Gå till innehåll
fredag 26 juni 2026

Misil163

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    327
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av Misil163

  1. Men kanalen börjar inte i Gbg, slutar inte i Sthlm, det finns några trspt sträckor oxå? vadan denna brådska? Det är gratis gästhamn, några dagar i alla fall, i kanalen. /Peter
  2. Jo, men vilka skall vi rädda? Så många som möjligt kanske? Sen hur man skall få gamla gubbar att ta på sig en flytväst när de skall ut på sjön för att fiska, det är det nog ingen som vet. Oftast tar de ju ingen med sig till andra sidan, vilket kan bli fallet om det är en förare i något snabbt eller tungt. /Peter
  3. Men vad har du egentligen emot segelbåtar, resp. seglare? Kan du inte nöja dig med det rabalder du nyss skapade i den förra tråd, eller var det förrförra? Inse att seglare blir förbannade på era närgångna svall, inte så mycket på er, eller båten. Seglare har en vindriktning och djupgående att ta hänsyn till, ni har ett djupgående, som oftast är mindre, trots det ligger ni ofta på enbart på det svarta farledsstrecket och saknar förmåga att improvisera angående vägval. Det är åtminstone i mitt fall sällsynt att mitt önskemål om väg sammanfaller med det berömda svarta strecket, men lik för-at skall jag ibland behöva väja, eftersom någon motorbåtsåkare har mig som sikte, där han åker är det djupt eller?? /Peter Senast ändrad av Misil163 | 11 augusti 2010 | 22:57
  4. Men några i roddbåtar har ju fått hjälp att dö av påverkade förare i snabba båtar?... /Peter
  5. Kanalen har väl hastighetsbegränsning? Du kan stå på över de stora sjöarna, men resten.. Med 3 dagar verkar det vettigast med trailer... /Peter
  6. 6-10000 kr räcker inte till särskilt många reparationer... Fast man kan ju inte kolla på 5-6 båtar innan köp om man skall ha besiktningsman med på varje objekt. Läsa på via nätet är ju en bra ide, sikta in sig på en känd, vanlig båt med klassförbund eller klubb kan hjälpa en bra bit på vägen. /Peter
  7. Även 420 och 470 har väl centerbord som fälls in. Vet inte vilka som är vanliga i Finland dock, men det borde ju gå att dra med på färjan, det är säkert större utbud på jollar här hemma. /Peter
  8. Jag försvarar inte seglaren, det finns puckon överallt. Har inte själv seglat rännan, tyckte det var smalt nog för motor. /Peter
  9. Eller kanske tänka innan man postar inlägg? Det är ju egentligen helt onödigt att dra upp en sådan tråd som din sista, eftersom det finns avgrunder mellan olika sjöfarande hur man vill ha det på sjön. Lugnt och kontrollerat hela dagen, eller snabbt som f-n till nästa ställe, för vi färdas ju ofta liknande sträcka per dag oberoende av båttyp, konstigt nog. /Peter
  10. Eller så hyr ni, t ex en Maxi77 nånstans nära hemma eller nån annanstans. Börja med weekend. Sedan kan ni ju fylla på med andra båtar, t ex Accenten, Sunwind27, Vega. Jag tror ni växer ur en Maxi68 ganska snart, och de minsta båtarna verkar rejält svårsålda nu. Har nyss köpt en Misil2, det finns flera till salu, men tiden rinner iväg för dem, de är för små för en familj idag. Den har annars trygga, säkra egenskaper, riktiga kojer i storlek räknat t ex salongen 200x70-60cm. Förpikens kojer är smala i fotänden, men 2 barn får plats tillsammans med mjukdjur tidningar osv. Misil2 är lite låg inuti, strax över 140 cm. Genom att hyra sparar ni tid i letandet och funderandet och kan beta av några olika modeller utan att det blir dyrt, för egen båt kostar alltid pengar...även de små.. Lycka till. /Peter Senast ändrad av Misil163 | 11 augusti 2010 | 14:14
  11. Samma gräns gäller ju även för cykel... Jag har inga bekymmer med en lag som begränsar antalet fyllerister i befälhavande ställning. Hur gör man på land? Jo, EN håller sig nykter och kör och de andra kan parta på lite mera, varför funkar inte det till sjöss? /Peter
  12. Kan förstå att det blev en överraskning, en stor seglare kan ju max ha 14-18 meters höjd på masten, så det kan inte ha varit enkelt att se den... Kanske du satt för nära plottern.... Jag försöker inte påstå att samtliga seglare visar gott sjömanskap, det finns en hel del motorbåtsfolk även bland de som har mast, tänker t ex på de som alltid går för motor, trots fin vind, öppet vatten, ingen kryss mm. SKILLNADEN mellan ett pucko i segelbåt och ett i en motorbåt brukar vara hastigheten och oljudet. En 40 fots seglare gör ju knappast mer än 8 knop för motor, samtidigt som svallen och oljudet är minimalt. Om du nu hade så j-a bråttom, så är det ju både kortare väg och snabbare att gå utsidan. /Peter
