Gå till innehåll
söndag 28 juni 2026

Gantika

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    654
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av Gantika

  1. Hur vet du att chassit på invertern är jordat?
  2. Och vart skall den strömmen ta vägen om det inte finns någon jord?
  3. Först måste du kolla att det inte finns någon kontakt mellan batterisidans plus eller minus och 230 Volt sidan, det skall inte vara någon kontakt mellan några stift. Är det ingen kontakt skall du inte jorda burken. Burken har ju ett jordat uttag, det räcker. Sedan när det gäller dimensionering av kablarna. Om du tänker använda den och utnyttja alla 300 W som den kan ge kräver den ungefär 30 A från batterierna. Då behöver du minst ha 4 mm2 kablar. Det är väl medlevererade kablar. Hur grova är de? Tänker du bara ha den att köra en PC på räcker det med 1,5 mm2. En jordfelsbrytare kopplad efter konvertern är i det här fallet verkninglös, den kan inte lösa ut eftersom strömmen inte har någonstans att ta vägen vid sidan om konvertern så att säga.
  4. Visst dina slutsater är ju riktiga, det du beskriver kan ju inträffa om Murphy är med och man får dubbla fel samtidigt. Men man kan ju också se det på ett annat sätt. Om du får ett fel i en 230 Volts anläggning där motståndet blir 23 Ohm istället för 2 så får du en värmeutveckling på 2300 W och säkringen på 10 A håller. Då skall det mycket till om det inte med största säkerhet börjar brinna. Det går alltid att finna det mest ogynnsamma förhållandet för en viss sak bara man letar lite.
  5. Säkringen är inte spänningsberoende den löser bara ut på strömmen. Om du räknar lite på ohms lag kommer du att upptäcka att det inte kommer att vara möjligt att uppnå en stor värmeutveckling (effekt) utan att ha en stor ström i ett 12 Volts system. Dessutom ju sämre kontakten blir (högre motstånd Ohm) ju mindre blir strömmen i kretsen vilket ger lägre effekt. Ohm var en smart kille.
  6. Inga kompasser gillar väl stålbåtar. Ett vanligt sätt att montera en fluxgatekompass i en stålsegelbåt är att sätta den några meter upp i masten. Visst, en GPS kan ge styrsignaler till autopiloten under vissa förutsättningar. Rätt typ av GPS och rätt typ av autopilot.
  7. Om man har ett skiljerelä brukar man väl inte koppla det över startnyckeln. Det vanliga är väl att man kopplar det över laddningen.
  8. Vad jag lärt mig den hårda vägen är att 12V-installationer är farliga genom den värme som en ledning eller dåligt kontaktälle kan ge. Har haft kabelbrand ombord. Visserligen inte så att det tog sig och blev lågor men det var nog en tidsfråga. Det är inte samma risk med 230V då en säkring lättare löser ut då spänningsfall i kontaktställen får mindre inverkan på strömmen. Man har fler volt att ta av s.a.s. Två saker. Visst, det är viktigt att ha bra kontakt överallt. Det är också viktigt att ha alla ledningar korrekt avsäkrade. Du har också rätt i att en dålig kontakt ger mindre inverkan på strömmen i en 230 V anläggning än i en 12 V. Men hur är det egentligen med vad du kallar kabelbrand jag tror att du menar dåliga kontaktställen där det blir varmt. Värme är ju samma sak som effekt. Har du en glödlampa på 25 W blir den inte lika varm som en på 100 W, det kan vi vara överens om. Om vi då har ett dåligt kontaktställe som är på t.ex. 1 ohm så spelar det ingen roll vilken spänning vi har, det är bara strömmen som påverkar värmeutvecklingen. Ohms lag säger P = R x I x I
  9. Informationen hittar du hos de människorna som sysslar med det. Var bor du? Bor du på ostkusten så finns Oceanseglingsklubben i Stockhom www.osk.org På Västkusten finns Jorden Runt Seglar Klubben www.jrsk.org i Göteborg
  10. Hur skall du veta hur mycket som finns kvar i batterierna? Det enda du vet är vad leverantören av batterierna sa att de skulle innehålla när de var nya.
  11. Vindgenerator kontra solceller? Jag skulle välja solceller för att när man ligger still lägger man sig i lä om möjligt. I Medelhavet är den allmänna uppfattningen om vindarna att antingen blåser det för mycket eller för lite. Du vill inte ha gas i båten. De flesta medelhavsseglarna använder Campinggas på 3 kg flaskor. Innan du köper en Origospis kolla om det överhuvudtaget går att få tag i bränsle till den i medelhavsregionen. Jag tycker att du skall gå med i Medelhavsseglarna, de har säkert en massa information du kan ha nytta av.
