Gantika
Medlemmar-
Innehålls Antal
654 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Gantika
-
Är det en inombordare blir det lite jobbigt.
-
Vasd gjorde du under geografilektionerna i skolan?
-
Tälta får du göra en natt på varje ställe, dock ej på tomtmark. Allemansrätten gäller överallt utom i speciella naturreservat och nationalparker.
-
Ja, ja Orven . Radioamatör är du ialla fall inte.
-
Nu har ni blandat ihop begreppen lite. Spigg har rätt när det gäller jordfelsbrytare. Anders_st pratar om något som kallas personskyddsbrytare. Bägge har dock rätt i vad de påstår.
-
Gesse! Om det är den båten du har sjöboden som du skall ha en kompass i så duger det säkert med en orienteringskompass för en hundring. Du lär väl inte ge dig ut på några 100 mils överseglingar med den. När det gäller sträckor på en eller ett par tiotals sjömil har inte deviationen på en orienteringskompass inte någon betydelse.
-
Gå med i Kryssarklubben/Uppsalakretsen, de ordnar sådana utflykter/Eskadrar.
-
det finns väll en hastighets begränsning som gäller eller? Hur gör man om inte båtägarna håller den då? Har du aldrig kört för fort med bilen? och den måste väll båtägarna få hålla utan att ta hänsyn till badande barn eller? Nej, nej, nej Du skall alltid hålla en hastighet som kan motiveras av omständigheterna. uppfostra dina barn så löser det sej nog för dej med! som för mina barn Grattis dina barn är nog de första jag har hört talas om som alltid gör som man säger till dem. Hur har du burit dig åt med uppfostran? Det blir svall från en båt om du inte vet det!!! Inte om du kör tillräckligt långsamt, visste du inte det. Tillhör du de där båtägarna som har ständig nackspärr och inte kan titta bakåt.
-
Du måste kolla att inte plasten har delaminerat på det intryckta stället. Det gör du genom att knacka löst med en hammare på det intryckta stället och runtomkring. Det skall låta likadant var du än knackar.
-
Är det någon som vet vilken gas den innehåller. Jag blir misstänksam när inte säljaren anger det.
-
Menar du att du sitter och håller i den ena gajen hela tiden? Undrar hur det hade kännts i somras när vi körde spinnacker 17 timmar i sträck.
-
Har en kompis som seglade en L32 från 60 talet i ARC:en (Atlantic Rally for Cruisiers) mellan Kanarieöarna och Västindien för några år sedan. De kom 3:a i sin klass. Det borde väl säga något om seglingsegenskaperna. När folk säger att de seglar dåligt beror det nog på att det är skit bakom spakarna.
-
Jag har hört av andra att björk blir missfärgat efter några år i båtar (svartnar). Jag har själv ingen erfarenhet.
-
När du mätte laddningen, mätte du då på batteriet eller på generatorn? Hur stort är batteriet och hur gammalt? Du skall inte tro att Skyllermarks grejer kan göra underverk. Alla delarna i systemet måste vara på topp.
-
Har du mätt upp att laddningen är OK när motorn är igång?
-
Nu är det ju så att det är en hel del fel i ditt resonemang. Om du har tagit ut 250 Ah ur batterierna måste du återladda minst 250 x 1,3 = 325 Ah. Skall du sedan göra det på 12 timmar så är det ju 27 A i snitt över tiden i teorin. I verkligheten är det ju så att i början kan du ladda mycket mer än på slutet. Batterierna tar inte emot mer laddning än de vill ha. Inre spänningsfallet stiger med ökad laddning. Det enda sättet att öka laddningströmmen är att öka laddningsspänningen (ohms lag) vilket är en mycket dålig ide. Är det sedan så att du är rädd om dina batterier så rekommenderar batteritillverkarna att man skall inte ta ut mer än 10% av kapaciteten för att kunna upprätthålla livslängden med många cykler. Dessutom vill batteritillverkarna att man helst inte laddar med en faktor som är större än 0,1, dvs laddar ett 100 Ah batteri med en ström överstigande 10 A. Så slutsatsen är att du får nog köpa en laddare på minst 50 A och räkna med att byta batterier efter en 3-4 år om det inte är så att du har en batteribank på uppåt 1000 Ah eller mera.
-
Det verkar som om vi är överens om tankmätarnas funktion eller brist på funktion.
-
Inte alls de flesta laddare använder IoUo laddning
-
Jag tycker det är en intressant diskussion om batteritankmätare, som jag tror är mycket överreklamerade. Nu är det ju tyvärr så med batterier att det räcker inte med att återladda vad man har förbrukat utan man måste minst återladda 115%. Hur vet man då det? Talar batterimätaren om de eller skall man gissa? Sedan är det ju också på det viset att om batterierna skall hålla många laddningscykler så får man inte ta ut mer än 10% av kapaciteten innan återladdning sker, men det bör ju batterimätaren kunna hålla ordning på iallafall när batterierna är nya.
-
Alla blir saliga på sin tro. Märkligt att inte batteritillverkarna använder Ctek:s teknik i sina laddare om den nu är så bra.
-
Visst ,tankmätaren visar hur mycket ström du har tagit ur batterierna. Problemet är att du inte vet hur mycket ström batteriena innehåller. Det visste du bara på ett ungefär när batterierna var nya.
