-
Innehålls Antal
889 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
18
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av IvarN
-
En liten reflektion som jag gärna delar med mig av är att man måste ju inte göra allting på en gång. Har man ett stort projekt så kanske det dessutom finns både ekonomiska begränsningar, såväl som tidsmässiga, men jag har märkt att det är rätt bra att göra basgrejorna (tänk säkerhet), börja använda båten och därefter när man klurat ut vad man behöver bygga vidare i önskad riktning. För egen del så har jag märkt att u-soffan är bra när man äter eller åker, men när man är framme är det trevligt att ha någonstans att sola, läsa mm. Dock vill jag gärna ha en flexibel lösning. Lade därför in ekreglar under tofterna som stöd för det som komma skall.
-
Tänkte först bygga ett bord i samma stil som durken, men avbröt när jag insåg att det skulle bli alldeles för mycket ek och att bordet skulle blurra ihop med durken. Så jag köpte ett vanligt teakbord på Erlandsons brygga och skruvade dit. Kommer spara eken som jag tänkt använda till bordet till ett annat projekt som jag förhoppningsvis kommer få till under året.
-
En intressant sak med att dra ut på renoveringen är att man hinner använda båten och upptäcker vad som fungerar och vad som inte gör det. Hade först en idé om att ha sittbrunnen ren från allt annat än tofterna, men har märkt att det inte är så kul att äta med maten i knät eller tallrikar som glider fram och tillbaka över durken. Så det blir till att montera ett bord. Fanns ett Lagunfäste sedan tidigare som jag salar ut med två ekribb.
-
Har nu hunnit jämföra Interdeck med Toplac med Halkanix. Interdeck ger mycket bättre grepp när det är vått och kallt, dock drar den lättare åt sig smuts.
-
Kul att höra, roligt att den var dig till glädje!
-
Någon som vet hur man flyttar forumtrådar? Skulle gärna flytta denna tråd till Bygg och renovering, men hittar ingen funktion för detta. Mailade admin för en vecka sedan, men har tyvärr inte fått något svar.
-
Tuta och antenn. Valde en fällbar antenn, rätt praktiskt när man går under broar samt att man kan ha den nedfälld när båten inte används för att undvika att dra till sig blixtar.
-
Fästet på plats. (under kepsen ovan framrutorna)
-
Dags att installera tuta. Är nöjd med den kabeldragningslösning jag gjorde och som beskrivs högre upp i tråden, bra att enkalt kunna komplettera med mer kabel när man vill istallera ngt nytt. Satt en tejpbit på rutan för att markera sidomåttet för borrningen.
-
Har även målat om gångytorna på däcket. Provade tidigare Interdeck, men är inte helt nöjd, tycket att färgen drar åt sig skit. Denna gång blev det därför Toplac med Halkanix, verkar helt OK i grepp men tar väääldigt lång tid på sig att härda. Råkade sabba färgen på ett ställe där jag vred foten (färgen målad två dagar tidigare), varpå färgen släppte och jag fick bättra. Hoppas att den hårdnar till ordentligt inom de närmaste dagarna.
-
Tricket var att hitta en bra placering av de nya högtalarna. De tidigare högtalarna var av utanpåliggande (skitful) modell och satt fullt synliga i doghouset, så jag har klurat en längre tid på hur de nya skall placeras utan att förfula. Efter lite klurande valde jag att placera den ena bakom en hylla på toaletten och den andra under en bänk. Blev helt OK.
-
En av de saker som faktiskt är original i båten är radion. Tyckte att den var rätt kul eftersom den var så fantastiskt omodern (har inte ens kassettband ;-) , än mindre blåtand och USB), känns rätt uppfriskande på ngt sätt.
-
Är sjäv nybörjare och har haft mycket glädje av denna bok: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9157477213 ,rekommenderas varmt. Jonas Ekblad beskriver på ett mycket bra sätt hur man kan klara av de knixigaste situationer om man bara tar det lugnt och använder ett par kloka knep. Trevligt att kunna plugga under lugna fårhållanden, så är man väl förberedd när det verkligen gäller. Trevlig läsning!
