Gå till innehåll
lördag 27 juni 2026

Gantika

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    654
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av Gantika

  1. Vad ska du tänka på när du hittar en båt i Sverige?
  2. Gör absolut inte som Draco säger om du inte är gjord av pengar. Han måste vara den där typen av säljare som står på mässor och lovar vad som helst. Dracos resonemang om kabelareor, laddtider och generatorer håller liksom inte. Han utgår från att batterierna är helt tömda och använder man batterier på det sättet klarar de max 50 laddningar sen är de bara att kasta. Gör istället som de andra föreslår. Köp ett likadant förbrukningsbatteri som de två du har eller köp ett nytt startbatteri och använd startbatteriet till förbrukning om det är av samma sort och ålder. När du sedan har kört slut på dina förbrukningsbatterier om sådär 5-6 år så är det dags att ta ställning till vad du vill ha nästa gång.
  3. Du har inte för stora generatorer. Batterierna tar inte mot mer laddning än de vill ha. Testa de här alternativen innan du springer iväg och köper en massa prylar. Ta bort 12 Volts anslutningen från VHF:n. Fixa en ny anslutning där du kopplar strömförsörjningen till VHF:n direkt till batteriernas plus och minuspoler via en säkring. Pröva mot båda batteribankarna. Det duger med vanlig lampsladd att testa med. Ta till lite extra längd på sladden så du kan flytta den i rummet. Väsnas det fortfarande, pröva med att tvinna sladden hårt. Hjälper inte det här är det dags att ta hjälp av någon son har ett oscilloskop, så att det går att se var störningarna genereras och hur stora de är.
  4. Varifrån tror du varumärket Gröna döden kommer ifrån.
  5. För mig ser det ut som em likriktarbrygga till en generator.
  6. Om jag minns rätt så skall du inte ha zinkander på en aluminiumbåt, jag har för mig att det skall vara magnesium. Om det fungerar att montera anoderna inne i båten har jag ingen aning om men jag har aldrig hört talas om någon som har gjort det.
  7. Har du kollat i MAPCAL att sökvägarna till kartfilerna är riktiga. Mapcal / Tools / Set Directories / Chart Directories. Pekar sökvägarna på de mappar där kartorna ligger skall de gå att autoladda dem.
  8. Nej, men jag läser manualen om jag inte får nå´ t att funka.
  9. Allt vatten går att bada i, det är en fråga om man vill.
  10. Det finns en bra manual på bl.a svenska att tanka hem till Seaclear, gör det. I den står att du zoomar med plus och minusknapparna. Du kan också zooma med scrollhjulet på musen. Har du hört uttrycket RTFM förut?
  11. Har svårt att tro att båten lutar mer är 45 grader när den trailas. Å andra sidan går ju batteriet att lyfta ur.
  12. Apropå filter och vatten i bränslet. De flesta bränslefilter är gjorda av papper (celloulosa)i någon form. Papper suger upp vatten. När pappret är mättat av vatten blir det stopp i filtret. Det här betyder att det är inte så stor risk att få in vatten i spridarpumpen och det är ju det man vill undvika. Nackdelen är ju att motorn stannar. Racorfilter används på marinens båtar. Det brukar betyda att det är bra grejer som är väl utprovade. Jag har både ett Racorfiter (175:-) och ett CAV i båten (39:-)och jag tycker prisskillnaden mellan filterinsatserna är lite för stor.
  13. Det finns säkert en massa tänkbara orsaker. Det första jag skulle göra är att sätta dit en riktig manometer istället för lampan, så att det går att läsa av det aktuella trycket. Samtidigt har du fått en bekräftelse på om det är fel på oljetrycksvakten.
  14. Intressant med en artikel där man påstår en massa saker i svepande formuleringar utan att närmare gå in i detalj. Vilka förutsättningar skall vara uppfyllda för att påståendena skall stämma?
  15. Hur vet du att det är fel på pumpen? Vad är det för problem? Pumparna brukar vara långlivade utan service.
  16. Verkar inte så, jag jämförde två stycken 20. Om det blir skillnad så blir den väl inte så markant men den borde bli till platt TVn fördel.
  17. Jag har ju kommit med en lösning. Det är ju du som bara ordbajsar här.
  18. Om du hade besvärat dig och läst frågeställningen från början gällde det skillnaden mellan en bildrörs TV och en platt TV.
  19. Det stod inte ett smack om jämförelse mellan en vanlig TV (bildrörsTV) och en platt TV. Bara mellan två olika typer av platt TV. Jag har jämfört vår gamla båt TV med en lika stor platt TV från Dustin och de verkar dra på ett ungefär lika mycket effekt. C:a 70 Watt
  20. Och i den länken stod det ingenting av värde.
×
×
  • Skapa nytt...