (ping) och hur jag än gjorde så fick jag ett värde på 57, kopplade jag bort minus på startbatteriet eller förbrukningsbanken så fick jag ingen kontakt, Trodde då att jag hade någon förbrukare som det var något galet med, men med samtliga förbrukare bortkopplade fick jag fortfarande ett värde på ca 50-250 Tog då två av batterierna och kopplade endast ihop minussidan med samma resultat. Varför får jag ett mätvärde (multimetern inställd på diodmätning/ping)mellan pluspolerna när minus är sammankopplat? Hur mäter jag så jag får fram information om alla batterier är sammankopplade eller om relät fungerar och separerar som det ska? Sen en fundering kring batteriseparatorn, Min NASA BM-1 säger att min batteribank på totalt 293Ah har en vilospänning på 12.8V När kylen går igång så har jag fortfarande 12.8v och en förbrukning på 2.5-3.5A För att få ner spänningen i systemet så att batteriseparatorn separerar startbatteriet från de andra fick jag dra igång alla förbrukare, lampor stereo, VHF och kylskåp då drog allt totalt 5.7A Då först slog relät ifrån. Om den separerar först vid 12.65V då har jag väll förbrukat en del av mitt startbatteri? Samt att vid en sådan inkoppling kommer inte min BM-1 visa heltokiga värden då den har fått 383Ah istället för 293Ah? Innan jag startade motorn hade jag 88% i banken och generatorn visade en laddning på först 21A för att sedan gå ner till 10-11A och en Spänning på 14.4V Visst fungerar generatorn som den ska då?
-
Tror inte ens att jag har en sådan, men skall självklart kolla upp den om det sitter en där.
-
Hur mår akterspegeln och bottenstockarna? Verkar som att det flexar en del då det inte läcker ngt när båten är still utan endast när den körs.
-
Vilken tur att man gillar kanelbullar och ofta har dem till hands, i sommar blir det dock till att inhandla några extra då de inte längre enbart skall förtäras utan även användas för åvan nämnda ändamål. :-) Frågan är om detta kommer att leda till någon negativ miljöpåverkan om vi kommer att börja kasta kanelbullar till styrbord och babord. Om några år kanske vi inte bara har förbud att tömma toan utan även förbud att kasta kanelbullar i vattnet och på och i andra båtar. :-)
-
Efter lite googlande på renoveringssats så är det inte en Rochester utan mercarb (mercruisers egna)
-
Tomgången är det inga fel på, den är stabil. Jag har kollat upp och väntar på svar ang propellern om den kan vara fel. Men det är kanske inte omöjligt att soppapumpen är dålig, det är ju en mekanisk variant. När jag gasar från 3/4 till fult så blir det egentligen ingen skillnad när man kör.
-
Jag har en mercruiser 5,7 2bbl från 97 Jag tror att förgasaren är en Rochester, Jag har funderat på hur jag vet om förgasaren är rätt inställd, googlat runt och hittar bara för bil, det blir svårt att stoppa in en Co mätare i avgassystemet. Båten orkar nämligen inte varva mer än ca 3800rpm Har nyligen renoverat topparna och hade innan renoveringen ganska jämna värden vid kompprov bortsätt ifrån de cylindrar där packningen hade gått.
-
Av RickardE;s kursledare att tolka så skall en farled definieras som trång om jag i min båt håller mig så mkt som möjligt till styrbords sida i farleden och trots min position i farleden behöver väja för kryssande segelbåt, då är farleden per definition trång då segelbåten inte kan kryssa utan att påverka mötande trafik. Så tolkar jag svaret från denna kursledaren samt även vad jag kan utläsa ifrån R9
- 222 svar
-
- 1
-
-
Har en liten fundering på motorval till en sådan, Original satt det en 50hk snurra på den, Nu finns inte den mer och det skall därför införskaffas en ny, frågan är bara, skall det vara lång eller kort rigg till dessa båtar? Någon som kan rekommendera en motor kanske?
-
Som jag har fattat schemat så går plus till förbrukare från motorn, (en stor kontakt med flera kablar) Och om jag tar och byter ut den så måste jag även flytta jord och då börjar jag ställa till det för alla givare och sensorer på motorn, som i sin tur är kopplade genom samma säkringspanel som förbrukarna är eller?
-
Nu har jag funderat så mycket fram och tillbaka på detta att jag blir alldeles snurrig, och idag tycks inte sökfunktionen fungera på forumet så jag hittar inte alla trådar som jag läst i om BM-1 Jag har maxum 2400scr där det känns omöjligt att separera start och förbrukning på ett bra sätt. idag har jag en batteriswitch som är batteri 1, 2, båda eller av. 1 är startbatteri á 90ah 2 är förbrukning 4st batterier totalt 308ah Kopplar jag in shunten innan förbrukningsbankens minus men efter startbatteriets minus så belastar jag inte shunten vid start, frågan är bara om jag då kopplar in ett skiljerelä hur i hela friden blir värderna som BM-1 skall beräkna på vid motorgång då generatorn laddar batterierna?
-
En fråga på detta ämne är att om min koppling ser ut som bilden och jag skulle behöva starta motorn på förbrukningsbanken då startbatteriet har laddat ur av någon anledning, överbelastar jag inte shunten då som endast klarar 100A Om jag tänker rätt hur löser jag enklast det?
-
Tack för svar, då var det som jag misstänkte, Hade lite bekymmer med att få till tändningen då den enligt verkstadsmanualet beskrivning var TB4, Men efter lite googlande fick jag fram att just min motor är en mellanvariant som nästan ingenting är som det beskrivs att det ska vara :-)
-
Jag har under vintern renoverat en mercruiser 5.7 Magnum 2bbl från 97 med Thunderbolt tändning utan knacksensorer. Gjorde tändinställnigen enl instruktioner, varmkörde stängde av, jordade den lila/vita kabeln, vred på strömmen och startade justerade in så att det blev 10 grader föd, stängde av kopplade ur kabeln och startade igen, då är tändningen drygt 6-8 grader föd, stämmer det?
