Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

sm6wet

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om sm6wet

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, Är i kontakt med en tillverkare som i en av sina video beskriver sin båts mått med hänsyn till att hamna i båtklassen och inte i fartygsklassen igenom att vara strax under 24 meter. Men på deras hemsida hänvisar de till mått som är nästan 26 meter. Vid kontakt hävdar de att det är längd vid vattenytan som räknas i hela EU medans jag alltid fått för mig att det är LOA/LÖA förutom det som är påbultat som gäller. Försökt hitta några lämpliga sidor som beskriver vad som gäller men kan ingenting hitta. Nån som har nån bra förklaring eller länk? Och om det nu är vattenytemått som gäller....... Är det också de måtten som gäller för 12-4m regel för kustskepparintyg? Det är heller inte så bra beskrivet. mvh Magnus
  2. Hej Tack för alla svar. Jag har förstått att jag nog måste läsa på och ta de där kurserna med tillhörande prov. Var mest nyfiken på om jag kan köpa båt innan jag är klar och hur det skulle uppfattas när jag kommer till andra länder om jag inte har något formellt intyg (vilket inte ska behövas om båten är under 12m lång eller 4m bred). Detta förutsätter ju att jag kör svenskflaggat. Sen kanske det ändå kan ifrågasättas om jag inte har det. Har förstått att det tydligen inte bara är ”bara” att ta kustskeppare idag. Först måste jag tydligen ta förarbevis, sen måste jag få något intyg om att jag faktiskt kört båt i minst X timmar innan jag ens är godkänd för att skriva kustskepparprovet. Lite som med körkort, först ska man ha lämplighetsintyg, sen klara teorin och sen köra upp. Förmodligen gäller väl samma för utsjöskeppare? Nån som vet? Ska man ha klarar kustskeppare först? Nej, jag tänkte inte hållla mig i Norden, vill nog så långt som möjligt. Samtliga 7 kontinenter är målet i alla fall. Mvh Magnus
  3. Det är just det här som får mig att inte förstå. Olika personer säger olika saker. Funderade på en trimaran från Dragonfly ett tag men den är ju mer än 4m bred..... Jo VHF är bra att, även kortvågs/SSB på långsegling. Då jag är radioamatör tror jag inte att jag har speciellt svårt att fixa provet. Vad gäller SSB så är det ingen provtagning utan en ansökan till nämnden för båtlivsutbildning för LRC. Det står ingenstans att man måste ha VHF-cert innan. Hade gärna gått kustskepparexamen men är lite struligt för mig. Dels bor jag på "Bôgda" ganska långt ifrån havet och heller inte i direkt anslutning till någon av våra stora sjöar. Detta gör att det sällan finns kurs här och gör det det så är de på en himla massa veckor som sträcker sig över hela vintern. Det är också så att jag har ett jobb där jag reser mycket och kan på kort varsel befinna mig i Kina på ena hållet eller Mexico på andra. Då är det svårt att passa de där onsdagskvällarna man ska gå på kurs. Funderar på att kanske ta en sånn där intensivkurs, är de något bra?
  4. Vet du vad det handlar om för nya mått Skoter?
  5. sm6wet

    Examen eller inte?

    Hej Har haft båt i egen ägo eller i familjsens som ung under många år. Seglat optimistjolle, haft liten båt med mycket motor och även en större snipa med lite motor men alla under 12m. Jag och mina föräldrar började läsa till skepparexamen när jag var ca 13 år men vi hoppade alla av för läraren var så anskrämligt dålig (kunde inte ens hålla reda på longitud och latitud). Vad för regler gäller idag för krav på kustskeppare/skepparexamen? Har jag förstått rätt i att om min båt är under 12 meter så behöver jag inte ha någon kustskeppar/skepparexamen? Finns det då något breddkrav? Kan jag ha en båt under 12m som är tex 6 meter bred? Finns det undantag där en båt kan vara längre än 12m om den är mindre än X bred? Vidare, vad gäller utomlands? Kan jag segla jorden runt (under Svensk flagg) med en båt på 11,99m utan skepparexamen/kustskepparexamen? Förstår att det kan vara kloks att ta provet för VHF. Mvh Magnus
  6. Hej, Tack alla för svar. Vet inte om jag blir klokare för det verkar som svaren förutsätter att jag köper begagnat. Jag har tittat på nytt både inom EU och utanför men det lutar åt utanför EU. Båtarna som det lutar mest åt är 50-60 fot så de överstiger 12m och är definitivt bredare än 3,99. Har jag fattat det rätt att jag måste segla hem båten för att få den under svensk flagg? Eller behöver jag inte regga den i Sverige alls men köra med svensk flagg ändå? Båten blir förmodligen ifrån Sydafrika eller Vietnam. Blir lite jobbigt om man ska behöva åka hem och mäta den innan man kan cruisa som man önskat. Kanske bättre att flagga den Cooköarna eller liknande........ Men hur blir det då den dagen man kommer hem till Sverige?
  7. Hej Funderar å att köpa båt utomlands. Hur går man tillväga för att momsa den för att regga den i Sverige? Vilket pris betalar man moms på? Bara båten eller också eventuell eftermontering som redaren kan tänkas att göra åt mig? mvh Magnus
  8. Om det är så att den behöver fullgas för att plana mest........ Ju mer båt du har i vattnet ju mer motstånd har du ju.
×
×
  • Skapa nytt...