fippe1
Medlemmar-
Innehålls Antal
218 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av fippe1
-
Jag har en Maxum och gjorde en mindre ombyggnad av elsystemet på den. Mycket pga just hur elsystemet är designat i båten. i originalsystemet saknade jag möjligheten att kunna ha semesterförbrukarna påslagna hela tiden utan att behöva tänka på att växla mellan olika batteribanker. Behövde dessutom öppna motorluckan varje gång jag behövde ändra läget på brytaren. Därför kompletterade jag systemet med en till huvudbrytare en säkringspanel och lite kabel. Delade upp elsystemet i två delar. En där kylskåp, lampor, radio mm fick vara i samma grupp Och en där motorns elsystem kopplades in. Nu när jag lagt till i hamn så vrider jag av huvudbrytaren för motorn, och på så vis vet jag att ingen risk finns att startbatteriet är urladdat. Jag hittade original el-schema på nätet utan större problem, hade det som hjälp för att reda ut vad som gick till vad.
-
Tack för alla tankar och svar. Det jag kan konstatera efter mycket sökande på både svenska och amerikanska båtforum är att Båtens toppfart ska tydligen vara runt 33knop Jag har idag inga större bekymmer att komma upp i dessa 33kn, så nu är det bara att byta kablar och eventuellt varvräknare för att se om jag kan få någon förändring på varvtalet som visas.
-
Med lite tur så är det bara felet i elsystemet som behöver åtgärdas. Hur mycket kan man lita på en propellerkalykylator. Båten i fråga är en Maxum 2400scr V8 på 210hk (när den var ny) alpha one gen 2 och en 4-bladig propeller Alu prop. Original satt en 3-bladig 15x17p (jag fick bara en 4-bladig med vid köp)
-
Har en fundering kring min båt och instrumenteringen. Jag har länge trott att det är nått fel på motorn i min båt då den inte varvar så mycket som den borde. Men efter renovering så blev det ingen skillnad. Konstaterade efter installation av en BM-1 att laddningsmätaren som sitter i pulpeten visar drygt 1V för lite. Detta fenomen verkar genomsyra samtliga mätare då jag ibland får ett högre laddningvärde och kan konstatera att några av de andra mätarna rör på sig också. Knackar jag på varvräknare ändrar den varvtal. Nu till frågan. Om en propelleralkylator räknar ut att jag vid 4500rpm med den propellern jag har idag (4- bladig 14.75 x 15) ska göra 33knop och min varvräknare visar 4000-4200 vid 33knop Är det mitt elsystem som gurkat ur eller stämmer inte propellerkalkylatorns beräkning och min motor e kass? Hur stort skillnad i varvtal gör 1V på varvräknaren på en v8? Har redan bytt massa motordelar och renoverat delar av elsystemet för att det ärjat i kontakter och säkringscentral. Har dock inte bytt ut allt till instrumenteringen.
-
Ok, då kan jag vara lugn nått år till då. Tack för svar
-
2013 så böt jag limpor och knän på motorn någon gång i juni eller juli, då blev det en uppsättning HGE. Båten ligger i Östersjön/Norrtälje. Den har kanske gått runt 70h sen bytet. Hur långe håller dem och bör jag byta knäna redan i år? Har läst allt ifrån att allt måste bytas efter 5år till att limpor i Östersjön iaf håller 10-15år. Tacksam för hjälp. Vill inte byta i onödan och inte vänta för länge.
-
Det gör det inte i min värld heller, gick därför mer på min instinkt än gps:en. Vilket var tur att jag gjorde :-) Ska gå igenom alla inställningar igen och se till att sonarchart inte är aktiv. Kan ju onekligen bli riktigt galet med dem aktiva
-
Så här ser det ut med navionics på mobilen.
-
Efter lite googlande så verkar det vara sonarchart som ställer till det, dels så verkar jag inte ha ställt in gps;en rätt när det kommer till havsnivå. Därav att det blir knas med djupkurvorna. Så här såg det ut när jag var påväg att passera mellan öarna.
-
Ganska ordentlig insomning, Testade på vägen hem att köra med två fönster med olika insomningsnivåer. Ändå så syntes inte alla grundare områden.
-
Köpte en ny plotter inför denna säsong (simrad go7) Sjökortet som är installerat är navionics+ Igår när jag var ute höll det på att gå riktigt illa. I tron om att det var djupare än det var (sjökortet visade vit djupkurva)så skulle jag passera mellan två öar. Turligt nog hade jag väldigt låg fart och kunde snabbt konstatera att djupet var knappa metern. Nu verkar det som att detta kan vara en inställning i själva plottern då jag får rätt djupkurvor när jag kikar i navionics app på iPhone. Är det någon som vet vilken inställning som möjligtvis blivit fel? Vill försöka undvika liknande situationer i framtiden.
