Gå till innehåll
torsdag 25 juni 2026

moggep

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    364
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av moggep

  1. moggep

    Anoder kors & tvärs

    Sitter anoden med genomgående bultar genom skrovet? Går det isf nån kabel från dessa bultar till något som den ska skydda? Eller har det gått kablar på utsidan av skrovet från anoden till tex propellerhylsan? Men om båten liggeri saltvatten så räcker det att anoden sitter tillräckligt nära det den ska skydda, saltvattnet fungerar ungefär som elektrolyt i ett batteri.
  2. Hjertmans har tre meter anpassad isolering för 229 kr, det tycker jag är rimligt och betydligt mer brandsäkert än liggunderlag. http://www.hjertmans.se/article/isolering-50-60mm-rulle-3m Sån har jag på mina slangar där jag inte vill att det ska läcka värme. Smidiga att trä på och kapa i rätt längd. Och som sagt, de känns lite mer värmebeständiga än ett liggunderlag.
  3. Då kan du sätta den i ruffen, och när du har önskad värme där enligt reglaget går värmaren ner i effekt eller stängs av. Men tar du luften inifrån ett uppvärmt utrymme så behövs ju inte den. Däremot om du hela tiden matar den med kallt luft tex utifrån eller kölsvinet i sittbrunnen så känner den inte att det blivit varmt i ruffen utan matar på för fullt.
  4. Tar du luften från ett ouppvärmt utrymme bör du ha en extern tempsensor i ruffen, annars kommer aldrig värmaren gå ner i effekt.
  5. Minst ett uttag (helst det längst bort) måste alltid vara öppet. Hade jag varit du hade jag satt det stängingsbara i sittbrunnen. Är ju onödigt att värma den på natten om ingen ändå vistas där, och dörren till ruffen är stängd.
  6. Min fundering gällde jordkabeln till motorn. Kan den sitta som den gör idag, på plinten eller skall den flyttas till startbatteriet? Se den gulmarkerade kabeln i skissen. Obs, att jag har utelämnat komponenter i skissen som inte är relevanta för frågeställningen (tex huvudbrytare, huvudsäkring, laddning bla).
  7. Kommer en skiss imorgon när jag sitter vid datorn.
  8. moggep

    Nasa BM-1

    Håller på och installerar en Nasa BM-1 i båten, men har några frågor. Har läst tidigare trådar i ämnet och även googlat runt lite. Men det är en sak som jag måste få bekräftad om jag tänkt rätt. Jag har två batteribankar (Start + Förbrukare) som är separerade av ett relä från Skyllermarks. Shunten har jag kopplat in mellan förbrukarbankens minus och minusplinten, precis enligt manualen. Tittar jag sedan på startbatteriet så är även dess minus kopplat till samma minusplint, och därifrån går jordkabel vidare till motorn. Bör jag flytta jordkabeln som går till motorn från minusplinten, och sätta den direkt på startbatteriet istället? Eller spelar det ingen roll? Batteribankarna kopplas ju inte ihop förrän motorn gått igång. Så det borde ju inte flöda ström över förbrukarkretsen genom shunten till startmotorn?
  9. Borde funka, men finns det så grov isolering där?
  10. Kollat alla säkringar? Inte bara okulärt utan även med multimetern. Det kan vara ärg i säkringshållaren eller i någon skarv. Svårt att ge andra tips än att försöka mäta sej fram till felkällan.
  11. Det är bara att plocka fram multimetern och börja mäta. :-)
  12. Isf spelar det ingen roll var du sätter den. Har du ingen extern sensor mäter värmaren tempen på tilluftssidan. Jag har en digital termostat med inbyggd tempsensor, jag har satt min i ruffen.
  13. Är det inte bara att förlänga kablarna? Märk upp dem i båda ändar om du inte har kablar i samma färger som i härvan. Att det blir en skarv gör nog inte så mycket, det är ju inga strömmar att tala om i dessa.
  14. Ja, men man brukar rekommendera att man kopplar in batterierna diagonalt. Dvs du kopplar ihop batterierna med plus till plus och minus till minus. Men sedan kopplar du plus från det första batteriet till plusplinten, och minus från det andra batteriet till minusplinten. Då belastas och laddas batterierna jämnare.
  15. Varmluftsslangen till akterkabinen går parallellt med styrkabeln en bit. Jag ska nog ta och isolera den delen av slangen innan jag drar igång värmaren.
  16. Det låter bra. :-) Hur varm blir varmluftsslangen? Går den att ta på utan att bränna sej?
  17. Fråga dem var de har sina båtar uppställda på vintern.
  18. Är det nån som vet hur varm den isolerade delen av avgasslangen blir? I min installation är det oundvikligt att den kommer att korsa reglagekablarna, och jag vill ju inte att de ska smälta ihop.
  19. Dessutom så skyddar det slangen mot skador. Den tunna plastslangen verkar ju inte alltför tålig...
  20. Smart ide med rörisolering runt pumpen. Det ska jag testa.
  21. Den går att kapa, men inte kortare än 1,5 m. Annars blir avgaserna för varma.
  22. Jo, nog springer det iväg. Kan man köpa utomlands så sparar man en hel del. Konsoll kan du köpa här (ej orginal) http://dieselheaters4u.com/mounting-brackets-and-plates.html Jag bockade till en egen av rostfri plåt så fick jag den precis som jag ville ha den. Borde funka med galvad plåt eller aluminium också. Kalluften kan du ta inifrån båten, gärna i botten på ett stuvfack eller i kölsvinet. Förbränningsluften (den smala slangen) får du INTE ta inifrån båten, då finns det risk för syrebrist om du kör värmaren länge. Jag har dieselmotor, så jag tar förbränningsluftenluften från motorrummet. Har du bensinare får du ta luften utifrån istället.
  23. Fast 55hk på en Jofa Winth 485 är nog snarare att se som undermotoriserat om man ska kunna använda den på ett vettigt sätt. Dvs kunna åka i planande fart någorlunda ekonomiskt med några passagerare och lite packning.
  24. Jo, ljuddämpare lär du nog behöva om du inte ska bli bortjagad mitt i natten från gästhamnen. Fördelen med den helisolerade är ju att den inte blir så varm heller.
×
×
  • Skapa nytt...