-
Innehålls Antal
889 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
18
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av IvarN
-
På en av luckorna gick det helt åt h-e, sågen högg två gånger och gjorde riktigt elaka kast varpå ribben blev så förstörda att luckan inte var lönt att rädda. Insåg i efterhand att kasten berott på att klingan fastnat i bottningslinan som blivit trassel.
-
De ”felande” listerna i frisen på durkplattorna frästes bort, så att det blir en snygg fris hela vägen runt.
-
Inoljade lådor på plats, blev nästan som original. Jag har även spacklat upp ytorna bakom värmeskölden med gips, provade att gjuta spalten först men allt rann ut på fel ställe och/eller fastnade så det fick bli spackling.
-
Oljat in lådorna, det blev en rätt trevlig ton.
-
Funderade på att bygga uppstolpat först, men skippade det till förmån för skivorna pga att konstruktionen blir mer vridstyv. Men med facit i hand så hade det nog blivit enklare att få det hela mer rätvinkligt med en uppstolpad konstruktion.
-
Tackar!😃 Det är en liten synvilla, luckorna är kapade i linje med nya pentryt. Skall fräsa in nya friser på de luckor som jag kapat men det ligger en bit fram i planeringen och har inte riktigt klurat ut ännu exakt hur det skall göras. Men hoppas hinna bli klar innan sjösättning.
-
Haha, jag jobbar så långsamt att du nog inte har tålamod att vänta...😅
-
Bästa betyget, stort tack!!😃 Närå, är bara glad amatör. Zoomar man in i bilden så märker man att jobbet är allt annat än perfekt, men det är gott nog. En av många bra saker med att jobba på sin egen båt är att man är sin egen lyckas smed, blir det fel så är det inte värre än att man gör om och försöker igen.
-
Testar lådorna, listerna och handtag klara. Behöver putsas och slipas en smula innan oljning.
- 969 svar
-
- 2
-
-
Ram och handtag klart till första lådan. Skall finputsas och oljas.
- 969 svar
-
- 1
-
-
Ny urfräsning samt testar nya handtaget.
-
Så jag gjorde egna istället, blev inte perfekta men helt ok.
-
Något som däremot inte blev bra var handtagen, de såg bättre ut i affären än på plats.
-
Storleksmässigt passade de bra, men jag behöver lyfta några av bärarlisterna så att vinkeln blir rätt.
- 969 svar
-
- 1
-
-
Alla lådor sågade och limmade, många blir det...
-
En bit formplyfa kom till god nytta för att säkerställa att fräsinställningarna blev bra.
-
Fräste även ett spår i underkanten på fronten, att passa in bottenskivan i.
-
Fick rätt mycket gjort i helgen, började med att fräsa upp spår i sidorna för bottenskivan.
-
Det är en bockad rostfri plåt. Tanken är att smeta gips bakom den för att få ett distanserande material som inte leder värme. Törs inte lova att det är en klockren lösning, men tänker iaf prova.
-
Kranen ansluten till tryckslangen och avloppet inmåttat. Har även fått den beställda värmeskölden (klistersidan är kvar på bilden) och trimmat till lådfronterna.
-
Jag klantade mig dubbelt upp med lådfronterna; när jag sågade ut dem så blev kortsidorna inte helt parallella och när jag trimmade till dem blev gliporna så stora att de skulle glappat. Limmade på en list, dessvärre på fel sida. Gör om, gör rätt.
-
Planen är att ha en glipa >5mm ovan lådfronten och sedan dölja gliporna runt lådfronterna med teaklist. Återstår att se om det fungerar...😅
