Gå till innehåll
lördag 27 juni 2026

IvarN

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    889
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    18

Allt postat av IvarN

  1. Provstartade motorn för första gången idag, riktigt spännande! Jag hade bara "provlyssnat" på motorgången på youtube och där var gångkaraktären rätt vass, men i verkligheten visade den sig vara väldigt mjuk i gången och trevlig att lyssna på.
  2. Påbörjat återmontering av inredning.
  3. Satte slitsade bränsleslangar som skydd på vajrarna vid dragning förbi durkarna.
  4. Ny bottengenomföring installerad och ansluten.
  5. Tackar! Jomen, det blev ett stort lyft med ljus durk isf den tidigare rätt så mörka.
  6. Snyggade till folien samt monterade hållare till slangarna.
  7. Monterat en extra list vid tvärskottet samt hållaren till vattenfiltret, den behövde salas ut en bit för att locket inte skulle skava på folien.
  8. Jag byter just nu motor i min snipa från -81. Den gamla motorn var helrenoverad och hade säkerligen fungerat bra i många år till. Kostnaden för den nya motorn kommer jag aldrig att få tillbaka, annat än till en bråkdel, vid en försäljning. Anledningen till att jag byter är att jag gärna vill ha en lugn och trygg tillvaro på sjön, det förtar en stor del av glädjen om man ständigt skall behöva spetsa öronen efter nya och konstiga motorljud, lukter mm. Sommaren är kort och när man är på sjön så får det gärna vara så trevligt som möjligt. Att ett nytt topplock till den gamla motorn kostar i stort sett lika mycket som en helt ny motor bidrog även till beslutet. Ebberöds bank javisst, men jag tycker ändå att det är värt det.
  9. Bottenplattan till länspumpen var rätt sunkig av olja och bös, sågade ut en ny av en skärbräda från Ikea.
  10. Reglaget monterat, även navigationsbelysning och strömbrytare till tuta.
  11. Påträdda, skjuts sedan in i genomföringarna när vajrarna är på plats.
  12. Jag klipper upp slangstumpar som skydd för vajrarna vid genomföringarna i skotten.
  13. För att räta ut vajrarna så mycket som möjligt så gjorde jag ett urtag i plyfan till instrumentbrädan och monterade en slangbit som skydd mot eventuell skavning.
  14. Började dra vajrarna. Ett bra tips för att ta reda på på vajerlängden är att lägga ut en dragfjäder för elrör, den beter sig ungefär som vajrarna .
  15. Uppmärkning för ursågning till växelreglage.
  16. Lämnade in för påsvetsning av ny stos.
  17. Ljuddämparen visade sig ha en korrosionsskada på en av stosarna.
  18. Insåg att jag glömt att renpolera ovansidan av tanken vid genomföringen till dieselreturen, tog bort returen, polerade och monterade tillbaka,
×
×
  • Skapa nytt...