fippe1
Medlemmar-
Innehålls Antal
218 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av fippe1
-
Pismo, har du möjligtvis en bild på hur din ser utoch hur grnomföringen i kapellet ser ut. Min når nämligen inte upp över kapellet. Min sitter på styrbord sida strax efter att rutan slutar och är ca 70cm lång.
-
Då kan man iaf ha för och akterlanterna, då ska man försöka hitta en lösning för topplanternan som fungerar. Ställer till en del att den måste vara 1m över bb och sb lanternor.
-
Så det fungerar lika väl med för och akter lanterna man måste inte ha runtomlysande?
-
Jag har en maxum 2400 scr från 97 min fundering är hur man enklast löser problemet med en runtomlysande lanterna på en sådan båt. Idag har jag en modell som sitter innanför kappellet men pekar något utåt så jag kan inte ha den monterad med kapellet uppe den är även felmonterad så den lutar bakåt och blir således inte så effektiv. Min önskan var att man kunde montera en i mitten av båten längst bak men då är alla för korta och hamnar under kapellet och syns då inte framifrån. Hur har ni andra löst denna bit alla daycruisers ser ju ungefär lika ut i design. Man vill ju vara rätt utrustad med fungerande och synlig belysning när den skall användas.
-
Det stämmer att det är st. Kalholmen. Tack för hjälpen. Nu slipper jag bli gråhårig och flint. :-p
-
Hahaha. Dryg 08 som man är så ska väll alla förstå att jag bor i Sthlm :-P
-
Hej, Jag håller på att bli gråhårig av att inte komma på vad ön heter som jag var på för två år sedan. Det var en skyddad vik med hög brant klippa man lade till mot. När man kom upp på berget så låg vandrarhemmet mitt emot infarten till till viken. Med infarten till viken i ryggen så fans det en lite kiosk till vänster nere vid en liten brygga där man även kunde kasta soppor. Vandrarhemmet var av varianten självbetjäning. Man bokade och betalade i ett kuvert om jag inte minns fel. Någon som känner igen denna beskrivning?
-
Skulle behöva byta knutkorsen på drevet då dessa knorrar lite vid rattutslag. Nu till min fråga om man lämnar in för att göra detta vad kan det tänkas kosta inkl torrsättning och demontering. Ja jag vet att det är lite som att fråga hur långt ett snöre är men tänkte att man kanske kan få någon indikation på vad det kan gå lös på. Båten ligger i Norrtälje.
-
Vad ska det vara för typ av ventil. Har kikat som hastigast och då går det en slang från skit-tanken till avfallskvarnen/pumpen från den till en skrovgenomföring ovanför vattenytan. Antar att det sitter en backventil i avfallspumpen.
-
Det roliga i kråksången är att mitt bajsvatten sprutar ut ovan vattenlinjen, misstänker att det inte är så andra båtar tömmer sin tank. därför känns det som att man kommer suga luft den vägen om man endast sätter en y-koppling.
-
Trodde det kunde bli baksug i utloppet för tömningen i vattnet som gör att sugtömningen inte kommer att fungera. Men om jag förstår rätt så ska inte det vara ett bekymmer.
-
Jag har en avfallskvarn som pumpar ut i havet. Att den ska kunna pumpa ut är jag inte orolig över då locket för sugtömmningen är tätt. Men är orolig att sugtömningen inte ska fungera för att den kan suga luft genom avfalsvarnen.
-
Finns det inte en risk att man suger luft istället för bajsvattnet alt att avfalsskvarnen inte kan suga upp när man gör som bilden visar.
-
Min toatank läcker så nu behöver jag införskaffa en ny. Mitt problem är att jag inte hittar någon som liknar den jag har i antalet utlopp. Idag sitter det en tank i plast med inloppet högst upp och utlopp för kvarntömningen och ett utlopp för sugtömningen. Jag hittar endast tankar med ett utlopp. Kan man göra en split av utloppet så man får två utgångar? Hittat en 40L tank i rf på seasea som kanske kan vara ngt.
-
Att jag endast får ut 11.9 och minskade ju fler förbrukare instrumentpanelen använder tycker jag tyder på dålig kontakt. Ska gå lös med multimetern nu i helgen å se om man kan mäta motståndet i kablarna. Borde vara 0 så allt över noll är för mycket.
-
Jag har en liten fundering, på min maxum 2400scr så har jag lite bekymmer med laddningen. När jag mäter på batteriet när motorn står på tomgång så har jag 13.3v och 13.4 när jag ökar till ca 2500rpm. På instrumentpanelen har jag en voltmätare som visar ca 11.9 volt sätter jag på instrumentbelysningen så minskar det till ca 10.5v. Gpsen som är inkopplad på samma central varnar för dålig laddning. Kör man ett tag så fladdrar laddningen på mätaren för att efter ett tag stabilisera sig och visa ca 13.3 volt, då slutar även gpsen varna. Min teori är att nr:1 kabeln som går mellan generatorn och solenoiden på startmotorn är för liten den är ca 3mm i diameter och det gör att jag endast får ut 13.3v istället för 13.8v (den lilla kabeln mellan solenoid och generator blir riktigt varm, villet i min värd indikerar på en för liten diamter på kabeln) Nr:2 är att det är dålig kontakt mellan batteri och elcentralen som orsakar den låga spänningen på voltmätaren och instrumentpanelen. Det sitter nya batterier i båten. Är det någon som har någon annan teori innan jag börjar byta ut kablaget.
-
Är det en 5.7 med 2 eller 4portsförgasare så är maxvarv mellan 4200-4600 är det en 5.7 Magnum vill jag minnas att Max är 4800 rpm.
-
Vad har du för tomgångsvarvtal nu samt vad har du för drev? Mvh Philip
-
Böt knän och limpor idag och när jag river bort å tittar in i avgasporten så ser det ut som på bilden. Verkade inte vara något vatten i limpan men det var lite fuktigt precis framför den som är lite rostig. Motorn går jätte fint bra respons inte trött och med en toppfart på ca 35 knop med en fyrbladig propeller. Ska göra ca 40 med en trebladig.
-
Tack så mycket. Nu kommer då följdfrågorna. Vill de att man drar bultarna i någon speciell ordning för limpan eller att samtliga bultar först ska dras typ 20nm för att sen dras 34? /Philip
-
Jag har beställt nya knän och limpor till min 1997 mercruiser 5.7 med alpha 1 gen 2(motor serie nr 0K157021) Har letat runt efter servicemanual men inte hittat något fullständigt som ger mig info om hur hårt bultarna för avgaslimporna ska dras samt hur hårt bultarna för knäna ska dras. Är det möjligtvis ngn här som har dessa uppgifter. /Philip
-
Jag är oskyldig till monteringen av sötvattenkylningen. Köpte båten i år och sötvattenkylningen ser ut att ha suttit där ett tag. Får kika på en ny termostat. Man kanske även får upp lite högre temp i varmvattenberedaren om man byter termostat.
-
Ok. Är det något man bör byta eller ska man inte bry sig så länge den har en stabil temp. Nästa fråga har jag ett hel eller halvsystem
-
Jag har en mercruiser 5.7l V8 med sötvattenkylning som kommer upp i runt 60 grader som arbetstemperatur. Har aldrig haft en sötvattenkyld motor tidigare och trodde därför att den skulle komma upp i 85-90 graders temp som en bil. Är 60 för lågt eller är det normalt?
