Gå till innehåll
måndag 22 juni 2026

Skoter

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    411
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av Skoter

  1. Transportstyrelsen är väl på gång att höja gränsen för skepp från 12x4m, är det någon som vet när det kommer att vara klart.
  2. I Stockholms län gäller fartbegränsningarna bara för maskindrivna farkoster så vi som seglar där behöver inte oroa oss för "plötsliga vindbyar". Hur det är i övriga landet vet jag inte.
  3. Kanske bäst att kolla med försäkringsbolagen om det öht går att försäkra en så stor privatägd båt för uthyrning.
  4. Om du inte redan har en pump finns ju alternativet att köpa en vakuumpump som är ett slutet system där oljan hamnar direkt uppsamlingskärlet och innebär mindre risk att man får olja där man inte vill ha den. http://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/olja-smorjmedel/oljebytarpumpar/oljebytarpump-klotbehallare-6-liter
  5. En annan bra sak med tex Tec 7 är att det inte härdar i tuben, hur många härdade Sikatuber har man inte fått slänga.
  6. Det finns en RW 41 till salu på Blocket. Ägaren kansle vet något om ursprunget. https://www.blocket.se/helsingborg/RW41_Valbyggd_saker_semester__langseglare_66725710.htm?ca=13&w=3
  7. Ett annat alternativ är butylyape. http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Farg_Batvard/Tejp/Tejp_Ovrigt/BUTYLBAND_VIT?id=05879 Här kan du se hur den används. http://www.pbase.com/mainecruising/rebedding_hardware&page=1
  8. Skoter

    MD22

    Jag funderar på att köpa en båt som har en MD22 motor, i owners manual står det att man man ska starta motorn och köra den i fem minuter var tionde timma. Är det någon som vet varför. "When under sail, the control lever should be in the neutral position if the propeller is a fixed propeller. If the propeller is a folding propeller, the control lever should be in the reverse position. Start the engine and run for five minutes every ten hours when on long- distance cruises."
  9. Intressant, var köpte du ankaret?
  10. Plast & Montage Svinninge Gåshaga Marina Arne Olsèn AB
  11. Vad händer om du vrider upp termostaten när den stannat helt.
  12. Varför inte tillverka nytt i något material som inte rostar.
  13. "Denna finns med AIS och utan med en prisskillnad på 1700kr En "egen" AIS ligger väl i samma prisklas, om inte mer, men det kan ju vara en fördel att ha separata enheter vid eventuellt haveri" Du får betala betydligt mer för en som sänder.
  14. Man kan ju såga med en pianotråd eller så finns det ju speciella sågtrådar.
  15. ​http://www.ctvservice.se/kompasser/1923-rc42n-fluxgatekompass-med-rategyro.html
  16. Vad är det för plast i genomföringarna för logg och ekolod?
  17. Kolla först med Yanmar om du kan använda samma bultar. Vissa bultar kan man bara dra en gång och man måste därför sätta i nya när man lossat dom.
  18. Det kan nog skilja på olika bogpropellrar så det bästa är nog att du bestämmer dig för vilken du vill ha och sedan frågar leverantören om vilken typ av manöverpanel som går att använda.
  19. Läs och lär nu av farbror Seawolf det han säger är viktigt. En annan sak är att man blandar tillräckligt länge minst två minuter och använder en rejäl bred rörpinne.
  20. Jag köper din båt direkt till det priset - fast du missade väl en nolla i båtpriset. 400 000 kronor borde det väl va. Det beror väl på hur stor andel det är.
  21. Det finns både för drev och axel.
×
×
  • Skapa nytt...