  12. Är du gjord av pengar? Inte ens Skyllermarks rekommenderar sådana batterier. Läs längst ned på sidan 6. http://www.skyllermarks.se/infohafte2005.pdf
  13. Innan man svarar på dina frågor kanske du skulle berätta vart du är på väg. Långtur är ett ganska diffust begrepp.
  14. Visst, det är ju inget fel i det de skriver. Sedan kan man ju uppnå samma sak på annat sätt också. Det enda jag reagerar mot är det här med dubbel laddning. Vad folk blir lurade av är att ett batteri blir fulladdat med lägre spänning också, det räcker med 13,8 V. Problemet är att det tar avsevärt längre tid. Det enklaste är väl att putsa och kladda in alla kontakter med vaselin. Man bör också mäta spänningen ut från generatorn och se att den håller vad den ska. Om inte generatorn håller rätt spänning hjälper det inte med någon annan åtgärd.
  15. Fel igen. Först, kan du inte glömma 240 Volt, vi har bara 230 Volt i nätet. Sedan gäller tabellen 0 - 1000 Volt Å du, försök att få in i skallen att ledningar dimensioneras efter strömmen inte spänningen eller effekten. Senast ändrad av Gantika | 21 februari 2007 | 23:23
  16. Draco Elsäkerhetsverket ställer kravet att en installation skall vara säker för person, egendom och husdjur. Strömvärden enligt SS 424 14 24
  17. Gunnar. En ledning som man skall kortsluta måste bestå av två ledare. Därav 350 m
  18. Hej Det är lite svårt att svara på beroende att när du lastar batteriet så mycket (250 A) sjunker batterispänningen ganska drastiskt. Men, om vi utgår ifrån ideala förhållanden med en skapligt lättstartad motor och lika grova plus och minuskablar till startmotorn och motorblocket så blir det som följer. Om du använder 35 mm2 kabel tappar du 7% av effekten på vägen. Med 50 mm2 kabel tappar du 5%. Jag skulle välja 35 mm2 om motorn är frisk och startar snällt, annars skulle jag ägna mig åt att fixa motorn.
  19. Anders. Du har ju rätt till en del. Det jag har försökt att påpeka är att effekten har inget samband med ledningsarean vilket många tror. Det är endast strömmen som har betydelse. Sedan det här med 1 mm2 <==> 6 A det är vanligt att man får höra att det förhåller sig så. Dock, ingen regel utan undantag. Idag säkras stigarledningar och jordkablar på 6 mm2 ofta med 50 A. Ta motsatsen till detta. Du kan inte säkra en 95 mm2 kabel med 630 A. Ytterligare en sak som normalt påverkar men i det här sammanhanget inte är relevant är ledarmaterialet. Så det är inte så lätt att dimensionera alla gånger som många tror. Det är kanske därför man har gått i från säkerhetsföreskrifterna där det i det närmaste var glasklart vad man fick och inte fick göra.
  20. Jag vet inte vad det är för papper du har grävt fram. Det är definitivt ingen lagtext. 12 V och 100 W ger 8,3 A vilket är OK för 1,5mm2. Följaktligen ger 200 W 16,6 A vilket är på gränsen för 1,5 mm2. Problemet att använda så klen ledning är inte att den brinner upp, det är att det blir dålig spänning till belastningsobjektet.
  21. Inom Oceanseglingsklubben har vi 850 medlemmar och ingen har angivit att de har en B31. Så det är definitivt ingen populär båt för långfärdssegling. Det betyder givetvis inte att den är dålig, bara att den inte är vanlig.
  22. Var skrev du att det gällde 12 Volt? Jag har 24 Volt i min båt, vad gäller då? Var har du 240 Volt, jag känner inte till någon sådan standard. OK 12V 6mm2 10M 100W ger en effektförlust i ledningen på 2W. Dela det med 10 m så får du 0,2W/m ledning. Det verkar inte som om den gränsen är rimlig i något avseende. Kan du berätta vad vi andra kan ta del av dina oländligt stora kunskaper, det är ju alltid bra om man kan bevisa sina påståenden. Sen kan jag berätta för dig att jag jobbat med el i 45 år bl. a i marinen och är behörig elistallatör. Jag säger det en gång till. Lägg ner nu.
  23. Ytterligare ett bevis på att du inte vet vad du pratar om när du säger att lagen föreskriver max 100W på 10 m och 6 kvmm. Det finns ingen lag, idag gäller Svensk standard. Nästa problem är att du blandar ihop storheterna. Om du måste ha 6 kvmm till 100 W hur tror du att din elinstallation hemma skulle se ut? Lägg ned nu och ägna dig åt det du kan. Du har säkert dina kunskaper du med men på ett annat område.
×
×
  • Skapa nytt...