Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

lamatu

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    70
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

12 Trovärdig

Om lamatu

  • Placering
    Löjtnant

Profile Information

  • Plats
    Karlstad
  • Interests
    Som tidigare kemiingenjör, elektronikingenjör, professionell musiker, entrepenör/företagare, dykinstruktör har jag utökat mina intressen till att nu även omfatta lokalpolitik. Spännande :-)

Senaste Profilbesöken

1 181 profilvisningar
  1. De menar att de gjort det och att det såg fint ut. Men jag är tveksam till om det gjorts, det pyser troligen genom någon cylinder pga trasig oljering eller kolvring. Får kanske be annat serviceställe göra ett test mot betalning.
  2. Nja, problemet med förhöjt tryck i vevhuset kvarstår. Vilket gör att det det trycks ut oljedimma ur intercoolerns dränering som sedan täpper igen luftfiltret efter bara några timmars körning.
  3. Varför inte svetsa fast en till stävögla ovanför den befintliga
  4. Har en sådan! Även om effekten är låg så räcker den väl till för vår båt under sommarsäsongen.
  5. Drabbar bara de som inte sköter om sina batterier och låter dom vara urladdade längre perioder :-)
  6. Knallgas är som du skriver inte behagligt, men om batterierna varit urladdade och sulfaterat så luktar det ruttna ägg när de laddas.
  7. Med en 3,5 tons trailer så finns det bättre utbud bland båtar att välja mellan.
  8. Jag har samma Maxflex slangar i vår båt anslutna till en Sealand septitank. installerat 2014. Tanken ligger i förpiken och det är fortfarande helt tätt och luktfritt efter 7 år.
  9. Självfallet kan det inte finnas något speciellt löfte till mig i försäkringsvillkoren om hur en skada ska åtgärdas. Men i den initiala kommunikationen med handläggaren så beskrev jag hur varvet ville åtgärda skadorna, dvs inkluderande en lackering, och då var tongångarna annorlunda. Jag var då lite orolig eftersom jag var fundersam på om resultatet av en lackering skulle bli bra, jag lugnades då med att de litar på att varvet vet hur man bäst åtgärdar skadorna. Om man redan då klargjort hur LF i slutänden skulle komma att ställa sig så hade jag visserligen knotat lite, men det hade varit raka besked. Varvet är nog ett av mellansveriges bästa på gelcoatreparationer och när de menar att min båt inte kan lagas enbart med blå gelcoat om man vill ha ett godtagbart resultat så är jag benägen att lita på det.
  10. Oavsett vem som är "ansvarig" för skadan så är ju båten försäkrad. Att det inte finns en motpart är ju samma scenario som vid en grundstötning. Och en lackerad båt är egentligen inte vad man vill ha, det må se bra ut en kort period men är långtifrån så bra som gelcoat. Mellanskillnaden på reparation och lackering gentemot endast en gelcoatreparation var kanske inte katastrofalt stor ca 50.000 kr. Men för mig är det en principsak att skadehanteringen går snabbt och är någorlunda i linje med vad försäkringsvillkoren utlovar. I mitt fall var det en utdragen rörig och motsägelsefull hantering. Nu tar jag lackering av båten till hösten och fokuserar på att få den klar inför sjösättning. P.S. Jag byter givetvis från Länsförsäkringar till annat försäkringsbolag. D.S.
  11. I det fallet lackeras hela dörren, man nöjer sig inte med att lackera skadan. Eller hur....
  12. Försäkringsbolaget har ju på ett snillrikt sätt invaggat mig i tron att skadorna skulle repareras i enlighet med det som varvet föreslog i höstas. Det var först i slutet av april, när de fått varvets offert som man ändrade inställning. Det var ju finurligt eftersom man nu närmade sig sjösättning och tid för processande inte längre fanns.
  13. Ja du har dragit rätt slutsatser. Men om man jämför med en bilskada där båda sidorna fått långa repor så är det 100% säkert att hela sidorna lackerats. Man hade inte lackerat skadorna punktvis.
  14. Nja, att bara laga med gelcoat funkar tyvärr inte så bra på blått. Det är omöjligt att få samma nyans, vilket alla reparatörer och besiktningsmön är eniga om. Men båten har blå partier och det är lite egendomligt att man ska "straffas" för det. Ett helvitt skrov är det enklare att fixa där gelcoatlagning ger ett fullgott resultat. Angående försäkring för klubbens lyft så krävs att alla båtar har egen försäkring, annars kan det nog bli dyrt för klubben om det är rishögar som knappt tål att lyftas. Inte ovanligt förfarande.
  15. Det hade varit bra om det varit så, men klubbens kranförare är certifierade och jobbar ideellt. Tyvärr var denna kranförare inte en av de som normalt sjösätter och torrsätter båtar. Troligen ganska ringrostig, men menade trots mina kommentarer om att det inte verkade ok att allt var rätt.
×
×
  • Skapa nytt...