Gå till innehåll
torsdag 25 juni 2026

Alicia1

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    456
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av Alicia1

  1. Vad använder net1 för operatör? Finns inga kontaktuppgifter på deras hemsida //b
  2. Vi blev båtägare "sent" i livet. Köpte vår båt 2015. Har haft en liten platsbåt på 4 met i min ungdom. Vi gick navigationsgruppens intensivkurs varvid man fick grunderna, Jag hade aldrig styrt en 25 fotare innan. Men sunt förnuft och övning gör susen. Inga förhastade rörelser. Vi går nu in på säsong 3 och känner att jag växer för varje dag vi är ute och åker. Vi slussar varje gång vi ska ut i saltsjön vilket går som en dans. Har inte varit med något "otäckt" ännu... men jag är lugn som person och det känns som jag har koll på båten varje gång vi ska ge oss ut. MEN! man får aldrig "slappna" av vilket kanske är lätt hänt med tiden. Alltid ha fokus på omgivningen och andra båtar, Så ta det lugnt i början så kommer det gå bra! Lycka till! .
  3. Kul med tester av Teakolja i senaste PB 1. Den jag använder fick godkänt resultat, känns gött. //Björn
  4. Det blev 2 bilder. men fan va små dom är... Jobbar på att få dom större,,, //B
  5. Lägger upp en bild på 1:a ribban. Projektet kommer successivt pågå under våren. lägger upp när allt är klart sen. //Björn S
  6. Många ribbor har spruckit i (fästerna) och är i behov av byte. Annars hade jag nog tagit fram slipen, //B
  7. Hittade teak på ett byggvaruhus i Bromma (svenskt) 1,86m för 703:- Ska ha 8 meter. Vem har sagt att det är billigt att ha båt... Nu är det bara skrida till verket och behandla,slipa och såga till dom. Nu får våren komma!! //Björn
  8. En d2 räcker väl. Jag har en sån i min flipper (25fot) . Varmt och gott!//Björn
  9. Jag ska byta teaken på badbryggan till flippern under våren. Har kontaktat några företag som säljer teak. Mina ribbor nu är grå och mkt slitna. Lägger upp lite bilder sen när det är klart. //Björn
  10. Jisses vilket pris!! Tror vanlig såpa är lika bra!!! //Björn
  11. Att ge oss längre ut i Sthlm skärgård. Blev motorbåtsägare 2015 och har väl klippt navelsträngen nu känns det som. Känns att vi känner oss bekväma med våran flipper och är redo för längre turer. Bara hoppas på bättre väder denna sommar. Kom ut sent förra året p.g.a diverse fel... och sen semester. Men i år siktar vi längre ut och kunna vara borta 2v eller mer. //Björn
  12. http://www.hamnen.se/tester/motorbatstest/test-av-fraena-familjebaten-flipper-880-st.html. Ser modern ut. Känner ingen men bra info på denna sida.//Björn
  13. Uppgifter om pris Intäckning 2 500 kronor Blästring inkl omhändertagande av avfall 12 500 kronor Epoximålning köl, första varv 2 000 kronor Epoxifärg, kr/ liter 185 kronor ​Ett annat företag gav 6000:- exl moms i sin offert. ​Det blir glatt slipa själv med min nya slip senare i vår... hade jag vunnit på triss eller lotto så kanske jag hade slagit till... //Björn
  14. Jag är själv intresserad av att se över om någon vill blästra min båt. Vart i Stockholm har du båten, kanske vi kan gå ihop med en förfrågan ifall de anser en båt är för litet jobb? Min båt finns på Värmdö. Skulle gärna slippa ta fram slipen och känna ryggontet ta över efter några timmar.. dagars arbete :-) /Elfanomad Jag ligger i Bromma. Får jag in ett intressant bud så slår jag nog till om dom ställer upp. kan kolla med dom efter alla helgerna om fler båtar pressar priset, vilket vore toppen!. I dag köpte jag en exenterslip på ett stort tyskt byggvaruhus på 783:-(!) i fall jag får ett ryck att slipa själv... //Björn S
  15. Jag är själv intresserad av att se över om någon vill blästra min båt. Vart i Stockholm har du båten, kanske vi kan gå ihop med en förfrågan ifall de anser en båt är för litet jobb? Min båt finns på Värmdö. Skulle gärna slippa ta fram slipen och känna ryggontet ta över efter några timmar.. dagars arbete :-) /Elfanomad Jag ligger i Bromma. Får jag in ett intressant bud så slår jag nog till om dom ställer upp. kan kolla med dom efter alla helgerna om fler båtar pressar priset, vilket vore toppen!. I dag köpte jag en exenterslip på ett stort tyskt byggvaruhus på 783:-(!) i fall jag får ett ryck att slipa själv... //Björn S
  16. Tackar. Corvara verkar vara för "stort"... Har kontaktat lingfjords. Har en budget på 6000:- för 2017 då 2016 blev det dyraste året någonsin...!! //Björn S
  17. Det förklarar varför blästerkungen inte svara på mejlen... har även mejlat allblästring (Sthlm) utan svar. Kanske inte finns någon lönsamhet i att slipa små fritidsbåtar längre. Så det lutar åt att vara sin egen dräng och slipa tills man "stupar" när väl värmen kommer i vår. Bli att köpa en exenterslip i mellandagarna. //Björn
  18. Syftet är att få bort så mycket av gammal bottenfärg som tidigare ägare och även jag har målat på. Vill få det hyfsat rent in till skrovet. har kört med Mille light coppar färg. Det börjar "byggas" på ett lager som jag vill få bort utan att det blir ett för stort projekt. Det påverkar bränsleförbrukningen om man inte tar bort färgen med jämna mellanrum har jag hört och läst. //Björn
  19. Vad är det bästa sättet att få bort bottenfärgen på plastbåten? Slipning med en exencetrslip? Har nu sett att det är dags att slipa ner några lager från föregående år och tänkte slipa under våren. Så fort det blir ljummet ute. Blästring hade varit det bästa, men kostar nog en slant. Vad slipar ni med? hur får ni bort bottenfärgen? //Björn
  20. Inga problem med torrbollen. Har haft torrboll i båten genom alla ägare (sen -89) och har inte skapat rost någonstans. //Björn
  21. Svenska sjö. Trevliga och hjälpsamma. //Björn
  22. Har köpte en teleskopstege till akterbadbryggan bak för att kunna "komma upp" enklare,,,eller rättare sagt min fru... Kommer det påverka gången något om man monterar den under bryggan? Kommer den "belastas" onödigt mkt. Orginalstegen på en 760 är en sådan man fäller upp på båtbryggan. Tips, synpunkter mottages om någon har gjort nått liknande på en 760 eller motsv. //Björn S
  23. Aha... visst har jag en Garmin i båten. En 720...som är kopplad till tanken... Intressant liten svart sak. Måste ta mej till båten i helgen och dyka ner i motorrummet och stilla min nyfikenhet...Återkommer i ärendet... //Björn S
×
×
  • Skapa nytt...