Gå till innehåll
torsdag 21 augusti 2025

Aders

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    58
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

8 Neutral

Om Aders

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

1 283 profilvisningar
  1. jag spolade igenom motorn med trädgårdslangen genom anslutningen på sidan. Nu funkar motorn perfekt igen.
  2. Hej idag när vi skulle åka ut med båten så starta motorn som vanligt, men det kom inget kylvatten. Jag lät motorn gå ca 30 s stängde av hissade upp den och lät hänga några sekunder för att göra om proceduren och även ge lite varv och då kom det någon skvätt. Det märkliga är att vi åkte igår och den kylde med stark stråle som den har gjort alla( ca 10) turer i sommar. Båten är ny för mig i år och impellern ska vara bytt 21 alternativt 22 på erfaren marina och servad där efter det och de har bockat av att det har kontrollerat impellern i efterhand. motorn är en Yamaha f50HET från 2015 som har gått totalt ca 80 timmar varav 4 denna sommaren. Jag tänkte at jag skulle byta impellern nu till hösten ändå men tycker det är märkligt att den går från ca 95% stråle till noll över en natt. Så misstänker snarare att det kan vara stopp i kylsystemet någon stans alternativt termostaten som måste bytas. Ska testa med spollmuff och de om det är någon skillnad samt peta lite med en ståltråd och se om det är någon skillnad. Någon annan som har några tips på vad som kan vara galet?
  3. Låter sannerligen som bränslepumpen. Tryckte du på blåsan när motorn var igång? Blev det någon skillnad?
  4. Hej för min nya båt (med 50 hk Yamaha från 2015) så fanns ett dräneringshål under gas och växelvajern. Det resulterade i att en del var rostig som gjorde att det var trögt att växla. Sprutade lite 556 där så tänker jag åtgärda det till hösten.
  5. Hej Testa först att koppla loss stoppknappen och se om det blir gnista då.
  6. hej har inget svar på varför det är problem med din motor men kan tipsa om en grupp få facebook där det finns många kunniga personer och det finns även många som säljer olika delar till dessa motorer. Gruppen heter Penta MCB club Sweden
  7. Testa att köra utan kåpa en gång
  8. Jag skulle kollat på yamarin, ryds, uttern eller finnmaster i den storleksklassen. Desto nyare motor är att föredra. Går att hitta många fina båtar nu för en billig slant pga börsen skulle jag gissa.
  9. Måste lossa växelstången som man lossar genom att ta bort gummipackningen på sidan av mitrorna och sedan lossa lite på skruven
  10. Hej! Skulle rekommendera dig att hitta en med någon 4 takt istället. Blir framförallt bättre komfort i båten samt lättare att sälja den en dag.
  11. Ingen som har något förslag?
  12. Aders

    Kyller inte!

    Hejsan Jag har en Honda 7,5 hk 4 takt från(antagligen) 1980. Köpte motorn i höstas och när han startade den i balja så kom det en stråle efter ca 30 sekunder. Han sa att det hade varit så så länge han hade haft den och att det inte varit något problem. Byte efter köpet till en ny impeller och efter det har den står under vintern. Sedan när jag startade den i våras kom det inget vatten alls. Körde först i tunna och sedan med spolmuff för att se om det blev bättre med tryck. Kopplade då vatten slangen direkt på kylröret och då kom det ut vatten uppe i motorn. Har gjort rent kanalerna både innan och efter impellern. Tog bort för att kolla termostaten, men det satt ingen där. Kan det verkligen vara det am är felet? Den ska väll bara stänga för vattnet?
  13. Jag hade valt Yamaha eller suzuki. Mest pågrund av kvalitén men också med tanke på garantin. Även andrahandsvärdet är bättre på dessa motorer än tex selvan. Jag hade nog rekommenderat en 50 hk då det är en tyngre motor som har mindre vrid.
  14. 1500 kanske det gäller nog mest att hitta någon med entusiasm för den
×
×
  • Skapa nytt...