Gå till innehåll
fredag 26 juni 2026

Peter_K

Guldmedlem
  • Innehålls Antal

    19 044
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    291

Allt postat av Peter_K

  1. Din diagnos..? Mackey var väl rätt träffsäker: ”En envis pedantisk regelfetischist med verbalt förmåga, men med bristande sunt förnuft.” Vad gäller artikeln är den åtta år gammal, och i den framgår inget som inte ältats här tidigare.
  2. Förutsätter att du inte fyllt hela motorn med olja, för då har du ett helt annat problem. Men ja, du kan plocka bort vattenpumpen utan att tömma motorn på olja.
  3. Det strider dock mot de regler klubben fattat i demokratisk anda. Sannolikt är det lika i Västerås, dvs hamnen har regler som man måste följa om man vill få sin båt sjösatt.
  4. Som jag skrev tidigare - måste vara jobbigt för dig att vara så himla smart i en värld där alla andra är så himla dumma 🤣 Ha det kul med de nya klätterskorna. Vi andra som planerar att sjösätta har inte riktigt tid med sådant, det är vårrustning som gäller då.
  5. Det gör jag inte. Men det ligger vetenskap bakom beslutet att fatta den, inte hittepå av en självisk gubbe.
  6. Nej, jag är anhängare av att inte svina ner i naturen med hormonstörande ämnen 😊
  7. Den lär väl vara aktiv så länge den finns på båtskrovet, utan en skyddande spärr av godkänd typ. Om inte annat är det så AFS-förordningen beskriver det.
  8. För att det är ett långsamt läckage i kombination med att det var en stor mängd från början. Din båt har sannolikt målats med TBT-haltig färg i c:a femton år innan färgen förbjöds 1989, två lager per år. Mycket TBT blir det…
  9. Om jag talar för egen del, så handlar det om att jag älskar skärgården runt Stockholm och Östersjön, men havet är känsligt och kräver att vi är försiktiga med det, speciellt i skyddade vikar. TBT är ett kraftigt hormonstörande ämne som påverkar vattenlevande organismer, och jag gillar inte att personer svinar ner havet för att de är lata och/eller snåla. För att förtydliga - jag tycker det är jävligt magstarkt av en gubbe som har ett fåtal år kvar av sitt jordeliv att ta upp tid och penar samhällets gemensamma resurser för att slåss för att han hoppas att han får fortsätta förstöra havet, bara för att han fått sitt ego sårat och kränkt. Och det provocerar mig något fruktansvärt, för jag vet att jag och mina barn är de som får ta konsekvenserna av agerandet.
  10. Om man gör något för sig själv, är det inte ideellt. Apropå falskhet. Om man blandar in myndigheter i ärenden utan att de inblandade i ärenden bett om det, är det inte heller ideellt. Det är klåfingrigt.
  11. När personerna från Västerås hör av sig till dig och ber om din hjälp, är det såklart att du skall hjälpa till. Har ingen hört av sig, är det inte din sak att lägga dig i. Vad gäller din kompetens talar resultaten av ditt agerande sitt tydliga språk. Du har båten på land sedan flera år, du har inte vunnit i någon instans med ditt vevande till höger och vänster. Vad gäller min kompetens så är jag jätteduktig på att ta bort olaglig färg från båtens botten, och skall sjösätta om mindre än två veckor. Om man gillar att segla - vem av oss två skulle du säga är mest framgångsrik i sitt agerande och sin kompetens..? Låter som en god idé. Hoppas de begär intyg på skrotningen 🙂
  12. Så du har inget emot om jag anmäler till en myndighet att du planerar en fejk-försäljning av din båt för att undvika ett föreläggande du själv begärt ut?
  13. Är båtägare ”makthavare”..? Har du en för tight foliehatt..?
  14. Fast… DET är inte ditt ansvar. Det är inte din båt. Det är inte din sak. Fy fan vad förbannad jag hade varit om du lagt dig i hur jag sköter min båt genom att göra myndighetsärende av det. Jag hade polisanmält dig. Åter igen - noll självinsikt, noll egenansvar.
  15. Att se och ta eget ansvar verkar inte vara din starkaste gren i livet 🤣
  16. Vill minnas att det där är en Storfidra..?
  17. Uppskattade priser får avvika med 15%, och skall alltid vara inkl MOMS till privatpersoner. Det får inte ens anges ”plus MOMS”. Men - jag förstår om man inte riktigt orkar bråka.
  18. Du inbillar dig att du är så himla bra på den juridiska biten - ändå har du fortfarande inta fattat att detta helt saknar betydelse. För hur mycket du än vill att det skall handla om just detta, så kokar allt ner till att din båt både bryter mot AFS-förordningen och din klubbs regler som fattats i demokratisk anda, och det är vad som domstolar dömer efter. Inte vad du tycker om lagar och regler, eller hur relevanta du anser de är.
  19. Åh, javisst - JAG kan skilja på det. Och snart kommer högsta förvaltningsdomstolen förklara för dig att DU inte kan skilja på det 😊 Idag blir det påskmiddag med familjen, men igår bottenmålade jag båten. Sjösättning om två veckor, trots kylan som varit.
  20. Att en handläggare påstår något är inte samma sak som att du är undanhållen något, men det kan Högsta Förvaltningsdomstolen berätta för dig också. Kanske lyssnar du på dem? 😊
  21. Nu finns det ju andra sätt att kolla ägande av lösöre. Vem som står på försäkringen, vem som står som ägaren hos en båtklubb t ex. Men det är oviktigt.
  22. Väldigt klokt, precis så man skall tänka. Mellgards agenda går dock ut på att försöka flytta över ansvaret för problemet på alla andra utom han själv, i stället för att faktiskt lösa problemet. Brukar funka rätt dåligt är min erfarenhet.
  23. Är det inte så att föreläggandet är personligt och att du ansvarar för att skrapa botten på båten Marlina..? Dvs, det står väl inte att du måste äga båten Marlina? I så fall lär du ju få betala oavsett om du säljer eller ”säljer” båten. 😊
  24. Över vattenlinjen, nja. Under vattenlinjen, ja. Fast du ersätter inte gelcoaten, utan använder en epoxyprimer innan målning.
×
×
  • Skapa nytt...