-
Innehålls Antal
889 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
18
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av IvarN
-
Dags att klämma ut nåtmassa. Senast ändrad av IvarN | 18 mars 2012 | 10:10
-
Lägger in en lina från Biltema som bottningslist. Limmar fast den först med en tunn sträng PL200.
-
Det blev Danish Oil - tack för alla tips! Hoppas kunna återkomma med bilder på resultatet.
-
Polerande blå bottenfärg. Avskyr skiten, så fort man nuddar bottnen så blir man blå. Gäller både när man simmar kring båten, eller servar på land. Ångrar mig bittert att jag inte lyssnade på brorsans rekommendation om att undvika polerande färg (hade redan köpt grundfärgen och var dumsnål) Kommer låta den vittra bort, sedan blir det fram med slipen.
-
Mäktigt! Vilken toppfart tror du att den får?
-
Det skall verkligen bli kul att se hur denna ser ut när den blir klar, grymt bygge!!! Varför har man vattenpickup? (ursäkta en okunnig)
-
Snyggt jobbat, imponerande! Hur gjorde du propellertunneln?
-
När man väntar på att limmet skall torka så får man ägna sig åt annat. Skulle göra en komplettering i elsystemet och märkte att jag hunnit glömma hur det mesta var kopplat, trots att det var mindre än ett år sedan. Passade därför på att märka upp de mest fundamentala kablarna, skall även göra ett kopplingsschema och plasta in.
-
Blev till att kompletteringslimma samt fixera med tvingar och rostfri skruv. Funkar, men hade varit trevligast att inte behöva göra alls. Dock trevligt att jag bara hunnit göra två luckor...
-
Morrr... Glömde bort att jag borde fixerat ytterribborna runt om. Tänkte tanken som flyktigast, men den försvann i den allmänna yran. Ytterkanterna glipar såhär:
-
På med ribborna, finjustera och därefter låsa med skruv och bricka. Två luckor gjorda, bara tio kvar...
-
...tills man är klar och det är dags att limma. Märkte ribborna med blyerts och bredde ut lim. Har använt PL 200. Håller tummarna för att det fungerar, talade med Tremco (tillverkaren) som lovade att det skulle fungera utmärkt, återstår att se. Senast ändrad av IvarN | 06 januari 2012 | 16:24
-
Tack vare skruven får man nåtningsbredden med automatik, dessutom håller den fast ribborna vid limning.
-
Sätter en skruv med samma bredd som nåtningsbredden mitt på strecket.
-
Kapar och vips är första vinkeln ordnad. Markerar med blyerts med samma vinkel ut från hörnet.
-
...sedan överför man halva vinkeln till sågen.
-
Börjar med att mäta hörnvinkeln. En geringsvinkel är ett bra hjälpmedel. Först mäter man vinkeln...
-
Tog en bra stund att ta bort släppskiktet från ena sidan på alla luckor, det är nästan totalt 5 kvm. Körde med lamellrondell till vinkelslipen, biter bra.
-
Nu händer det spännande grejor! Har bestämt mig för att göra en göra om durken, samt täcka den med ekribbor. Anledningen till att jag valde ek är att jag hade den sedan tidigare då jag sågat plank av ett par ekar, samt att det skulle vara trevligt med ett lite ljusare träslag en teak. Återstår att se om det kommer se ut som ett vardagsrumsgolv eller om det blir båtmässigt. Hela durken utgörs i stort sett endast av luckor, så den påminner om en julkalender. Ger dock fina förvaringsmöjligheter och bra åtkomst till det som finns under. Började först att ersätta de luckor som så fula ut med formplyfa, men det slutade med att jag bytte ut rubbet. De gamla luckorna var slarvigt sågade och allt annat än rätvinkliga. Att de blir rätvinkliga sparar mycket arbete vid montering av ribben, man slipper en hel del passande. Spände upp ett snöre för att få någon sorts rät linje att följa. På bilden är durken klar och jag arbetar med motorrumsluckan.
-
Nästa grej att kolla var tankmätaren. Då jag rörde flottören upp och ned ändrades resistansen slumpmässigt (förändringen i resistans skall korrelera med fyllnadsgraden). När jag plockade bort skyddet till spolen rasade det ut småbitar, den var helt sönderkorroderad. Troligtvis en effekt av att det var generöst med vatten i tankarna innan rengöring. Blir till att köpa en ny vid tillfälle.
-
Roderaxeln fick jag tät innan upptagning, det räckte med att dra åt muttern (rejält) som pressar fast flätan. Igår hade jag spetsat in mig på att hitta problemet med varför automatsäkringen till lanternorna löser ut. Bullade upp med amperemeter och annat, men när jag slog på lanternorna så funkade de problemfritt. Mycket märkligt. Den enda skillnade som jag kommer på är att jag tidigare haft motorn påslagen då säkringen löst ut, men har svårt att föreställa mig hur dett a kan ha samband.
-
Körde med gelcoat från Erlandssons brygga, kulör GS 2000H. Kul att höra att det går framåt för din del. Hoppas att du får fatt på en kamera, det är ju alltid kul att ha dokumenterat allt slit. En fördel med att använda mobilen (i alla fall för mig) är att man slipper krympa bilderna, en trevlig bieffekt av att använda en sopig mobil.
