Gå till innehåll
lördag 27 juni 2026

fippe1

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    218
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av fippe1

  1. fippe1

    Solcell

    Jag har en liten fundering, jag planderade att införskaffa ett litet elverk på 950w som skulle kunna ladda batterierna när dessa tar slut, men nu vet jag inte om detta är en så bra idé som jag tyckte från början. det bästa vore att batterierna aldrig blev urladdade, jag började därför kika på solceller istället, idag har jag ett startbatteri på 90ah och två st förbrukare på totalt 140ah ytterligare ett skall läggas till på 70ah. det som drar mest är kylskåpet. hur många watt bör panelen vara på. sen näste fråga, då jag sitter och åker runt i en Americans dc (maxum 2400scr) så kan jag inte komma på något bra ställe att montera en panel på. först var jag inne på att montera en mindra på pulpit, sen om man skulle ha en större vikbar som man kan lägga på biminin och sist om man skulle monterat två långsmala på var sida om båten. jag tycker det är svårt att bestämma hur man ska ha det utan att det blir risk för skador eller fult. har ni några tips. bilden visa en likadan båt.
  2. tack för svaren. då får vi hoppas att det inte är något värre än detta.
  3. Ett par bekanta vars segelbåt har en VP diesel (tror den heter 210)från 2004 monterad, motorn är sötvattenkyld, Deras problem är att efter en stunds körning så går motorn varvtal ner till närmare 1000rpm Jag försökte hitta instruktionsbok för denna motor utan framgång, tänkte därför se om det möjligt vis är någon här på forumet som kanske vet lite mer om dessa motorer.
  4. Brukar kunna bli så, den ena har något som man vill ha och den andra har nått som den första inte har :-) Lycka till med ditt beslut och hoppas du blir nöjd.
  5. Efter lite snabbt söka de på Google så fick jag fram följande. Sea ray bytte namn på express cruisern till weekender någon gång mellan 2000-2003 båten fick då även lite uppdateringar så som att den blev 20cm längre Fick en annan skrovvinkel och lite kosmetiska uppdateringar. Varför den är 439kg tyngre kan säkert bero på att den är något längre och att de använt mer material för att göra en bättre och mer gedigen konstruktion genom hela båten. Många bäckar små.
  6. Det enklaste skulle vara om man kunde borra ett nytt hål precis bredvid, Är det möjligt tro?
  7. Jag håller på att fixa till mitt drev efter att tidigare ägare gått på grund så det var rätt mycket aluminium som var blottat. tänkte därför bättra på hela drevet så det ser lite ¨bättre ut. dessvärre när jag skulle plocka bord den lilla typ brickan som sitter skruvad på överhuset på styrbordsida till det under hålet så gick skruven av. hur viktig är denna bricka? bör jag försöka borra ut den och gänga om?
  8. Det tog mig ca 2-2.5h att lyfta av ena toppen så att lyfta av insuget går som du sa betydligt enklare, Så länge lyftarna går att lyfta upp och så känns det som att det är ett relativt enkelt jobb att göra, inte så kul men mindre knöligt jämfört med topplockspackningen, Skulle dessa bli dåliga i framtiden så får jag ta den smällen då. Känns dumt att byta någon som fungerar (if it ain't broken don't fix it)
  9. Idag kostar en lyftare på Hansen 205kr så det blir lite över 3000kr för 16st. Då är det förvisso lyftare med rulle, vet inte om jag har platta eller rullvarianten på min motor.
  10. Kossor, jo visst är det som du säger endast ett par tusen för att byta dem, Men man måste lägga ribban någon stans, annars kommer det spåra helt och sluta med att det hade vart bättre att köpa en ny motor.
  11. Lyftarna sitter fortfarande på plats. Då får det bli nya stötstänger så får jag hoppas på att det blir bra när allt är klart. Det positiva är att skulle det bli massa oljud från viporna är de relativt enkla att byta, lite bök att komma åt dem på ena sidan bara.
  12. Visst är vipor stötstänger och lyftare inte så dyrt men vid en renovering så blir många bäckar små i slutändan väldigt dyrt, det börjar redan dra iväg i kostnader då man är lite för noga, Speciellt om man skall byta saker som igentlligen inte var dåliga. Om jag nu bestämmer mig för att skaffa nya stötstänger och vipor skall även lyftarna behöva bytas då? Känns sjukt om det är så att bara för att man byter det ena så måste man byta nästa del och byter man dem så måste man byta nästa osv då slutar det snart med en ny motor i båten.
  13. Är denna microrepa något att bry sig om? Känns inte med nageln.
  14. Då har man fått tillbaka topparna efter renoveringen, två ventiler blev bytta då dessa var lite krokiga. Vad jag har förstått av div olika filmer och texter om motorrenovering så är det viktigt att man monterar tillbaka vippor, stötstänger och låsmuttrar till vipporna på samma plats som de satt tidigare då de slits in tillsammans, Nu när jag fick tillbaka allt så låg muttrar och vippor i en påse, är det bara att köpa nytt eller går det att återanvända ändå?
