Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

jonaswiman

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    26
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om jonaswiman

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

758 profilvisningar
  1. Jag har haft Länsförsäkringar men ska byta nu. Nya villkor från 2024 innebär att motor äldre än 15 år inte ersätts alls, oavsett vad som händer. Jag har inombordare från 2006 och är mest rädd för att köra sönder drevet på ett grund, och skulle då inte få en spänn. Får se vad det blir men Pantaenius ligger nog bra till för min del.
  2. Gammal fråga, är problemet löst? Jag har en identisk båt, samma årsmodell, den tar normalt inte in en droppe vatten. Bottenventilen och kulventilen du nämner är för motorns kylvatten, den ska vara öppen. Sen har du en likadan kulventil för avstängning på självlänsen också, inte heller bra att stänga utan god anledning. Länspumpen suger i samma utrymme som kulventilerna sitter, men den tar inte de "sista hundra literna" under motorn. Det är en "tröskel" emellan. Sittbrunnen är självlänsande så länge slangen inte är igentäppt. Är den det så kan det rinna över och ner i utrymmet vid tanken, och blir det mycket kan det rinna över in under motorn. Två gånger har jag haft skapliga läckage och båda gångerna var det bälgen för växelvajern. Det kommer under motorn först, och när det når "tröskeln" så rinner det över till utrymmet där kulventilerna sitter. Det blir regelbundna bälgbyten framöver för min del, vart 5 år tror jag. Ibland lär man sig den hårda vägen.
  3. Nu har även jag köpt hydraulstyrning. Jag blundade och bad verkstaden göra det ihop med motorservice och bälgbyte. En fyrbladig propeller slank med också. Kostar blod, men nu ser man verkligen fram mot sjösättning nästa år.
  4. Jag hittade en sida från Mercury... Alla deras motorer klarar E10 eftersom E10 varit standard i USA sedan länge. Men man får inte ha mer än 10%. Sen varnar de för att E10 är mer känsligt för vatten i soppan. Etanol löser vatten på ett annat sätt, t.ex kondens från luften när man har låg nivå i tanken. Över tid samlar tanken på sig vatten tills blandningen skiktar sig så att bensin ligger överst och alkohol/vatten koncentreras i botten. Om motorn börjar suga i sig från botten av tanken så händer det tydligen grejer. (http://www.mercurymarine.staging.yartdigital.com/home/service-warranty/service-maintenance/ethanol-fuel.aspx)
  5. TACK Frankdaycruiser. Fantastiskt att du kom ihåg vår fråga efter så lång tid. Nu fick jag verkligen svart på vitt. Jag hoppas vi ses någon gång på haven, då vill jag bjuda dig på något gott. // Jonas Wiman
  6. Coolt! Vad använde du för att stödja skivorna på? På andra båtar har jag sett försänkningar i plasten på båda sidor för att lägga "reglar" i. Men jag har inget sånt. Det är ju bara stuvfacksluckorna på bägge sidor.
  7. Spännande, jag tror det är samma som jag tittat på. Du måste berätta sen om det gjorde skillnad. Håller tummen !
  8. Det låter ju väldigt hoppfullt. Kanske skulle ta och skriva upp en hydraulstyrning på önskelistan i alla fall då. 😁
  9. Finns det inget som tillför energi (som ett servo) så är det ju samma kraft som ska förmedlas via vajer eller hydraul. Det jag kan tänka mig är att hydraul-styrningar har mer utväxling mellan pumpen vid ratten och kolven där bak. Båda systemen borde i och för sig kunna konstrueras med valfri utväxling. Hydraulstyrning kan också ha backventiler som gör att man slipper "mottryck" i ratten när drevet står i vinkel och vattnet vill trycka det rakt. Jag har mitt styrglapp i alla lägen, även om jag redan ligger i gir och behöver stötta. Som sagt har det blivit en vana som man knappt tänker på längre. Men jag är förvånad att ingen annan med samma grejer vill bekräfta om de har samma eller inte. Mercruiser 4.3 är knappast en ovanlig motor.
  10. Vet faktiskt inte om det blir bättre när man redan vridit ratten åt något håll. Har inte tänkt på det, men det var ju en intressant fråga. Ska kolla vid tillfälle. Detta är ett par år sedan jag höll på med och jag har nog helt enkelt vant mig. Jag tänker sällan på glappet längre. Det som jag störde mig mest på var glapp i kombo med att båten slingrar i låg fart. Den håller inte rak kurs av sig själv och man får sitta och parera hela tiden. Det drabbar alla planande skrov med en propeller, även duoprop. Det finns en svensk lösning som marknadsförs på www.rakkurs.se. Jag har satt dit egentillverkade fenor på liknande sätt och båten blir mycket stadigare (men inte perfekt). Därmed blir styrglappet också ett mindre problem.
  11. Frankdaycruiser frågade nyss om felet är löst. Jag tror lösnigen kom från "Rollen" i den här tråden. Det innebär att glappet beror på själva konstruktionen av servostyrningen. Cylindern måste röra sig en aning för att öppna ventilerna för hydraloljan från servopumpen. Under just den rörelsen vrids inte drevet. Jag tror det är den rörelsen som jag känner som ett glapp. Det bara en teori, men om den stämmer så har alltså själva konstruktionen ett glapp "by design". Därmed finns inte mycket att göra. Jag har kunnat konstatera att wire-styrningen inte är glapp. Därmed finns ingen anledning att byta wiren mot en hydraul-styrning, det skulle inte bli bättre. Skulle gärna vilja veta om andra med samma motor och styrning upplever samma sak.
  12. Intressant fråga och tack för alla svar från mig med. Min teak har oljats för mycket av tidigare ägare och är inte snygg. Jag tvättar med såpa och ryktborste och låter den blekna gradvis över flera år. På fördäck ska jag nog våga slipa lite, för hand. Vill du olja så använd särskild teak-olja eller "Kinesisk-olja", inte annan träolja. Förvånad över att din sittbrunn inte är självlänsande. Jag har en Bella 640 DC som borde vara rätt nära kusin med din Flipper. Jag spolar med slang eller häller en hink vatten i sittbrunnen efter jag skurat, allt rinner ut.
  13. Har funderat lite och det blir nog att börja med teleflexen. Däremot har jag ingen aning om hur man mekar med den eller avgör vilka delar som är slitna. Har ingen lust att lära mig det heller genom att skruva isär och försöka räkna ut det, och sen försöka hitta rätt delar. Sånt tar tid, Så jag överväger att köpa en komplett ny, ett paket med styrväxel, vajer och monteringsdelar. Har sett att det finns för ett par tusenlappar. Vad ska man tänka på när man köper sånt?
  14. Håller med, och jag är kanske också konservativ. Kantiga linjer som ett tecken modernitet har kommit och gått flera gånger och känns inte så modernt längre. T.ex planande motorbåt med rak stäv. Det hade jag på 80-taket och det var en 50-talare, så det var inte så coolt då heller. Det ser bara gammaldags ut. Inte retro-snyggt. Likadant med utombordare på stora båtar. Liten båt har utombordare, rejäl båt har inombordare. Stora skepp med enorma utombordare ser bara ut som uppblåsta småbåtar. I mina ögon...
×
×
  • Skapa nytt...