-
Innehålls Antal
889 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
18
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av IvarN
-
Drev och dyvika på plats. Nya trimkolvar då de gamla läckte.
-
Nya rattnav blir ett trevligt lyft.
- 969 svar
-
- 1
-
-
Målar sparksockeln till flybridge med Toplac.
-
Kompasserna får bibehålla sin fina patina, fästet oljas dock.
-
Jag byter ut samtliga beslag, alternativt kromar om dem. Kul att samma typ av beslag som originalutförandet finns att köpa. Stolpfoten på bilden är f ö av modell ”Volcano” som verkar vara någon typ av standardutförande på andra sidan Atlanten.
-
Tipsar gärna om Capella Marin, de är mycket kunniga och lär ha de reservdelar som du eventuellt behöver.
-
Taket målat samt stege och räcke på plats. Det blev nya stegpinnar då det inte gick att rädda de gamla.
- 969 svar
-
- 5
-
-
Hej, Gelcoat + paraffin/vaxlösning ÄR topcoat. Dock ej att förväxla med den målarfärg som säljs på Biltema under benämningen topcoat. Om du skall måla flera lager så kan du antingen först måla ett par lager gelcoat och avsluta med ett lager topcoat. Alla lager med gelcoat samt topcoat måste vara utblandade med härdare för att det skall funka. Lagren behöver härda innan man kan måla på nästa lager. Om man målar flera lager topcoat på varandra så måste man slipa + avfetta mellan varje lager, annars gör paraffinet att det släpper. Om man gjort som man ska men det ändå inte härdar så beror det ofta på för lite/dåligt utblandad härdare eller att det är för kallt. Vänta ett par dagar och se om det härdar, om inte så är det nog enklast att slipa + tvätta med aceton.
-
För att täta kontrollerna på flybridge, men även ha möjlighet attdemontera dem, så tätar jag med gummipackning i stället för sika.
-
Och oljade. De kommer att gråna sedan, men oljan skyddar mot rötan.
- 969 svar
-
- 1
-
-
Blandat epoxispackel med glasfiberklipp
-
För egen del så letade efter ursprunget till en extremt stark avloppslukt som blev nästintill outhärdlig när det var varmt och solen sken. Lång historia kort - det visade sig att lukten kom från en kortsluten battericell som kokade när solcellen laddade med följd att svavelhaltig gas läckte ut (lukten kändes redan på bryggan, dvs utanför båten). Jag rev ut halva inredningen och bytte alla slanga mm innan jag begrep vad som var fel. Expect the unexpected…😅
- 9 svar
-
- 3
-
-
Ny slang till bränslepåfyllning på plats.
-
Spacklat och plastat igen borrhålen till de tidigare trimplanen, efter att först ha konat upp dem.
-
Plastat med epoxi från ovan- och nedersida. Spacklar upp senare för att det skall bli riktigt jämnt och snyggt.
-
Slipat upp skrovet runt genomföringarna från ovan- och nedersida, tejpar upp en plastbit som stöd för plastningen ovanifrån.