  13. Fast angående det där med bättre styrförmåga med inombordare; med en utombordare kan du verkligen svänga runt på den berömda femöringen, om du skall göra detsamma med inombordare krävs fenköl, bogpropeller och kanske även en thruster. Med en Maxi77 eller 68 är det nära till utombordaren och därför enkelt att använda även utombordarens svängbarhet vid manövrer. /Peter
  14. Mesta pengar får du ut om du säljer allt separat, del för del. En båt för 45000, motor1 75000, motor2 15000 (?), vagn 15000. Mer strul, mer tid och fler puckon i telefonen, men kanske 30000 extra!? /Peter
  15. Du kan ju oxå leta efter ALLA master som är längre än den du behöver, aluminium är enkelt att kapa, och så monterar du tillbaka mastfot och masttopp efteråt. Spridarna bör ju inte sitta varken högt eller lågt, så du kan behöva kapa en för lång mast i båda ändar. Segel finns massor begagnat, som inte behöver vara totalslut, särskilt försegel finns mycket till salu, eftersom det monteras åtskilliga rullanordningar varje år. Ett råd skulle kunna vara, att läsa på vad som behövs, och sedan börja samla. Mast och bom först, sedan ordna med segel och sist rigga upp masten, nya vant och stag behöver inte bli speciellt dyrt. Om du kan tänka dig trämast finns det ett flertal äldre träbåtar i dåligt skick, där du kan komma över en kpl rigg, sedan säljer du blykölen, mahognyn, beslagen, vagnen, båthuset osv. Det finns flera sätt, några billigare några dyra. Lycka till! /Peter
  16. Fast just oljan är faktiskt samma som Statoil:s. De är ju dyrast på bränsle oxå, det måste innebära att deras bränsle är bättre? och oljorna? /Peter
  17. Jag kan svara: Om du DUNDRAR förbi, kanske onödigt nära, i maximal svallskapande hastighet på ett sätt så att jag inte har möjlighet parera, så kommer jag bli förbannad. MEN! Om du skulle råka ta en väg som påverkar mig mindre, du har ju ingen vind att ta hänsyn till när du kommer dundrande, skulle jag nog nöja mig med att bli irriterad, eftersom du kastat pengar i sjön, enligt mig. Dessutom kräver väl den båten en kraftig motor om det skall dundras på , så det blir dubbelt, eller tredubbelt fel... Hänsyn innebär inte att segelbåter håller till höger i farleder, utan snarare att man tar sig fram där det funkar, utan att störa varandra. Det finns massor med vatten, men av någon konstig anledning skall de med snabbaste båtarna alltid in i de smalaste, vackraste och mysigaste passagerna. Ja, fast utan att sakta ner och njuta då... /Peter
  18. Kan ju vara lagret i yterkant som skurit. Nu vet jag inte exakt hur starten ser ut, men på en vanlig bilstart finns det ett lager i yterkant. Du kan ju även kolla att bendixdrevet är ok, dvs den del av kuggarna som kasta ut framåt i samband med att starten aktiveras. /Peter
  19. Satsa på en tvåkrona, modern, enkel, känd, lätt att sälja vidare. Avsedd för 2, men man seglar inte ofta ensam, kanske med en kompis, då blir tvåkronan perfekt, den klarar 3 st ungdomar utan problem. Vad gäller ramper, så finns det ofta jolleramper, de är sällan låsta, de brukar ligga nära jolleparkeringen, men skilt från bilarna. /Peter
  20. Men hur svårt kan det vara att dra av så häckvågen kommer ikapp, för att sedan öka ngt, då behöver inte era svall bli så f-t stora. Man undrar ju GANSKA ofta om ni bara är ute efter att djäv-as med oss seglare. Om jag seglar i 5 knop med min Misil2, så kommer du fortfarande förbi om du kör i 6 knop!? eller? Eller varför inte använda sjökort och plotter till att hitta en väg där du kan fara fram utan att irritera med vårdslös framfart? T ex köra Hjärterörännan i 8-10 knop, vi var nog 15 båtar av olika sort som gärna hade haft varsitt paintballgevär den dagen... Det är alltför många av er med felkontruerade motorbåtar som inte visar hänsyn eller förståelse för hur andra sjöfarare vill ha det. /Peter
  21. Slutresultatet: Vet inte riktigt varför det inte fungerar.. MITT problem är i alla fall äntligen LÖST! /Peter Senast ändrad av Misil163 | 05 augusti 2010 | 19:03
  22. Bilden kom inte med: Tydligen inte nu heller....???? Senast ändrad av Misil163 | 05 augusti 2010 | 18:57
  23. Bild under reparationen; visar lager i oljebrons med 3mm godstjocklek och fläns. Beteckning: 20x14-26x3 Plastar med epoxi och väv.
  24. Allt klart! Bild innan; visar en sprucken skädda, inga tecken på att det finns/ fanns en lagring.
  25. Jag använde ett vattenbaserat våtrumslim från Kiilto, det funkade ganska bra. Jag fick däremot använda hederligt stinkande kontaktlim i vissa skarvar och kanter. Tror jag läst en del om att Cascoflex inte är ngt vidare när det gäller limma matta på skrovsidor, men jag har inte provat det själv... /Peter
×
×
  • Skapa nytt...