Gå till innehåll
söndag 05 oktober 2025

LuminaL

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    468
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

102 Expert

Om LuminaL

  • Placering
    Kommendör 1. graden

Senaste Profilbesöken

2 192 profilvisningar
  1. När rengjordes / byttes avgasknät senast? Om det är fullt med Rost/Salt/kol så blit det högt mottryck på avgassidan. Symptomen liknar överbelastning, Ie svart rök.
  2. Returen från Spridaren går normalt till topen på finfiltret på YSE/YSB/YSM. Går att sätta en banjo till och dra till en returledning på bränsletanken om man har en mekanisk matarpump. Då bir det självluftande till finfiltret. Returen från spridaren ska i princip vara oanvänd, bara ev internläckage i spridaren som ska passera där.
  3. Jag har en Compis (28). Väldigt snäll båt att lära sig segla med. Svarar bra på trim och rodret (Stort roder på dom). Stor sittbrunn och bra utrymmen inne i båten. Sovplatser för 6 personer men fungerar bäst med upp till fyra då det blir jobbigt med packningen med fler. Enkel Masthead rigg men pga det en stor genua som man behöver hantera. Vi använder ofta våran spinnaker som jag har strumpa till. Sitter ofta en gammal Yanmar YSE/YSB/YSM 8 i dom. Tidiga båtar fanns även med en Farymann diesel, då monterad i förpiken med hydraul drift. Liten skillnad mellan tidig och nyare variant. enklast att se igenom att dom tidiga saknar ett "Uttag" i sittbrunn där rorkulten går.
  4. När motorn har stannat, är det kompression när du drar runt den för hand?
  5. Har dom blåst upp sig under användning eller när dom ligger i båten orörda? Ibland hänger den manuella utlösaren så den kan fastna och blåser upp västen. Det ska vara en intressant upplevelse har jag hört 🙂
  6. Är båten och propellern rena från beväxning? Behövs inte så mycket för att påverka prestandan. Specielt om det sitter på propellern.
  7. Är det långa ledningar från tanken till motorn? Eftersom du öppnat systemet så har bränslet runnit tillbaka mot tanken. Pumpen måste du suga fram bränslet och om det är luft i ledningen kan den ha svårt att dra fram bränslet. Kommer det bara fram till pumpen så brukar det lösa sig. Om du är helt säker på att du återmonterat bräslefiltret rätt och fått på anslutningarna ordentligt och täta så kan du fylla ledningen efter pumpen med bränsle. Det borde få igång motorn och då blir det bättrer fart på pumpen. Det bör ufta sif självt när motorn går.
  8. Om du inte kan se vart det har läckt ifrån så gör rent motorn ordentligt sedan tejpar du fast paper eller vita trasor runt nedre delen på motorn. Kör motorn några minuter och kontrollera pappret / trasorna och se om du kan hitta vart oljan rinner ner. kan du fortfarande inte se vart det kommer ifrån så tejpar du fast nytt paper lite längre upp i den riktning det kommer ifrån.
  9. Vart har den läckt? Eller menar du förbrukat?
  10. Det brukar vara så att om MMSI redan blivit inprogramerat så är det låst. Om man vill ändra MMSI får man kontakta tillverkaren/Servicecenter/återförsäljare och skicka in radion så dom kan låsaupp/Ändra MMSI.
  11. jag binder upp dem på pushpit. Har dubbla horisontella rör där så binder fast dem på det övre så den hänger mellan dem. Jag köpte så stora att dom kan hänga i bakre änden av båten men fortfarande sticka ut då sidorna, då sidorna sveper in under båten ganska kraftigt just där.
  12. Om du tror att penelerna inte ger så mycket kan du göra följande. - En dag med bra sol och belysta paneler. (ingen landström eller motorgång senaste timmen) - Kontrollera vad regulatorn meddelar för laddström och spänning just vid tillfället. - Aktivera någon känd förbrukare med högre belastning (+10A om du har en eller kan starta flera förbrukare. Kyl på max effekt och värmarstart brukar ge en del förbrukning. Vanliga glödlampor i lanternorna brukar vara ca 2A / lampa.) - Kontrollera igen vad regulatorn meddelar för laddström och spänning. Om laddströmen från panelerna går upp och spänningen sjunker så ger panelerna sitt max, jämför med vad panelernas märkning anger för max laddström. (Volt x laddström = Watt som panelerna ger in till batterierna) Om Laddströmen ökar och spänningen ligger kvar så starta flera förbrukare. Om du är osäker på vad dom två panelerna ger ensamma kopplar du bara bort penelerna en i taget och gör samma test. Lägg en handuk över panelen innan du kopplar loss den.
  13. Hos oss kör vi med att alla har flytväst på när vi inte är förtöjda eller ankrade. Inne i båten är det OK att ta av västen men den ska vara tillänglig. Dom som inte kan simma (vuxna eller barn) har rädningsväst. Övriga kan ha seglarväst eller liknande. Barn under 15 har väst på vid brygga eller i naturhamn. Vi använder Baltic offshore (vuxna) eftersom den har sele. Baltic Genua till ungdom/barn. Gäster har oftast tagit med egna västar. Har en uppblåsbar som jag använt vid tävling någon gång men används inte så ofta vi normal segling.
×
×
  • Skapa nytt...