-
Innehålls Antal
889 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
18
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av IvarN
-
Skaplig skillnad i tvärsnittsarea mellan gamla och nya kabeln till bogpropellern, skall bli intressant att se vilken skillnad detta gör i praktiken.
-
Köpte en specialtång för att kapa kabel, väl värt pengarna. Kapning med nya tången till vänster, med gamla tången var det hart när omöjligt att få in ledarna i polskon.
-
Förträngningen tas bort medelst hålsåg.
-
Börjar dragning av elkablarna till batterierna. Dessvärre är befintligt hål för litet, samt att det finns en förträngning i nivå med durken.
-
Tejpning innan målning, här syns dubbeltejpningen bättre.
- 969 svar
-
- 2
-
-
-
Har även lagt topcoat på instrumentbrädan...
- 969 svar
-
- 2
-
-
Det tog ett tag, men sedan kom minnet tillbaka om hur applicera gelcoat. Det var ju tio år sedan sist...😅 Tricket är att lägga ut så mycket att man nästan föser gelcoaten framför rollern, alternativt att man brer ut den med pensel. Dvs att man inte traditionellt målar ut gelcoaten, utan istället lägger på rejält och därefter jämnar ut det. Märks rätt tydligt när det blir för lite gelcoat, det blir strävt att jobba ut den. När man har tillräckligt mycket gelcoat känns det istället halt. Efter gelcoat + topcoat är det dags att slipa, börjar med 240papper.
-
Slipat och spacklat klart instrumentbrädan, ca 90 hål ilagade.
-
Syns inte jättebra, men den gula tejpen är nedersta lagret och den blåa är det översta.
-
Jajamän, det funkar bra. Ett tips, om du behöver tejpa, är att tejpa dubbla lager tejp med cirkus en mm förskjutning mot den ”målade” sidan. Då kan du dra bort tejpen direkt efter att du målat gelcoaten och ha tejpen till topcoaten redan på plats.
- 969 svar
-
- 1
-
-
Motorrumsluckan klar, ljudisolering på plats.
- 969 svar
-
- 1
-
-
För just denna yta så lägger jag bara ett tjockt lager topcoat, den kommer att bli ojämn men eftersom det är undersidan av motorhuven så är det helt ok. Om man vill lägga på ytterligare ett lager topcoat (topcoat är gelcoat med inblandad vax) så behöver man slipa samt tvätta med aceton för att nästa lager ska fästa.
- 969 svar
-
- 1
-
-
Baksidan på instrumentbrädan förstärkt med ytterligare laminat.
-
Även instrumentbrädan färdigplastad utvändigt. Gjorde en blunder med att täcka plyfan med byggfolie, brukar funka men inte denna gång. Knöligt och buckligt, blir till att slipa och spackla.
-
Motorrumsluckan färdigplastad, syns inte så bra men det är fyra längsgående och fyra tvärgående lager väv.
-
Förbereder förstärkningen av motorrumsluckan med en fastplastad trekantslist, för att undvika fläkning i laminatet när luckan fälls upp och bara hänger i ytterkanten.
-
Mothållet till plastningen för instrumentbrädan låser jag fast med plyfabitar, man får hoppas att det håller för plastningen.
-
Tackar för tipset👍 Visst hade jag missat det, men kom på det när jag vände på panelen...😅
-
Baksidor på hål igensatta som stöd för kommande plastning.
-
Gelcoat grovslipad och hål uppslipade.