-
Här är länken till totalrenoveringen av min snipa: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=362140&highlight=renoveringstips Lite skralt med uppdateringar de senaste månaderna, men det kommer förhoppningsvis en uppdatering inom kort. Mvh Ivar
-
Aha, tack alla i allmänhet och Flintstone i synnerhet för toppensvar. MG är verkligen klockrent! Gjorde ingen förtunning, lade bara på oljan. Tack för informationen om ekens känslighet, förklarar ju det inträffade. Blir väl till att använda tjära...
-
Tror inte att det var fuktigt, hade stått på luftning ett bra tag under skydd. Det är inte bara relingslisten som blivit ful, även grabbräckena och gösstaken har lidit samma öde. Invändigt är det däremot fortfarande hur snyggt som helst. Hur många lager lade du på?
-
Hej, Har en snipa på 7,4*3,2m med inombordsdiesel. Skulle vara trevligt att ha någon reservmotor den dagen dieseln lägger av och man behöver kunna hantera situationen. Har både en 2-takts utombordare och ett motorfäste, dock är båda omonterade. Det som avskräckt är att behöva ha ytterligare ett bränsle ombord, samt att man måste hålla utombordaren i topptrim (den kommer ju att behöva användas i känsliga lägen). Tänkte även att det kanske blir lite stressigt att ställa sig och rycka i startsnöret den dagen dieseln lägger av när man ligger mitt i farleden med finlandsfärjan i antågande. Skulle därför en elutombordare vara ett alternativ? Lättstartad, men går inte att köra med så länge. Har även klurat på att sätta en elmotor med remdrift direkt på drivaxeln. Hur har ni andra resonerat kring reservmotor? Ngt enkelt för att komma ur farled/in till land eller en motor aom kan ta en hela vägen hem? (...och nej, segel och mast är inget alternativ...)
-
Efter att har kört en säsong med DO måste jag tyvärr konstatera att det inte blev ngt vidare. Svarta prickar och flammigt där det är skuggigt, flagnat där det är utsatt och soligt. Lade på ca 7 lager, så det borde vara tillräckligt tjockt. Någon som vet vad som klickat?
-
Såhär blev resultatet av dynsömnaden. Gjorde misstaget att formsy aktersta dynan, borde lagt till ett par extra cm, men blev rätt nöjd ändå.
-
Smidigt! När jag provade med sticksåg så fjädrade bara skumgummit med utan att skäras, tryckte jag månntro för hårt?
-
Puh, vilket jobb! Stark insats helt klart, det måste kännas bra nu när ni har gjort ett ordentligt arbete från grunden och förhoppningsvis snart kan börja återställa. Lycka till och berätta gärna mer om hur det går framöver.
-
Blixtlåset insytt, öppnar upp från insidan.
-
Som tyg använde jag skrovbeklädnad/konstläder/galon från Erlandssons brygga. Ville ha ett kraftigt tyg då man kliver på det när man går i och ur sittbrunnen, samt att dynorna är under bar himmer när kapellet är nedfällt. Tyget gick bra att sy med vanlig maskin, men behöver dock specialnålar men de finns att köpa i syaffärer. Fick rådet att köra med en grov tråd som övertråd och en lite mindre grov tråd som undertråd, det funkade bra.
-
Dags för dynor. Köpte en skumgummimadrass från IKEA i bättre kvalitet, vilket behövs för kombinerade sitt/liggdynor. Mallade upp med byggpapp och ritade av på madrassen. Kikade runt på maringuiden på hur andra gjort för att skära ut madrasserna och fastnade för förslaget om att använda brödkniv. Jag fick tyvärr inte till det särskilt bra, snitten lutade vilket gjorde att över- och underdelen blev olika stora. Grovskar istället med brödkniven och finskar med bandsåg, då blev det snyggt och bra.
