Misil163
Medlemmar-
Innehålls Antal
327 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Misil163
-
Har en Evinrude 50 hp från ca -86. För något år sedan började summern tjuta under körning, fick stora skälvan så klart. Det visade sig att nivålarmet i oljetanken larmade. Kopplade då elegant ur detta larm eftersom oljetanken står granne med bränsletanken, inte svårt att kolla nivån alltså.. Men, nu gick summern igång igår, efter tomgångskörning ett par minuter. Så, förutom nivågivaren, vad är kopplat till denna summer? Vid start piper summern till en halv sekund, just när men slår på tändningen. Finns det ngn som kan ge mig länk till en instruktionsbok för denna motor? Eller om ngn vill kopiera/scanna, vore jag tacksam. mvh Peter
-
Annonsen är inlagd igen, men med ( tror jag ) annan formulering som gör det svårare att identifiera firman. Problemet blev tydligen inte löst, trodde firman hade kontaktat säljaren och erbjudit ngn form av ersättning, men... Varför inte hänga ut firman ifråga här? /Peter
-
Hej! Isolerar just nu med liggunderlag i ruffen. Över detta tänker jag limma den vanliga typen av skrovmatta, ca 3mm tjock. Ett annat sätt, som jag själv inte kommer göra denna gång, är att limma lister utefter skrovet var 40-50 cm, för att därefter skruva garnering, tunna lister utefter skrovsidorna. Finns en annons på en Misil på Blocket just nu, där man monterat trä utefter skrovsidorna. /Peter
-
Har nu bollat frågan med ett par bekanta som har en gummijolle ca 270 cm, som de tycker är på gränsen till för stor. Så en 320 blir troligen TOKSTOR tillen Misil2. Återstår frågan, vilken storlek och modell finns det goda erfarenheter av? /Peter
-
Man får hoppas att det blev en lösning på problemet. Annonsen försvann väldigt fort såg jag. Kan vi få reda på hur det gick? Är firman fortfarande ovillig hjälpa till, eller har de åtgärdat felen? Blev motorn såld? /Peter
-
Har fått chans att slå till på en gummibåt Suzumar 320 med motor. Blir denna för stor att dra efter en Misil2? Är det tungt att dra en gummibåt, vilken båttyp är lättast att dra? Vill egentligen helst ha en Walker bay kpl med segelkit, men de är dyrare, och begagnade säljs fort som bara den. Tips? /Peter Tusan! Hamnade i fel kategori, så värst långt skall jag inte... Senast ändrad av Misil163 | 30 april 2010 | 22:32
-
Frågan handlade om jolle med stuvplats för lite utrustning, sovsäck och tält. Verkar onödigt att blanda in båtar man kan sova i då... En Stortriss kostar 5-15000 kr, den är förmodligen ett bättre val för att komma ut i skärgården, jollelik och billig i inköp. /Peter
-
Härlig båt och trevlig sajt! Jag var själv och lurade på en J17 för några år sedan. Trevligt att läsa att den faktiskt är så användbar som jag hoppades. Varma hälsningar, Peter
-
Med anledning av ovanstående fråga. En OK-jolle i helplast med segel och rigg för gubbsegling brukar kosta under 10000 kr. Båten blir mycket lätt att underhålla, mängden begagnade segel är stor, om man inte skall kappsegla. Det finns inte mycket att göra med båten mellan seglingarna. Jag vill nu veta vad en a,b,c,d eller vad de nu heter kostar i inköp och arbete. /Peter
-
Det blir inte riktigt samma priser på en OK-jolle i helplast från 70-talet och en E-låda. /Peter
-
Nej, det finns inte många till salu, har själv ögonen öppna efter en gubbjolle, skall absolut inte tävla. Kanske du kan kolla med OK-jolleförbundet, de kanske kan låna ut ngn demo jolle eller annonsera hos dem, det fanns ett blad för många år sedan som sändes till medlemmarna. Hittar du en, så brukar de inte vara dyra, dock. /Peter