  15. Funkis, elschemat kommer från instruktionsboken till båten så jag kan tyvärr inte ge dig någon rekomendation på ett bra progam, Jag skall testa den batteriseparatorn så får jag hoppas att det fungerar.
  16. Man kanske skall låta det vara som det är och istället satsa på ett skiljerelä/batteriseparator. Det jag skulle vilja ha är att när startbatteriet är fulladdat så börjar förbrukningsbanken att ladda, Är det någon form av batteriseparator som man skall använda då?
  17. Som det är kopplat idag så har jag batteriväljaren som jag måste välja mellan förbrukningsbatterierna (2) eller startbatteriet (1). Normalt när jag ligger i t.ex en vik så har jag switchen på 2 förbrukningsbank, när jag sen skall starta så skall jag byta till 1 Kunde man lösa denna skitkoppling på ett smidigare sätt så jag slipper flytta huvudstad,brytaren så skulle detta vara positivt. Skall försöka få upp en bild/kopplingschema på hur spektaklet är kopplat idag
  18. Pentax, jo det är en sådan som är 1-2-1+2-0. Jag är medveten om att vissa av dessa skall man inte skifta under gång då det kan skada generatorn. Men de är som jag förstått det endast de varianter som bryter strömmen helt när man byter som kan skada generatorn. Jag tycker ändå att det skulle vara skönt att ha den mer lättillgänglig än vad den är nu, skulle den tex sitta i en Box som är låsbar så minskar det risken att någon vrider på bara för att det var enkelt.
  19. skulle det fungera att skarva med en plint som denna? http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=71015 det står inget om någon maxbelastning på plinten, men om jag tänker rätt så borde det inte själva plinten bli belastet uten endast fungera som en sammanbindning av två kablar
  20. Jag tänkte flytta min huvudströmbrytare för att slippa öppna motorluckan varje gång man skall skifta mellan förbrukningsbank och startbatteri, Min tanke är att för att slippa förlänga/byta alla kablar som går dit huvudströmbrytaren sitter idag så vill jag ha kopplingsplintar som jag kopplar in kablarna på och sen vidare till den nya placeringen, jag är medveten om att en skarv/kopplingsplint är ytterligare ett motstånd och potentiell felkälla. Mina frågor är var hittar jag kopplingsplintar som jag kan använda för 35-50mm2 och mindre kablar. Min tanke är att flytta upp huvudströmbrytaren i sittbrunnen, Det jag vill göra är att montera ett typ förvaringsskåp i plast för inbyggnad i skrovsidan med lucka som jag kan montera huvudbrytaren i, jag har letat och letat för att hitta något men jag hittar inget som är lagom stort, Tänkte att 20-25x30 skulle vara lagom Någon som möjligtvis vet vart jag hittar något liknande min beskrivning?
  21. Jag tror att de även ser till att ventilstyrningarna är schysta också, Det skulle vara en helrenovering av topparna iaf så jag hoppas att de är inräknade i deras helrenovering.
  22. Efter att ha fått fel-PRO packningarna så lämnades topparna in för kontroll, för att göra allt ordentligt så kommer följande att göras Planing av ena toppen behövdes så de tar lika mkt på båda, Byte av ventiltätningar Fräsa ventilsäten och inslipning av ventiler. Fick även ett paket på posten från orca marinecooling i USA idag, så nu har värmeväxlaren fått sig en rengöring, nya packningar, gavlar och en ny zink-anod. Nu väntar jag bara på att topparna skall bli klara så man kan montera ihop allt igen. /Fippe
  23. Det är väll som ni säger att en Biltemas mätare skall man kanske inte lita allt för mycket på när det gäller värdet den visar, utan istället se till att differensen mellan cylindrarna inte är allt för stor, Även om det diffade en del mellan vissa cylindrar så tycker jag att det såg någorlunda bra ut mellan de som packningen fortfarande var hel mellan. Den på 13 och den på 11.2 är väll de som störde mig lite så det var lite stor avvikelse mellan dessa. Men jag hoppas att efter planing och inslipning av ventilen på den med 11.2 så tror jag och hoppas på att båtsommaren 2014 kommer att vara bekymmersfri då jag gör allt så noga som jag kan. Det bästa med dessa motorer är att de är lätta att mecka med, visst kommer det frågor om vissa saker men på det stora hela är de roliga och enkla att pilla med. Tog inte många timmar att lyfta toppen på den.
  24. Då har man lyft av topp nr 2. Det trista nu är att den är troligtvis planad sedan tidigare då den hade en annan topppackning och att den sidan hade en toppnotering på 13 bar på en cylinder vid komptestet. Det som oroar mig nu är att om båda behöver planas så kan jag få problem med att få dit insuget igen. Jag vill minnas att enligt mercruiser så skall kompressionen ligga på 12.5-12.7 på dessa motorer. Bör man vara orolig om man får runt 13 på samtliga cylindrar? Sen fråga två. Går det att se om toppen är planad sedan tidigare?
×
×
  • Skapa nytt...