Gå till innehåll
lördag 13 september 2025

Martin76

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    179
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

37 Expert

Om Martin76

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack, det var Lintott som tappade sin latta på en tidigare båt. Jag har mina kvar, de sitter ganska hyfsat på bara kardborre, men jag funderade på hur det var tänkt att man skulle knyta snörena i bakkant. Jag har aldrig riktigt lyckats få till det så jag tycker de gör nytta. Men jag knyter dem ändå alltid varje vår.
  2. Förre ägaren lät sy upp seglen hos en mindre segelmakare på västkusten omkring 2012. De var knappt inseglade när jag köpte båten och har väl ärligt inte seglats jättemycket under de år jag haft båten. Så småningom ska de bytas, men de är i alla fall inte modifierade. Kardborren håller fortfarande rätt bra faktiskt, men det där snöret har jag funderat en del på under åren. Den lösningen du beskriver där man får ett slätt akterlik låter toppen, det vill jag ha när jag byter 😁
  3. Det låter som en bättre lösning som du hade. Jag kollade med den lokale segelmakaren för några år sedan men han hade inte heller något tips och var lite frågande till lösningen. Tack ändå för svar 👍🙂
  4. ...och för en gångs skull är jag på båten och kan fota direkt 😀
  5. Så fäster jag in mina lattor också, men jag fattar inte hur jag ska knyta tampen för att låsa. Tampen glider bara av i bakkant och blir då funktionslös.
  6. Jag vill minnas att jag körde säsongen med missljudet. Om det går i ditt fall kan jag inte svara på men skulle inte tro att det är något problem. Propellern skickades sedan via garantin tillbaka till leverantören som slipade till den. Det blev bättre men försvann inte helt.
  7. Ställa bilen för att drivmedelspriserna ökar 50 eller 100 % kan man ju inte göra med mindre än att det finns ett vettigt alternativ. De årliga turerna för vårrustning och höstfix behöver ju utföras oavsett, och jag kan inte bära exempelvis dynorna 11 mil enkel väg. Cykel, buss, tåg någon? Det är ju bara att bita ihop och inse att en ökad bränslekostnad får kompenseras av annat utifrån en prioritetsordning var person själv får ta ställning till. För den som lever mer på marginalerna kanske seglen får gå några år längre som kompensation 🙂
  8. Ordningen beror ju på förutsättningarna tänker jag, men det är väl alltid skönt att få rullen på plats först, den brukar kunna vara lite kinkig och då är det skönt att inte ha vant och stag som håller emot. Jag tar därför rullen först. Sedan motstående toppvant från mastkranen sett, sedan akterstag och sen det sista toppvantet. Anledningen till ordningen är att masten är precis så hög i förhållande till mastkranen att masttoppen riskerar skador (lanterna bl a) om man är oförsiktig. Därför tycker jag det är skönt att tidigt få på vantet som håller ut masttoppen.
  9. Excenterslipen har ett oscillerande rörelsemönster. Axeln rör sig i en liten cirkulärformad rörelse, samtidigt som slipskivan roterar lätt. Det ger en kombinerad slipeffekt av "gnuggade" och roterande rörelse. Om slipskivan gleggat igen av slipmedel, eller man trycker för hårt eller snett, får slipskivan för hög friktion. Då kommer inte skivan rotera så snabbt, eller inte alls. Värt att notera är att en excenterslip man normalt använder för att just slipa exempelvis trä med normalt har en relativt liten axelrörelse (gnuggeffekten) jämfört med en dedikerad polermaskin av samma oscillerande typ.
  10. Jag brukar polera med min excenterslip och det fungerar toppen. Har även en Rupes 75mm för att komma åt detaljer. Den är underbar. Men jag är ännu tillräckligt nöjd med excenterslipens jobb för att inte lägga tusenlappar på en större renodlad polermaskin. Testa du med excenterslipen är mitt tips! 🙂
  11. Ursäkta sent svar. Leverantören i detta fall var Teknikhamstern, av både solpanel och regulator.
  12. Vill minnas (från när jag köpte min Suzuki för ett antal år sedan) att det var Yamaha som var "tåligare" än de flesta andra märken avseende detta, den skulle kunna transporteras på mer än en sida på grund av någon speciell konstruktion. Bäst är att googla efter en instruktionsbok eller fråga en återförsäljare.
  13. Jag ställde denna fråga till en leverantör av panel och regulator... Jag har en 100W panel från Sunbeam inkopplad i en Epever Tracer MPPT som laddar 3x80Ah förbrukningsbatterier. Om jag vill kunna slå på och av laddningen för dessa, kan jag sätta en vanlig vippströmbrytare i kretsen, och kan jag då sätta den mellan regulator och batteri? Eller måste jag täcka panelen (skugga den helt) och manuellt koppla ur den för att den inte ska skadas? ...och fick följande svar... Du kan sätta en strömbrytare mellan regulator och batteri utan problem! Så som jag förstår det så behöver man inte bryta kretsen mellan panel och regulator innan man bryter mellan regulator och batteri.
  14. Jag tycker också det ser ut som någon form av åverkan kring hållet vilket nog gör det svårt att få det ersatt genom den treåriga reklamationsrätten. Lite märkligt kan jag dock tycka att du fått rektangulära hål, det skulle väl möjligen kunna tala för eventuellt fel på presenningen. Men jag ser bara ett hål, är det många av samma utseende? Sätt en liten bit tejp, Gorillatejp eller liknande kraftig variant, från in- och utsida så får du tätt. Åtgärda eventuell nötpunkt på båten med exempelvis en bit liggunderlag emellan som skavskydd. Jag använder liknande presenning sedan 2014 och är faktiskt rätt nöjd. Man behöver fixa skavskydd på utsatta punkter (det behöver man mer eller mindre även med en tung press) och binda ner den så den inte kan fladdra. Det senare är enklare om man inte tagit till storleken så man får massa överskottspress som hänger ner som vindskydd/segel. Fördelen är lätt vikt och bra ljus under. Nu går väl min sönder i vinter bara för att jag talar mig varm för den... 🙄
×
×
  • Skapa nytt...