-
Låter som om garmin 721 kan vara ngt för mig. Jag får åka och kika lite närmre på den. Skall man byta upp sig vill man gärna vara nöjd med bytet efteråt. Båtmässan kanske kan vara ett ypperligt tillfälle att byta upp sig.
-
Jag tänkte införskaffa en ny plotter och har framförallt kikat på storleken 7". Kraven jag har är att den skall ha nmea2000 och gärna anslutning för extern gps-antenn. Men det är inte allt utan mitt största önskemål är att kunna ha kartan på hela skärmen och ha informationen om bränsleförbrukning och djup på en väldigt liten del, inte som de förbestämda valen med 50-50 eller 50-25-25 jag vill ha möjligheten till kanske 80-10-10. Alternativt är att bara ha bränsleflöde och djup i enbart text på höger sida av skärmen. Finns det?
-
Jag har köpt en rök och rökte dem nu sist, la dem i salt några timmar sköljde sedan av dem och sen in i röken i ca 15 minuter, blev riktigt gott
-
Någon som kan rekommendera en bra mekaniker med skäliga priser runt Norrtälje Bergshamra, Behöver byta tätning till styrtappen på ett alpha one och har frågat olika verkstäder utan att få någon prisuppgift på arbete och material. Finns ju två olika sätt att få detta åtgärdat så jag är lite nyfiken på vad de olika ingreppen kan gå lös på.
-
Jag har fått en oljud som kommer vid lite olika varvtal/belastningar När jag har växeln i har jag endast lyckats få fram detta missljud, trodde först att det var remmen på motorn som slirade, men då jag testade att gasa till eller öka varvtalet obelastad så fick jag inte fram det, Tycker det låter konstigt för att kunna vara ett lagerljud, Den senaste turen jag gjorde var det tyst, då kördes den till en marina, det som gjordes då var att båten togs upp på land drevet togs bort för att kontrollera ett eventuellt läckage ifrån bälgen som visade sig vara styrtappen. Sen sjösattes den innan jag åkte iväg bytte jag propeller till en med mindre stigning och strl. Efter detta kon ljudet. Någon som har en ide om vad det kan vara?
-
Nu har jag haft båten på verkstad och de kom fram till att det är vid styrtappen det kommer in lite vatten när motorn är igång och det bubblar upp, Det är ett ytterst litet läckage och läcker bara in när båten står still, kör jag kommer det inte in något. Vi beslutade att köra säsongen ut och fixa det under vintern. Då kommer motorn plockas ur och skölden demonteras, hoppas på att akterspegeln är ok så att det inte kommer ytterligare en otrevlig överraskning.
-
Om gångvärmen är det den är på min båt, så är det som värmen i en bil att du har ett litet värmepaket sitter i båten som är kopplat till motorns kylsystem, när motorn är varm och motorn är igång så cirkulerar varmvatten genom värmepaketet och fläkten blåser då varmluft, men som på en bil så blir det ingen varmluft när motorn är avstängd.
-
Nu har jag bytt bränslefilter, tändkablar, rotor och fördelarlock. Det som förbryllar mig nu är att bensinen knappt luktar något. Hällde upp soppan i filtret i en plastflaska och den ser inte grumlig ut eller verkar skikta sig
-
Nu har jag bytt bränslefilter, tändkablar, rotor och fördelarlock. Det som förbryllar mig nu är att bensinen knappt luktar något. Hällde upp soppan i filtret i en plastflaska och den ser inte grumlig ut eller verkar skikta sig
-
Jag har en mercruiser 5.7 med alpha one gen2 drev Alla bälgar byttes i våras, Jag har kört några vändor i varierande fart, mestadels marshfart 24knop Nu sista turen vi var ute så från ingenstans börjar det läcka vatten, Efter näst sista turen var det snustorrt under motorn, sen åkte vi hem en tur på 12min i 24knop Då har jag ca 3dl vatten under motorn. Nu när jag fick tid att kika på vart ifrån vattnet kommer så konstaterade jag att det verkar inte läcka när båten står still utan endast när motorn är igång. Det droppar ifrån under drivaxeln någonstans vid bockhornets anslutning svårt att se exakt. Kan detta läckage uppkommit efter bälgbytet och nu när man använt grejerna så har något släppt?
-
Båten och motor är från 97 Propellern är av märket QuickSilver(samma som original) Men även om jag skulle gå ner i stigning till en 15 så ger väll inte 1tums minskning 500rpm det ger väll snarare 1-200rpm eller?
-
orginalstigning på propellern till denna båt är 15x17 nu sitter den en 15-16" med en 16p 4bladig,
