Jump to content
Friday 09 June 2023

Jonas113

Medlemmar
  • Content Count

    36
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

6 Neutral

About Jonas113

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

399 profile views
  1. Detta rör inte TS problem med pumpen. Men jag monterade ett Martec system på min AQ130. Upptäckte hur jättesvårt det blev att justera brytarspetsar och tändning, Mitt sätt att lösa detta var att skruva ut tändstiften, så kunde jag vrida motorn på fläktremmen. Justera på klassiskt sätt med bladmått o testlampa. Sedan kunda jag kolla med instsrument och stroboskop.
  2. Jonas113

    AQ130

    Jag bytte till den högra, den för slang. Stoppade in andra änden i luftrenaren. På så sätt får du bort oljedimman som annars smetar i motorrummet.
  3. Att få ut 5100 rpm på motorerna lätet på mej som det är optimalt.
  4. Det är ju en enkel DC motor. Nya kol och rensa gapen på rotorn. Kolla att lindningen är hel, med Ohm mätaren. Om lindningen är skadad och läcker till rotorn kan vara svårt att mäta med multimeter, man behöver en megger Det ger en hög spänning och är det dåligt isolerar slår det över, med den.
  5. Boggie, 2 st släpvagnsaxlar nära varandra , på mitten.
  6. Vad tror ni ? jag har en Aquador 22 HT på en 4 hjulig 30 kärra. Bilen en V70 D5 Automat Rampen är ny o fin. Vågar jag sjösätta utan att hamna på Youtube. Kan förlänga dragstången om det anses nödvändigt. vilken lutning det är vet jag inte, men den ser ut att vara som de flesta
  7. Kan jag få tipps vilka ställdon du köpte. Jag tycker nämligen att det jag Köpte ser lite klent ut. // Jonas
  8. Tack alla för delgivande av er kunskap. Jag löste problemet när jag hittade dolda skruvar till kåpan. Det är en 12v dc motor som polvänds för rotationsändring. lödde kablar på motoranslutningarna. -Sååååå himla enkelt. 🙂. Tack alla för kreativa tankar.
  9. Du har inte övertolkat. Det var precis så jag vill. Men hoppas det finns ett enkelt sätt att få indikering på en lampa / lysdiod.
  10. Jag har en motor som öppnar och stänger en kulventil. Jag tänker styra den med en återfjädrande ”på av på” brytare. När ställdonet kommit i ett ändläge bryts strömmen. Men de brytarna är inne i ställdonet , så jag kommer inte åt dom. Jag vill ha en indikator när donet är i rörelse, eller ska vara det. På så sätt ser jag om vridningen fått problem, och inte nått ett ändläge. En Amperemeter på matarströmmen är en lösning. Men jag vill ha något enklare. Typ en lampa. Går det att fixa ?
  11. Med mina darriga händer kändes koniska borren säkrare, att inte riskera att skära skador på båten.
  12. Återkoppling efter utfört arbete: Det gick till slut. Men man måste ha en rejäl borrmaskin. Ryobi batterimaskin gick sönder i växellådan. Skyddsglasögon och handskar. Spånorna är inte roliga. Det tog ett bra tag att borra, men till slut bröt en vit rand genom mässingen, typ som glädjen att se land när man åker till Gotland.
  13. Stackare. Tycker synd om dej. Förmodligen ett litet skitfel, men vart i helvete är det. Skälv hade jag en färgflaga från en gammal jeepdunk som ibland la sig för pick upp röret i tanken. Så din Biltema tank tar bort den felkällan. Men på full gas måste det flyta 1 liter i minuten. Har du insprutning eller förgasare ?
  14. Toppen 🙂. Tack. Kakelborr från utsidan verkar vara det enklaste, smidigaste och bästa. Hade jag vetat om det hade jag inte behövt en dags jobb o en veckas värk i bröstkorgen för att få bort ventilen. Tack tack tack
  15. 2” 7/16 är det troligen. Förlåt min bristfälliga tumkonvertering. Men tack ändå. Tråkigt om jag köpte en 2”5/8 för dyra pengar.
×
×
  • Create New...