Gå till innehåll
lördag 27 juni 2026

IvarN

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    889
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    18

Allt postat av IvarN

  1. Har skruvat in ett pianogångjärn i rostfritt till soffan och monterat en gasfjäder så att jäntorna inte skall klämma fingrarna. Även kylbox på plats.
  2. Lådan skruvas fast i sidoskottet med rostfria frallor, tanken är att det skall gå någorlunda lätt att ta bort vid ytterligare arbeten.
  3. Samt två rejäla hål på framsidan för luftintag. Har även borrat motsvarande hål i skivan som kylboxen kommer att stå på. Hålen kommer att täckas med mässingsventiler, dock hade det kanske varit bättre att ha dem på baksidan så att man inte slog fötterna i dem men så får det bli.
  4. Fick en bra idé om hur jag skall lösa luftcirkulationen; eftersom sitsen är en lådbalk så kommer jag att använda håligheterna till att låta luften cirkulera i. Först ett par hål i sitsens botten och sida.
  5. Provställer in underreded för att se om det funkar. Trevligt nog så verkar det stämma bra såhär långt, trots inredningens alla skevheter så verkar mätarbetet ha betalat sig och underredet följer närliggande linjer och vinklar.
  6. Då sitsen är excentrisk så blir det lyftkrafter i boxens ena sida. Jag limmar därför in en rejäl regel bakom inredningens teakplyfa.
  7. Alla kanter frästa och slipade, mässingsskruv monterade i fiberriktningen, fernissat med 4 lager blank fernissa + 4 lager matt. Jag hade slarvat med ursågningen för ribben på högersidan, så det blev rätt fula glipor mellan ribb och sidostöd. Löste det hela med att blanda ett eget spackel av trälim och slipdamm, blev lite mörkare än jag tänkt men ändå helt OK.
  8. Fräser kanterna på ryggribborna mjuka.
  9. Nu börjar det likna något! Har även klätt in kanten på lådbalken med eklist och mässingsskruv.
  10. ...så hamnade gavlarna på plats.
  11. Av en slump så kom jag på en bra metod för att ta bort släppskiktet på formplyfan, jag använde sågen på en multimaskin. Snabbt och smidigt.
  12. ...men dessbättre går det bra att hyfsa till med slipen.
  13. När jag fräst av kanterna så fick jag ett felskär, till råga på allt på den sida som syns mest. Enastående irriterande...
  14. Bestämde mig istället för att såga ut två handtagsformade urtag, det är alltid bra att gödsla med handtag i en snipa som rullar för jämnan. Sågade urtagen med sticksåg, riktigt dålig idé då det inte är självklart att klyva 45mm kärnek med ett sticksågsblad. Blev dessutom riktigt fult i böjarna. Hade varit betydligt bättre att använda hålsåg av lämplig dimension och sänksåg för de raka snitten, får bli nästa gång.
  15. Trots att jag rundade av kanten så tyckte jag att sidorna gav ett klumpigt intryck. Eftersom jag ville skruva dem från undersidan samt att jag behövde djupet för att göra dem momentstyva mot kraften när man lutar sig mot ryggstödet så övervägde jag att såga ut en slits i mitten.
  16. Ursågat och knäckt, återstår att putsa bort bottenbitarna.
  17. Efter ett par tips så kommer jag att fälla in ribborna till ryggstödet i gavlarna. Markerat för ursågning.
  18. Till gavlar för ryggstödet kommer jag att välja två massiva ekbrädor som limmas och skruvas mot lådbalken. Enligt google så skall ett ryggstöd ha 7 graders vinkel, så får det bli.
  19. För att tjockisar som jag skall kunna sitta på änden utan att den knäcks så bygger jag en lådbalk.
  20. Sitsen kommer att vara bredare än underliggande låda, så nästa steg blir att bygga en sits.
  21. Tanken är att lådan skall innehålla en kylbox. Någon som har några bra tips om ventilationsöppningar? Borde väl vara bra att se till att det bli lite genomflöde av luft, annars blir det väl alldeles för varmt i lådan pga kylsystemet. Jag överväger att borra hål i överkant och nederkant på den del av lådan som är riktad föröver, men är lite bekymrad över att det kanske förfular. En annan variant är att fräsa horisontella spår, men det blir knepigt att kombinera dessa med gångjärnen till det blivande sätet.
×
×
  • Skapa nytt...