-
OK-jollen har bra stuvutrymmen, både under fördäck genom 2 luckor, men även under akterdäcket. Gissar att även en Finnjolle har liknande egenskaper, den kräver dock en tyngre rorsman. Som barn lastade jag Jolly Scott:en med allt som behövdes för camping, det blev 3 nätter på öarna i Mjörn. Minns fortfarande den seglingen med glädje. /Peter
-
Vad behöver jag för att skära med? Har läst om elektriska brödsågar, rockwoolkniv, mm. Förslag? mvh Peter
-
Får ej användas på plast ? Stål och träbåtar kvar, eller? /Peter
-
Om man inte har bra koll på sina slangar och plastmaterial i bränslesystemet, avråder jag skarpt från att blanda i mer etanol än vad som redan är i bränslet. ( Normalt 5% i 95 oktan ) Vid 20-30 % etanol i bränslet blir blandningen MYCKET aggressiv mot gummi och plaster, om dessa detaljer inte är av fungerande kvalitet kommer otrevliga saker hända. Om ni inte vet vad ni sysslar med just i detta fall, LÅT BLI! Vänligen, Peter
-
Maxi 84 är ju en klassiker, särskilt med tanke på längden. Mitt råd om ni vet att ni kommer satsa på segling, byt till en storlek ni kan ha i många år. Tänk igenom vad ni saknar idag, avskild sovplats, stuvutrymmen. T ex en Scampi eller något i liknande storlek. Inte kul att fixa och dona, för att byta igen efter 3-5 år. Om ni är händiga, kan ni kanske köpa ett lätt objekt, fixa lite, rusta och sedan sälja med vinst efter ett par år, det är ett annat sätt. /Peter
-
Klassikern Tistlarna-Strömstad! Tyvärr sedan länge slutsåld, man får leta på loppisar och antikvariat. /Peter
-
Bara brunsåpa alltså? Vad heter brunsåpa på danska? Borde inte sjökort över Danmark vara billigare i Danmark? Öl, pilsner mm blir det nog handlat lite av i alla fall. /Peter
-
GoodOldBoat, trycks i USA, men går att prenumerera på. Eftersom den är på engelska tar den lite längre tid att läsa ut oxå... Den innehåller recensioner av äldre båtar, artiklar om gördetsjälv jobb, inspiration genom att se de vrak som entusiaster renoverar upp. Annonser om äldre beslag mm. Jag tycker den är mycket bra, tröttnar troligen aldrig på den, har prenumererat sedan första numret 1999. /Peter
-
Åker till Danmark nu i helgen. Finns det fynd där? Funderar ju t ex på att segla utmed danska ostkusten söderut för att sedan runda sydsverige och ta svenska ostkusten norrut. Är sjökort billiga i Danmark? åker Fredrikshamn-Hirtshals. Andra fynd i Danmark? /Peter
-
Nån slags templarm kanske? Satt den på topplocket? Har annars eg ingen aning. /Peter
-
Ja. Väldigt lik. Är det min?? ;-) Troligen finns det ingen bränslepump på denna, eftersom tanken ligger högre, dvs som på en gammal moped. Hur ser en ev bränslepump ut? Jag ser inget som direkt ser ut som en bränslepump. Men att koppla en snabbkoppling direkt till tanken borde funka, luftskruven är ju normalt öppen under drift, det är ju då problemet med tankningsmanöver kommer. Det blir ju då att tanka genom att pumpa på blåsan. Skall kolla vidare på detta. Finns någon som monterat ett extra uttag så som t ex många Johnson har? mvh Peter
-
Har en 4 hk Yamaha lång rigg tillverkad ca -96. Monterad på en Misil2. Motorn har endast inbyggd (för liten) tank. Kan jag konvertera denna typ av motor till extern tank, och isåfall hur? Vad krävs ? Att hänga över aktern och fylla upp efter 1,5 timme har jag redan tröttnat på. Hälsningar, Peter
-
Ett hoppilandpeke kan smidas ihop så du får en liten platta framför förstaget. Peter
