Gå till innehåll
fredag 26 juni 2026

Bosse

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2 084
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    3

Allt postat av Bosse

  1. Om det är helgult kan det väl bara vara ett specialmärke och då kan det vara riktigt svårt att lista ut var det suttit då dom ofta används för att märka ut nya hinder. /B
  2. Lite synd att missa ett sådant spektakel, hoppas bara nu valen orkar/hittar ut, magnifika varelser det där. God Jul på dig toaen /B
  3. Nå, är det dig dom är och petar på med plankorna?? /B
  4. Sen kommer ju nästa bekymmer. Din Svenska licens gäller inte automatiskt i andra länder. Du kommer att behöva vapenpass och in- och utförseltillstånd. Och det får du bara om du kan visa att du skall jaga i utlandet. Och eftersom ditt primära syfte med att ha vapen med dig är personskydd så är min kvalificerade gissning att du inte kommer at få nödvändiga tillstånd. Du skriver att du är vänsterskytt, ok inget stort bekymmer, det är jag med. Dom första 10 åren hade jag en högerstudsare, något längre tid för omrepetera, men inte längre än att jag kunde skjuta upp för björnpasset med den. Det är bara att träna och träna. Fast jag börjar fundera i banorna att om en framtida långsegling hänger på huruvida man får/kan ha vapen med sig ombord så kanske man skall fundera på en annan typ resa. /B
  5. Jag lurar lite på hur du skall få tag i en bössa att ta med dig. Det är ju inte precis så att du kan gå i en affär och köpa en hur som helst. Vad jag vet så finns det bara 3 sätt. 1. Gå med i en målskytteföreningen, då kan du få köpa en bössa, men du får inte ta den den med dig därifrån. 2. ta jägarexamen och skjuta godkända skjutprov, då får du ansöka om vapenlicens på specefika jaktvapen och själv ta ansvar för för förvaringen. 3. köpa en bössa bakom garaget i Nordstan, inte lika kul som det låter särskilt som du inte vet vad det vapnet var med om. Hur har du tänkt dig? /B
  6. Uppenbart behöver jag hyfsa till mina geografikunskaper, jag ahde inte koll på detta med att Spetsbergen var en del av ögruppen Svalbard.
  7. Dom enda gånger jag har med mig vapen i båten är när jag skall använda dom för jakt. Jag skulle inte under några omständigheter ta med dom i annat syfte. Den amerikanska filosofin om att beväpna sig tyngre än vad busarna är fungerar tyvärr mycket dåligt i verkligheten. Hur det är på spetsbergen vet inte, men på Svalbard vet jag att det går att hyra lämpligt vapen som skydd mot isbjörn. Men det skall mycket till att använda det, det är inte så enkelt som det kan verka. Björnar är ganska tuffa. /B Ps. Isbjörnar är inte särskilt ilskna, bara väldigt hungriga..
  8. Jag hade gjort som Peter_K förutom den delen med diskmedlet. Diskmedel lämnar efter sig en fet yta som är svår att mål på. Efter stortvätten med avfettning hade jag tagit målartvätt för att få en bra yta att måla på. /B
  9. Daggkåpa behöver nog ingen rengöring alls vad jag vet. /B
  10. Om man googlar lite så hittar man 2 svenska importörer på owatrolprudukten Polytrol. En firma i Örebro som heter Nordland samt Watski. /B
  11. Jag lämnade faktiskt in min utombordare tidigare i år för bla. vinterkonservering på en firma. Jag brukar göra detta själv men nu skulle dom titta på en annan grej och jag hade mycket om mig så jag lät dom ta hela paketet. Då frågade dom mig faktiskt om jag skulle förvara den i + eller - grader. Något förvånad över frågan, eftersom jag trodde mig veta att man inte behöver köra glykol i den. Då berätta dom att dom alltid gör detta numer på motorer som förvaras i - grader då dom haft en maskin som frusit sönder för dem trots att den förvarats nerfälld och numer inte chansar. Kanske något man bör ta till sig? /B
  12. http://www.craftsman.com/
  13. I stället för att uppfinna hjulet varje det det skall användas försök ta reda på om något gjort något liknande nyss som du kan dra lärdom av. Senast jag såg en renoveringstråd här på MG så var det en kvinna som gjorde ett fantastiskt jobb med ett vrak till roddbåt hon bärgat i någon vik. Dessutom med vad jag kunde förstå helt utan förkunskaper. Så använd sökfunktionen och sätt igång. Lycka till /B
  14. Vore naturligtvis smidigast, vet bara inte vart man får tag på en 12V startmotor till en MD96B. OK, då gick du den möjligheten i stöpet. Mitt nästa förslag är då dubbla generatorer. En 12V för förbrukningssidan och en 24V till starten. En såpass stor spis drar ju runt båda utan större bekymmer. Enkelt, riskfritt, vanligt och och ändå relativt billigt. /B
  15. Det här inte inte svaret på det du fråfade på en kan ändå inte låta bli att väcka tanken. Har du inte funderat på att byta startmotorn till en 12 Voltare? /B
  16. Sälj motorn och låt båten följa med. Till rätt pris går allt att sälja. Det finns båtskrotar men där lär du få betala för att bli av med båten. /B
  17. Jag håller med dig, om du vill komma åt anropskanal 16 så sätter du siffrorna i tumhjulet på 680. Kanal 16s frekvens är ju 156 800Mhz, men de två första och den sista går bort. /B
  18. Bosse

    Så, mina vänner...

    Det lär vi snart avslöja toaen, nicket må vara föränderligt men stilen lär bestå. /B
  19. Det blir nog till att stansa själv det http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motordelar/Packningar/Asbestfritt-packningsmaterial-602000/ /B
  20. Offeranoders vara eller icke vara låter jag andra, mer kunniga, svara på. Men ang. att konvertera en MD11c från -77 avråder jag bestämt från. Det kommer att släppa såpass mycket rost- och avlagringsflagor från kylkanalerna att värmeväxlaren sätter igen sig mycket snabbt, och dom är svårrensade. Ett filter kan i viss mån avhjälpa det men det kommer att behöva rensas så ofta att motorn kommer att kännas otillförlitlig. Håller med toaen, spara dom pengarna och ha till en grundplåt i en ny maskin istället. /B
  21. Jag tror. Att du är orolig lite i överkant. Om det stått båtar planen förut så har marken förmodligen satt sig såpass att du lugnt kan ställa kölen på ett par rejäla skrabb. Det tillsammans med 4 stöttor bör räcka fullgott. OM båten är extra fram- eller baktung så kan du komplettera med en bock akter eller för. Om du sen säkrar stöttorna med något som inte sviktar tex. kättning så står du säkert under vintern. Hur du skall lägga och säkra en pressening för väder skydd kan vi ta i en annan tråd sen om du vill. Lev gott och länge /B
×
×
  • Skapa nytt...