Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

SegelBruce

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    66
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om SegelBruce

  • Placering
    Löjtnant
  1. Exakt! Jag är så otroligt glad för att jag valde Yamaha i dessa modeller som rosats av många. Billig, driftssäker, lättstartad i alla väder. Köptes begagnad till gummibåten för 5000:-
  2. Länge sedan jag var här och har glömt att uppdatera. Jag gjorde som sagts, jag plockade av förgasaren och torkde ur den ordentligt. Satte på den igen och försökte dra igång den. Den tände till men efter 5 sekunder slocknade den igen. Uppmuntrad av resultaten fixade jag en burk startsprej och sprutade in. Då fick jag snurr på den ordentligt i ett par minuter, men sedan slocknade den igen. Efter en fyra fem liknande omgångar gick sedan motorn i 15-20 minuter med växel i vid bryggan. Bara för att bli riktigt genomvarm och allt vattnet skulle komma ut. Idag startar den alltid på 2:a draget när den är kall. 1:a när den är varm. Mest rädd var man att lager skulle ta stryk av saltvattnet. Tackar för tips och hjäp.
  3. Häligt! Ska testa och prova som du skriver. Jag satte stiftet till en skruv för att se om det kom gnista, men det kom ingen. Märker att det är lite vitt i oljan som kommer ferån tändstiftshålen. tyder på vatten. Ska ta av förgasaren också och kolla. Återkommer. Tack!
  4. Lyckades doppa hela motorn under vatten i ca 5 minuter. Gummibåten slog runt men motorn var inte igång. Motorn en 2 takts Yamaha från 87 15 hk. Lät vattnet rinna ur och försökte dra runt men gick stumt. I nästa hamn torkade jag ur motorn och sprutade in olja i tändstiftshålen. Drog runt ett antal gånger och hälde mer olja i. Motorn går lätt runt men startar inte. Hällde väl i ett snapsglas i varje cylinder. Får ingen gnista på stiften. Vad kan ha skett? Mer vatten i elsystemet?
  5. Har en äldre Yamaha utomb. som jag köpt i år. Ser ut som ny och startat som en sådan också fram till nu. Har alltid startat på första draget, och gått mycket bra utan problem. Det sista jag gjorde var att köra ungarna i gummibåten 1/2 timma ungefär, på full gas. Nästa dag startade den inte. Den startar upp ett par sekunder på första draget, sen är den helt död. Provat att choka men inget händer. Efter 6-8 drag luktar den sur Vad kan ha hänt? Har även testat olika lägen på gasen. Inte en tändning hörs. Denna motor som har varit helt problemfri. Bättre än ny. Kan något vibrerat ur sin inställning? Ska sägas att det är en uppgraderad 9,9 till 15 hk. Senast ändrad av SegelBruce | 27 juli 2012 | 11:35 Senast ändrad av SegelBruce | 27 juli 2012 | 11:37 Senast ändrad av SegelBruce | 27 juli 2012 | 11:38
  6. Har problem med att stäven i MaxSea alltid pekar upp. Vet inte vilken inställning som ändrar så att stäven följer kursen. Senast ändrad av SegelBruce | 03 juli 2010 | 14:01
  7. En praktisk funktion i MaxSea är att man kan lägga in grib filer som då kan välja seglingsväg. Man bara talar om vart man vill, lägger in gribfil, och programet visar bästa väg. För att optimera behöver jag båtens polar diagram, då programet även tar hänsyn till detta.
  8. Vad tror ni om denna? Måste vara bättre än den man ser på marknaden, som inte följer solen.
  9. Tyvärr har jag inte den senaste MaxSea. Några andra förslag, eller någon som själv räknat ut? Senast ändrad av SegelBruce | 27 april 2010 | 19:51
  10. Var hittar jag ett sådant? Vill lägga in i min MaxSea program.
  11. Ja tyvärr är där ingen som kan svara på om det är samma. Man hänvisar bara till HENKELs hemsida. Någon annan som säljer? Förslag?
  12. Har provat att maila ett par gånger men inget svar. Tyvärr!
  13. Tackar! Men är detta samma? Heter ju Elch. Senast ändrad av SegelBruce | 07 maj 2009 | 10:43
  14. Hittar ingen där. Finns den med i webshopen?
×
×
  • Skapa nytt...