Gå till innehåll
onsdag 24 juni 2026

Kane

Silvermedlem
  • Innehålls Antal

    3 838
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    12

Allt postat av Kane

  1. 10 sjömil med 1-1,5 liter/sjömil blir inte de pengarna.
  2. Sätt dit skiljerelä, behåll nuvarande brytare men använd bara ingång 1 för start (går ju att koppla förbrukn.batteriet till ingång 2 för back-up om så önskas men känns lite onödigt) och en ny brytare på förbrukningssidan.
  3. Fundera på hur långa sträckor ni kommer åka med de scenariona. Förbrukningskostnaden borde inte bli avskräckande.
  4. Mitt business case håller för sådan övning för att nå 1900 kWh i februari där varje 100 kWh/månad är värd 200 kr. Från 1900 till 2000 kWh är det bara värt 100 kr/månad och då går jag back. Mycket att fundera på....😀
  5. Majoriteten av spårsändarna är ju tysta för sin omgivning. Ägarna informeras via SMS.
  6. Nu är det så varmt i februari så man inte ens kanske når upp till max elbidrag (dvs elförbrukningn på minst 1900 kWh i februari) från Magdalena......😃
  7. Här är en beskrivning av Northtracker Scout som har 24h-intervall. Jag har en sådan och den skickar status kl 04:30 typ och eftersom jag oftast bara är ute med båten på dagsturer behöver jag aldrig larma av den.
  8. Problemet för dem blir ju dock x antal timmar senare när sändaren skickar aktuell position enligt inställt intervall. Om den positionen inte är inom geofencet då så skickas därefter position med tätare intervall. Det går att gömma spårsändare på utombordare (i alla fall lite större motorer) som inte är så lätta att hitta.
  9. Men de sänder inte kontinuerligt.
  10. Jo, efter att den vet om att den är flyttad. Så om en spårsändare är inställd på uppdatering t.ex. var 24e timme så kan det gå ett antal timmar innan den börjar med tätare uppdateringar.
  11. Nej, det var jag. Om en spårsändare är inställd på uppdatering 1 gång/vecka så kan det gå ganska lång tid från brott till ny statussändning. Så hur vet ni att de störde ut spårsändarna?
  12. Då är det väl inget konstigt att den visar samma position. Varför tror du att de störde ut den då?
  13. Det är för djävligt! Märkligt om positionslarmet sänder sin position om det är utslaget. Stämmer tidsstämpeln? Var i geografin hände detta?
  14. Så sannolikheterna för morgondagen bygger inte på sanningarna till idag eller? Sannolikheten att det stjäls fler utombordare i framtiden än båtar med inombordare är nog 100%. Sannolikheten att det stjäls båtar med inombordare är inte 0%.
  15. Intressant tanke. Tittade i två av mina maskiners (motorsåg, röjsåg) manualer och där står inget om annan olja för vinterbruk. Däremot står följande; Motorsågen: under +10 ställ om spjället för värmning av förgasaren till vinterläge, under -10 justera upp tomgången. Röjsågen: under +10, ställ om spjället för förvärmning av förgasaren, under -10 sätt på täckplatta för starthuset plus en filterinsats av plastväv för luftfiltret.
  16. Klassad TC-W3. TC = Two Cycles, W = Water cooled Att det är en speciell klassning för båtmotorer är att de går kallare än luftkylda.
  17. Jag kör bara mina maskiner med alkylat. Men med rätt olja i......
  18. För att det är TC-W3 olja i den. Luftkylda går ju lite varmare.
  19. Ja, den där tänker i alla fall inte jag hälla i mina Stihl trädgårdsmaskiner.
×
×
  • Skapa nytt...